درمان بیماری هاطب سنتیگیاهان دارویی

شناخت و درمان سوءهاضمه

 

سوء هاضمه  و مشکلات مختلف  گوارشی يک بیماری  است که مشخصه آن  وجود درد و ناراحتي مزمن و راجعه در ناحيه بالاي شکم و نزديک به دنده ها، احساس پری شکم وسیری زودرس گفته مي شود. اين بیماری مي تواند به علل شناخته شده­ ای مانند سبک زندگي و رژيم غذايي فرد، داروهايي که مصرف مي کند، بيماري ها و … ربط داشته باشد. اما در خيلي از موارد علت بروز اين مشکل نا مشخص است.

بيشترين علائمي که بيماران دچار سوء هاضمه را آزار مي­دهد درد معده، احساس درد يا ناراحتي در ناحيه شکم، نفخ و احساس پر شدن حجم معده با اولين لقمه­ هاي غذا مي­باشد، همچنين برخي از افراد از مشکلاتي نظير تهوع، استفراغ و کاهش اشتها و وزن شکایت دارند.

اگر استفراغ همراه با رگه­ های خون باشد و يا به نحوي باشد که به صورت مداوم بيمار را اذيت کند و يا بيمار هيچ اشتهايي براي صرف غذا نداشته باشد و دچار کاهش وزن شديد شود و يا اگر کارکرد روده به صورت خون آلود يا به رنگ تيره باشد و اگر درد يا ناراحتي همراه با تورم شکمي باشد، حتماً بايد به پزشک مراجعه شود.

علت های سوء هاضمه

 مشکلات مربوط به اعصاب و حرکات دستگاه گوارش: مراحل هضم غذا شامل يک سري از حرکات منظم و پشت سر هم عضلات دستگاه گوارش به واسطه اعصاب جدار آن مي­باشد. مشکلات اين سيستم مي­تواند باعث تهوع، استفراغ، نفخ، احساس سيري و پري سريع معده و همچنين تخلیه تاخیری معده گردد.

درد به واسطه حساس شدن: به طور طبيعي معده پس از صرف غذا اندکي کشيده مي­شود تا بتواند حجم کافي از غذا را در خود نگه دارد، برخي از افراد به اين امر حساس هستند و اين کشش باعث بروز درد در آنها مي­شود که علت اين امر دقيقاً شناخته شده نيست. باکتري هليکوباکتر پيلوري عامل عفوني است که مي­تواند باعث التهاب و زخم در معده شود. احتمالاً ارتباطي ميان وجود هيلکوباکتر پيلوري و بروز سوء هاضمه وجود دارد هرچند تمام افرادي که به هليکوباکتر مبتلا هستند لزوماً سوء هاضمه ندارند.

علایم و تشخیص

  •  احساس درد يا نارحتي معده در زمان گرسنگي
  •  تشديد درد زمانيکه نقاط خاصي از شکم را فشار مي­دهيد
  • سابقه مصرف طولاني مدت مسکن­ها و سابقه زخم معده
  • سوزش سر دل
  •  وجود درد روده در قسمت راست و وسط شکم که اين درد مي­تواند به قسمت پشت و بين شانه­ها هم برسد و مي­تواند به همراه تهوع، تورم و احساس خستگي باشد.
  • بروز تغييرات در حرکات روده (بروز اسهال يا يبوست)
  • کاهش وزن سريع، تهوع تکرار شونده و يا بلع سخت

اگر فرد بالاي 55 سال باشد و يا مشکلاتي نظير استفراغ تکرار شونده، کاهش وزن و سختي بلع داشته باشد احتمالاً نياز به اندوسکوپي پیدا مي­کند که به واسطه آن پزشک داخل مري، معده و قسمت فوقاني روده را بررسي مي­کند.

درمان سوءهاضمه _ به شما پیشنهاد میکنیم به جای اینکه به دنبال دارو , برای درمان سوء هاضمه باشید , از گیاهان طبیعی که بیشتر آن ها در آشپزخانه ی شما وجود دارند استفاده کنید زیرا مطمئنا این داروهای گیاهی هیچ گونه عوارضی برای شما ندارند و میتوانند سلامتی شما را تضمین کنند. در ادامه به معرفی این مواد طبیعی خواهیم پرداخت.

درمان سوءهاضمه .

برای درمان سوءهاضمه چه چیزهایی بخوریم؟

1/ آب لیمو بخورید:

یکی از گزینه های عالی برای درمان سوءهاضمه , استفاده از آبلیمو میباشد. شما برای رفع این مشکل میتوانید کمی آبلیمو و عسل را به یک لیوان آب بیفزایید و برای سرعت بخشیدن به رفع ناراحتی های معده , این ترکیب را بنوشید.

 

درمان سوءهاضمه

 

2/ زیره سبز استفاده کنید:

زیره سبز میتواند به کاهش ترشح اسید در معده کمک کند و اختلالات گوارشی را کاهش دهد. علاوه بر این دانه های زیره ضدالتهاب میباشند و میتوانند به کاهش علائم گاستریت و بیماری های التهابی روده کمک کنند.

 

3/ آب آلو بنوشید:

مصرف آب آلو یکی دیگر از گزینه های های موثر برای درمان سوءهاضمه میباشد که میتواند اسیدیته معده را کاهش دهد و همچنین به کاهش روند التهابی در دستگاه گوارش کمک کند.

 

درمان سوءهاضمه

4/ شیر را فراموش نکنید:

همانطور که میدانید , شیر دارای کلسیم میباشد که میتواند به خنثی سازی اسیدیته معده کمک کند. بهتر است برای درمان سوءهاضمه از شیر کم چرب استفاده کنید.

 

5/ روغن نارگیل استفاده کنید:

روغن نارگیل میتواند در درمان سوءهاضمه مفید باشد. شما میتوانید روغن نارگیل را جایگزین روغن های گیاهی کنید. از سوی دیگر روغن نارگیل ضدمیکروبی میباشد که میتواند باکتری های ساکن در روده را از بین ببرد.

 

درمان سوءهاضمه

6/ چای زنجبیل بخورید:

زنجبیل به راحتی میتواند با بیماری های گوارشی مبارزه کند و همچنین به کاهش تولید اسیدهیدروکلریک در معده کمک میکند. شما میتوانید زنحبیل را به چای بیفزایید و برای اینکه طعم چای بهتر شود کمی عسل به آن بیفزایید و سپس میل کنید.

در کنار راهکارهایی که گفته شد به شما پیشنهاد میکنیم ورزش کردن را فراموش نکنید تا چربی های بدن شما کاهش پیدا کنند و رژیم غذایی سالم و مناسب داشته باشید.

 

منبع:
naturalfoodseries.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا