درمان بیماری ها

پیسی |باید و نباید های بهداشتی و غذایی جهت کمک به بهبود پیسی

پیسی (ویتیلیگو)یک عارضه ی پوستی میباشد , تاکنون علت به وجود آمدن پیسی کاملا مشخص نبود , فقط حدس میزدند که امکان دارد نارسایی کبد در ایجاد آن دخالت داشته باشد و نیز تابش آفتاب و آلودگی هوا , گرد و خاک و امثال آن را از علل به وجود آورنده ی این عارضه ی پوستی میدانستند.

بر اثر ناتوانی سلول های کبد , رنگدانه ها که حاوی ماده ای به نام ملانین است , در ناحیه ای از پوست داخل پروتوپلاسم سلول های لوزی خارج و یا کم میشوند و بدین طریق این ناحیه پوست , رنگی سفید و مشخص پیدا میکند.

این رنگدانه ها یا ملانین از گوگرد تشکیل شده است که موجب رنگ طبیعی و یکنواختی و بالاخره زیبایی پوست میباشد. اگر به علت نارسایی کبد , غدد فوق کلیه خوب کار نکنند و گوگرد کافی به سلول های سطح پوست نرسانند باعث به وجود آمدن لک های سفیدی در سطح پوست میشود که پیسی نامیده میشود.

پیسی .

به سبب ظاهر نازیبایی که این رنگ ها در چهره و دست ها ایجاد میکنند گذشته از درمان های پزشکی که برای رفع آن ضرورت دارد , میکوشیم شما را با دستورهای بهداشتی و غذایی از ابتلای به آن حفظ و در صورت ایجاد از رشد و پیشرفت این لک ها جلوگیری کنیم:

نخستین توصیه ی ما به شما این است که به وضع کبد خود توجه بیشتری کنید. اگر احساس خستگی , ضعف مفرط و یا کمبود فشار خون میکنید , حتما به پزشک مراجعه کنید , چون این مقدمه ی نارسایی غدد فوق کلیه است.

از خوردن موادی که باعث ناراحتی کبد میشود , خودداری فرمایید. مشروب , ادویه , تخم مرغ , چربی , شکلات را از غذای خود حذف کنید.

مواد غذایی که دارای گوگرد میباشد و در ساختن رنگدانه های پوستی تأثیر دارد , را میل کنید. مانند: جگر , قلوه , شیر , کره , سرشیر و بعضی سبزیجات مانند جعفری , کاهو و کرفس. توصیه میشود هر روز چند ساقه کرفس تازه میل فرمایید.

جعفری و کاهو گذشته از اینکه دارای مواد گوگردی است کمکی بزرگ به فعالیت کبد شما میکند و باید هر روز به مقدار کافی میل نمایید. جگر و قلوه را نیز به صورت کبابی میل کنید.

ماست و لبنیات به طور کلی برای کبد مفید میباشد و دارای مقداری مواد گوگردی میباشد و گذشته از آن ماستِ تازه کمک زیادی به رفع و دفع سموم بدن و کبد مینماید. روزی یک لیتر شیر برای کسانی که دچار پپسی هستند ضروری است.

چنانچه وضع مزاجتان مرتب نیست , هر روز چند دانه آلوی خیس کرده میل کنید.

از بین مرکبات لیموترش و نارنگی بهتر از پرتقال برای شما میباشد , زیرا پرتقال نمیتواند در نارسایی کبد اثری داشته باشد.

هیچگاه کرم و موادی روی پوست و روی این لک ها نمالید , زیرا نه تنها تأثیر ندارد بلکه ممکن است ایجاد حساسیت و زخم نموده و این عارضه را بدتر کند.

 

درمان ویتیلیگو (لک و پیسی ) :

درمان کلاسیک و اصولی آن به دو صورت انجام میگیرد و باید طبیب و بیمار توجه نمایند که کدام یک از این دو درمان در بهبود پیسی و تبدیل رنگ آن موثر میباشد.
باید از راه خوراکی پورالن داده شود که این دارو از جنس رنگدانه های پوست است.

مرحله ی دیگر درمان پیسی هایی است که نسبت به آفتاب و در مقابل اشعه فرابنفش نیز حساس باشند. این درمان به سبب ضرر و ناراحتی هایی که برای کلیه ها ایجاد میکند معمولا مورد توجه قرار نمیگیرد ؛ زیرا ناراحتی کلیه در دستگاه بدن ایجاد بیماری میکند , افراد متخصص از این درمان چشم پوشی میکنند و این درمان را که ساده تر و تا حدی موثرتر است به کار میبرند یعنی از محلول اسانس برگاموت25% روی محل رنگ رفته و پیس میمالند تا رنگ آن مانند رنگ پوست طبیعی شود. در بعضی مواقع پس از مالیدن دارو بیمار را در مقابل اشعه فرابنفش قرار میدهند تا رنگ پوست طبیعی شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا