دسته‌بندی نشدهسلامتی

علل تشنگی و عطش زیاد نشانه چیست؟ ۲۰ بیماری با نشانه تشنگی و عطش زیاد

این خیلی عادی است که پس از صرف غذاهای تند و پر ادویه یا انجام تمرینات ورزشی زیاد مخصوصا زمانی که هوا گرم است احساس تشنگی کنید. اما گاهی احساس تشنگی شما بسیار شدید تر از حالت تشنگی معمولی است و تشنگی شدید ادامه در است حتی بعد از نوشیدن آب . حتی ممکن است شما دچار سر گیجه، سیاه رفتن چشم و خستگی و بیحالی و بیهوشی شوید. در این مقاله با برخی علل تشنگی و عطش زیاد آشنا میشوید.

علل تشنگی و عطش زیاد

مقاله پیش رو به بررسی بیست مورد ازعلل تشنگی و عطش زیاد میپردازد. شاید شما هم ندانید که به چه علت احساس تشنگی شدید در طول روز درود و این عطش نشانه چیست.

۱- دیابت

دیابت یک گرو از بیماریهای متابولیسمی شدید کرونیکی است که در اثر کمکاری و اختلال در تولید و فعالیت انسولین ایجاد میشود . دیابت پیشرفته ممکن است موجب درد شدید در ناحیه شکم ، حالت استفراغ ، سرگیجه و بیحالی و ضعف شود. بیماران دیابتی به طور مداوم احساس تشنگی شدید و عطش بسیار در طول روز دارند.

۲- حالت اورژانسی گرمازدگی

گرمازدگی یکی از علل تشنگی و عطش زیاد است. در حالت گرامازدگی شدید معمولا اشخاص در آب و هوایی گرمی یا زیر تابش آفتاب به ان دچار میشوند. گرمازدگی سه مرحله دارد ، گرفتگی عضلات و درد شکم ، خستگی و بی حالی ،دمای بالا در اثر گرمازدگی شدید. در چنین شرایطی بدن آب زیادی از دست داده و شخص به صورت اورژانسی باید مداوا شود.

۳- دیابت نوع ۲

در اشخاصی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند تشنگی و عطش بسیار وجود دارد.

۴- دیابت نوع ۱

به طور کلی دیابت یکی از شایع ترین علل تشنگی و عطش زیاد است. دیابت نوع ۱ که نتیجه سطح بالای گلوکز در خون بخاطر کمبود تولید انسولین است. گلوکز یک قند طبیعی است که توسط بدن ما مصرف میشود. هورمون انسولین وظیفه مصرف و تولید انرژی توسط گلوکز در سلول ها را دارد. با کمبود انسولین سلول ها انرژی دریافت نمیکنند و شخص بی حال میشود.

۵- دهیدراته شدن بدن

دهیدراته شدن بدن زمانی اتفاق می افتد که بدن شما آب و مایعات دریافتی را از دست بدهد. معمول ترین راه از دست رفتن آب بدن در تعریق بدن در شبانه روز است. همچنین  در صورتی که ورزش و تمرین زیاد و تعریق شدیدی داشته باشید آب بدن و املاح معدنی از دست میرود. همچنین دقیدراته شدن می تواند به علت ادرار زیاد یا یا استفراغ مداوم به وجود اید.

۶- گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات در اثر کمبود آب و سطح پایین پتاسیم در خون است. سطح پایین پتاسیم خون موجب ضعف، خستگی، و ضربان قلب آنرمال میشود. در این حالت شخص احساس تشنگی شدیدی میکند.

۷- هایپر کلسمی

یکی از علل تشنگی و عطش زیاد هایپر کلسمی است. هایپر کلسمی شرایطی است که کلسیم زیادی در خون شما وجود دارد. که باید مصرف مکمل های کلسیم را کنترل کرد و همچنین به دکتر مراجعه کرد.

۸- دیابت نوع DI

این دیابت DI از گروه بیماری های دیابتی نیست. این نوع دیابت یک شرایط به ندرت است که  در اثر اختلال کلیه در نگهداری آب ایجاد میشود.

۹- اختلال و از کار افتادگی کلیه

زمانی که بدن شما مملو از تاکسین ها و سموم میشود کلیه نمیتواند علمکرد طبیعی داشته باشد. این در نهایت منجر به از کار افتادگی کلیه و در خطر افتادن زندگی میشود.

۱۰- بیماری های کبدی مربوط به مصرف الکل

از دیگر علل تشنگی و عطش زیاد کمکاری و از کارافتادگی کبد در اثر ARLD است. آسیب به کبد در اثر زیاده روی در مصرف الکل می تواند منجر به بیماری کبدی ARLD شود. سالها سو مصرف الکل منجر به تورم شدید کبد و ملتهب شدن ان میشود. در شرایط شدید کبد از کار می افتد و عمل پیوند کلیه انجام میشود. در اثر از کار افتادگی کبد چنانچه شخص پیوند کلیه انجام ندهد شخص فوت خواهد کرد.

۱۱- سندرم کوشینگ

سندرم کوشینگ در اثر سطح بالای کورتیزول در خون به وجود می اید. بیشتر علت ابتلا به این سندرم سو مصرف و زیاده روی در مصرف داروهای کورتیکستروید است.

۱۲- هایپرپاراتیروئیدیسم

یکی از علل تشنگی و عطش زیاد در افراد بیماری هایپرپاراتیروئیدیسم است. هایپرپاراتیروئیدیسم شرایط بیماری است که در ان غده تیرویید میزان زیادی هورمون پارا تیرویید PTH تولید میکند.

۱۳- نارسایی کبدی الکلی

اگر به صورت زیادی در مدت طولانی الکل بنوشید بدن شما شروع میکند به جایگزین کردن یاخته های سالم کبد با یاخته های زخمی. به این شرایط جسمی نارسایی  کبد الکلی  میگویند.

۱۴- گزیدگی و نیش مار

یکی از علل تشنگی و عطش زیاد گزش حشرات ،عقرب و مار است. یک گزش مار همواره یک حالت اورژانسی به حساب می اید. حتی اگر گزش یک مار بی خطر باشد نیز میتواند واکنش های آلرژی و حساسیتی و عفونط ایجاد کند.

۱۵- پریتونیسم

پریتونیسم تکی از علل تشنگی و عطش زیاد است که حالت اورژانسی است و باید سریعا مداوا شود.  پریتونیسم در اثر التهاب یک لایه نازک یاخته در شکم بخاطر باکتری یا قارچ بوجود می اید. این بیماری سریعا باید توسط دارو درمان شود.

۱۶- بیماری کمخونی نارسایی سلول های خون

یکی از علل تشنگی و عطش زیاد کم خونی است. سلول های خونی در حالت معمول به شکل دایره ای هستند که به آنها اجازه میدهد در رگهای خونی حرکت کنند. بیماری نارسایی سلولهای خونی در اثر شکل نارس سلول های خونی ایجاد میشود.

۱۷- بیماری کلیه  بیش فعال CKD

بیماری کلیوی CKD بیماری پیشرفت کننده و غیر قابل باز گشتی است که به کلیه ها آسیب میزند. علت شایع این بیماری فشار خون بالا و دیابت است.

۱۸- خونریزی وریدی مری

تشنگی زیاد میتواند در اثر خونریزی وریدی ور مری باشد. این شرایط حالت اورژانسی شدید به حساب می اید و باید سریعا درمان شود.

۱۹- شکاف و انقباض ایورت قلب

این بیماری در حالتی است که خون در پشت دیواره سرخرگ ایورت بین لایه داخلی و میانی جمع میشود. این شرایط حادی است که موجب ترکیدن رگ میشود.

۲۰- سرطان

در برخی انواع بیماری سرطان شخص دچار تشنگی شدید میشود. در مراحل شیمی درمانی شخص تشنگی و عطش زیادی احساس میکند.

 

منبع : healthline

وب سایت یک دکتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا