سلامتیمغز و اعصاب

سکته مغزی چیست ؟ علایم مهم که نشانه بروز سکته مغزی می باشد.

سکته مغزی هنگامی رخ می‌دهد که یک لخته خونی باعث انسداد شریان‌ خون‌ رسان به مغز می‌شود (سکته  ایسکمیک) و یا یک رگ خونی مغز پاره شده و خونرسانی به بخشی از مغز متوقف می‌شود (سکته هموراژیک). در عرض چند دقیقه پس از این حادثه سلول‌های مغز شروع به مردن می‌کنند.

سکته مغزی به از دست رفتن ناگهانی کارکرد مغز در ناحیه معین گفته می شود. سکته  می تواند به دنبال شدن شریان تا لخته یا به دلیل پارگی یکی از عروق مغزی و خونریزی درون مغز رخ دهد. همانند بیماری قلبی بعضی افراد ممکن است علایمی داشته باشند. که ظرف چند دقیقه رفع شوند. این علایم کوتاه هشدار دهنده و حمله گذرای مغزی خوانده می شوند.

علائم سکته مغزی بر اساس نوع سکته ، محل بروز آن در مغز و شدت آن ، مختلف هستند.

 

علایم سکته مغزی

علایم سکته مغزی عبارتند از :

  • سردرد ناگهانی شدید
  • از دست دادن ناگهانی بینایی
  • از دست دادن ناگهانی کنترل عضلات
  • از دست دادن ناگهانی تعادل یا احساس بازو یا صورت
  • گیجی ناگهانی یا از دست دادن تکلم

برعکس حمله قلبی در سکته مغزی زمان برای بازگرداندن جریان خون به مغز بسیار کمتر است. مدت زمان طلایی براب نجات مغز تنها حدود سه ساعت است. بنابراین رساندن فردی که چنین علایمی دارد به بیمارستان از اهمیت حیاتی برخوردار است. داروهای حل لخته در بعضی مبتلایان به سکته  کاربرد دارد.

 

نکاتی که باید به یاد داشت :

حملات گذرای مغزی به موارد کوتاه مدت فابل بازگشت اختلال کارکرد مغز گفته می شود. این علامت هشدرای هستند که نشان می دهد سکته مغزی در راه است.

سکته مغزی را می توان با داروهای حل کننده لخته به شرطی که درمان سریعأ شروع گردد. درمان کرد.بعضی از سکته های مغزی به دلیل خونریزی در مغز رخ می دهند.
اگر هریک از علایمی که در بالا فهرست شده است را پیدا کردید .فوری به بیمارستان بروید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا