داروها

معرفی دارو: سیمواستاتین ؛ دارویی برای کاهش چربی خون

سیمواستاتین یکی از داروهایی است که به منظور کاهش چربی خون استفاده می شود. این دارو همچنین برای کاهش تری گلیسیرید خون نیز کاربرد دارد. در ادامه به معرفی این دارو و عوارض آن می پردازیم

همه ما می دانیم که بالا رفتن چربی خون می تواند به سرعت موجب سکته های قلبی شود. از طرفی می دانیم که در شرایط عادی ورزش های سبک می تواند از این امر جلوگیری کند اما در غیر این صورت باید از دارو استفاده کرد. قرص سیمواستاتین از داروهای کاهنده چربی خون است که قصد داریم در ادامه بیشتر با آن آشنا شویم.

سیمواستاتین یکی از داروهای کاهش چربی خون است که نه تنها برای کاهش چربی خون استفاده می شود بلکه به منظور پایین آوردن کلسترول و تری گیلیسیرید خون کارایی دارد. کاهش تری‌گلیسیرید به نوبه خود باعث کاهش بیماری قلبی می‌شود.

علاوه بر درمان دارویی برخی از مواد غذایی وجود دارند که می‌توانند در کاهش چربی خون تاثیر داشته باشند. در لینک زیر با این مواد غذایی مفید آشنا می‌شوید.

نام های دیگر این دارو

 نام‌های تجاری  Zocor – FloLipid
 موارد مصرف  کاهش چربی خون
 عوارض  ناراحتی‌های گوارشی، افزایش آنزیم‌های کبدی، ضعف و درد عضلانی، سردرد، ضایعات پوستی، اسهال، تهوع، دل درد، افزایش حساسیت، افزایش میزان هموگلوبین و قند خون، فراموشی و گیجی، کاهش توانایی جنسی و بی‌خوابی
 تداخل دارویی  آمیودارون، آملودیپین، رانولازین، وراپامیل، دیلتیازم، جم فیبروزیل، دانازول، وارفارین، دیگوکسین، کلستیرامین، اریترومایسین، کتوکونازول، ایتراکونازول، کلاریترومایسین، سیکلوسپورین، نفازودون، کلشی سین، نلفیناویر، ریتوناویر، تلاپرویر، تلیترومایسین و الکل

به چه میزان مصرف کنیم؟

مقدار مصرف روزانه دارو با توجه به شرایط شما توسط پزشک محاسبه می‌شود.به طور معمول درمان با ۱۰ تا ۲۰ میلی‌گرم در روز شروع می‌شود اما در افرادی که در معرض بیماری قلبی قرار دارند، دوز درمان ۴۰ میلی‌گرم است.
توجه: طی درمان با این دارو داشتن یک رژیم غذایی کم کلسترول و ورزش روزانه به منظور پیشگیری از افزایش وزن توصیه می‌شود.

نکات تجوییز دارو

  1. در صورت بارداری و یا اقدام به آن به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا این دارو ممکن است برای جنین خطراتی به دنبال داشته باشد.
  2. می‌توان این دارو را همراه با غذا و یا بدون آن مصرف کرد.
  3. توصیه می‌شود دارو را شب‌هنگام مصرف کنید.
  4. از قطع خودسرانه دارو پرهیز کنید.
  5. در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، مگر این که تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرارسیده باشد. در این صورت، مقدار مصرف بعدی نباید دوبرابر گردد.
  6. این دارو در زمان شیردهی نباید مصرف شود.
  7. چنانچه در اثر مصرف سیمواستاتین، دچار درد عضلانی، ضعف و یا حساسیت عضلات شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  8. در صورتیکه سابقه تشنج و مشکلات کبدی و همچنین پیوند اعضا داشته‌اید پزشک را در جریان قرار دهید.
  9. طی درمان با این دارو از مصرف غذاهای دارای فیبر زیاد خودداری کنید.
  10. سعی کنید غذاهای کم چربی و کم کلسترول مصرف کنید.
  11. سیگار را ترک کنید.
  12. اگر دارای فشار خون پایین، مشکلات کلیوی، دیابت، کم کاری تیروئید، مشکلات عضلانی، مشکلات متابولیسمی، مشکلات هورمونی و مشکلات الکترولیتی هستید قبل از مصرف داروی سیمواستاتین پزشک را مطلع سازید.
  13. طی دوره درمان مصرف آب گریپ فروت توصیه نمی‌گردد.
  14. برای دریافت بهترین نتیجه، این دارو را به طور منظم مصرف کنید.
  15. در صورت داشتن هرگونه حساسیت دارویی یا غذایی شدید قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

توصیه‌ها در مورد مصرف سیمواستاتین

  • این دارو را نباید در بیماران با بیماری فعال کبدی یا افرادی که غلظت آمینوترانسفراز سرمی در آن‌ها به طور مداوم و با علت نامشخص بالاست، به کار برد.
  • در نارسایی شدید کلیه باید سیمواستاتین را بااحتیاط تجویز کرد.
  • اهمیت سلامت قلبی و عروقی را با کنترل لیپیدهای سرم برای بیمار شرح دهید.

منبع: webmd

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا