درمان بیماری ها

بررسی علل پزشکی سرد شدن دست و پا و روش های درمان آن

سرد شدن دست و پا

بررسی علل پزشکی سرد شدن دست و پا

درجه حرارت طبیعی بدن می تواند علت سرد شدن دست و پا باشد یا در نتیجه ی مسائل پزشکی این اتفاق بیافتد. مشکلات گردش خون، کم بودن رگ های خونی در دست ها یا رمز و رازهای دیگر پزشکی می تواند دلیل سرد شدن دست و پا باشد.

لیستی از بیماری هایی که سبب سرد شدن دست و پا می شوند عبارتند از:

سرمازدگی، کم خونی، دیابت، لوپوس، بیماری رینوید،تصلب پوست، بیماری بوگرر، بیماری تیرویید، گردش ضعیف خون، اختلالات سیستم عصبی

اگر گاهی دست ها و پاهای سرد دارید، نگران نباشید. با این حال اگر دست ها و پاهای شما مداوم سرد است و با تغییرات در رنگ پوست مرتبط  هست، ممکن است دچار مشکل در عصب ها یا گردش خون باشید. همچنین ممکن است آسیب بافتی در دست یا پای شما موجب سرد شدن دست و پا شوند.

بیماری هایی که موجب سرد شدن دست و پا می شوند:

سرمازدگی:سرما زدگی یک بیماری نیست، بلکه شرایطی است که در آب و هوای بسیار سرد به وجود می آید. در این حالت به پوست و بافت به علت انجماد آسیب وارد می شود. یخ زدگی شدید، عضلات، تاندون ها، رگ های خونی و اعصاب را از بین می برد. پوست خشک و دچار گسستگی  می شود. از دست دادن احساس یک علامت است و قانقاریا می تواند نتیجه آن باشد.

کم خونی: کم خونی اغلب باعث خستگی پوست، خستگی و ضعف شدید و سرد شدن دست ها و پاها می شود. کم خونی فقر آهن اغلب ناشناخته می ماند تا زمانی که بیماری رینوید را تجربه کنید. اگر دست ها و پاهای شما با وجود اقدامات مناسب گرم نمی شود، سطح آهن خود را بررسی کنید.

دیابت: به علت مشکلات گردش خون، فشار خون بالا و مشکلات تیروئید باعث مشکلات مختلفی از جمله سرد شدن دست ها وپاها می شود.

لوپوس: لوپوس ممکن است نقش یک کمک کننده برای سردی دست و پا را داشته باشد. در این بیماری رگ های خونی در پوست دست ها و پاها کوچک هستند و از حرکات طبیعی خون جلوگیری می کنند.. دست ها و پاهای یخی نتیجه ی این بیماری است.عروق خونی بدن تحت حمله لوپوس قرار می گیرند.

رینوید: بیماری رینوید یا رگ های خونی در دست و پاها که در معرض دمای سرد و یا شرایط استرس زا قرار داشته باشند، عامل اصلی منجمد شدن (بیش از اندازه سرد شدن) دست و پا هستند. بیماری رینوید باعث ایجاد شریان هایی در انگشتان دست و انگشتان پای شما می شود و یا شرایطی را ایجاد می کند که عروق خونی شما محدود می شود و خون رسانی به اندام ها را محدود می کند. با گذشت زمان، این شریان ها ضخیم تر می شوند که بیشتر جریان خون را محدود می کند. یکی از علائم این بیماری رنگ پریده و مات انگشتان است. حمله رینوید می تواند با قراردادن دست و پا توی آب سرد، نگه داشتن یک بخش سرد روی دست یا پا، قرار گرفتن در معرض هوای سرد یا استرس عاطفی آغاز شود. رینوید اولیه دارای علت پزشکی نیست و باعث به وجود آمدن دست و پای شدیدا سرد می شود. این مشکل یک اختلال ارثی است. آسیب های شریان ها و بیماری هایی مانند آترواسکلروز یا ایجاد پلاک در عروق خون می تواند یکی از دلایل دست و پاهای سرد یا پدیده رینود باشد.

سیگار کشیدن عروق خونی را مختل می کند. اگر سیگاری مزمن هستید، ممکن است متوجه شده باشید که دستان و پاهای شما به طور مداوم سرد است.

مسدود کننده های بتا که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود و داروهای میگرنی و بعضی از داروهای ضد سرما با دست و پاهای سرد مرتبط هستند و به رینوید کمک می کنند.

کار با وینیل کلرید در صنایع پلاستیک می تواند باعث بروز زخم و پوسیدگی در بافت شود. این مسئله منجر به بیماری ریودین و دستهای سرد می شود.

عوامل دیگری که می توانند به سردی دست و پا منجر شود جنس، سن، هوای سرد و سابقه خانوادگی است.

درمان سردشدن دست و پا

  • اگر علائم دست و پای سرد شما مربوط به بیماری رینوید یا استفاده از داروها باشد، داروهایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند. برای انعقاد رگهای خونی و افزایش گردش خون، می توانید از مسدود کننده های کانال کلسیم، مسدود کننده های آلفا و وازودیلاتورها استفاده کنید.
  • اگر دستها و پاهای شما شدید سرد است و پوستتان رنگ پریده است، داروهای ضد سرماخوردگی، مسدود کننده های بتا یا قرصهای جلوگیری از بارداری را مصرف نکنید.
  • جراحی عصب ها ممکن است علائم رینوید شما را بهبود دهد. عصب ها در اطراف رگ های خونی از طریق برش های کوچک در دست و پا بریده می شوند. این نوع جراحی سمپاتکتومی نامیده می شود و به کاهش تعداد حملات دست و پا کمک میکند. البته این را در نظر داشته باشید که این عمل همیشه موفقیت آمیز نیست.
  • قطع کردن یا از بین بردن بافت آسیب دیده از عدم جریان خون ممکن است ضروری باشد. اگر جریان خون به دست و پاهای شما کاملا مسدود شود، ممکن است باعث ایجاد قانقاریا شود. البته این موضوع بسیار نادر است.
  • سیگار نکشیدن. سیگار کشیدن باعث می شود که دمای پوست شما کاهش پیدا کند و عروق خونی تنگ شود. انجام دادن ورزش منظم باعث افزایش گردش خون به مناطق آسیب دیده می شود.
  • سطح استرس خود را کنترل کنید. استرس می تواند یک حمله یا رینوید را ایجاد کند.
  • اجتناب از کافئین: کافئین باعث باریک شدن رگ های خونی شود.از دست ها و پاهای خود مراقبت کنید. آنها را از آسیب محافظت کرده و از پابرهنه رفتن خودداری کنید . ناخن های خود را کوتاه و مرتب نگه دارید. از دستکش، جوراب یا کفش تنگ استفاده نکنید. از استفاده از ابزارهایی که باعث ارتعاش دست می شوند، دوری کنید. از حلقه، ساعت و دستبند های تنگ استفاده نکنید.
  • اگر دست ها و پاهای شما سرد است آن ها را گرم کنید. دست ها و پاهای خود را درون آب گرم قرار دهید، آنها را ماساژ دهید و انگشتان دست و پا را بچرخانید.
  • مکمل های روغن ماهی را برای بهبود تحمل به سرما استفاده کنید. درمانگران می توانند با تکنیک های زیست شناختی به شما آموزش دهند که دمای بدن را با استفاده از تصاویر هدایت شده ذهنی کنترل کنید.
  • از لباس مناسب در هنگام خارج شدن از منزل در فصل سرما استفاده کنید. از جوراب های گرم استفاده کنید و هنگام برداشتن مواد غذایی از فریزر، یا فر گاز از دستکش استفاده کنید. برای جلوگیری از سرد شدن دست و پاهای خود، شرایط هوا محیط خود را گرم تر کنید. اگر شما در آب و هوای سرد زندگی می کنید و سردی دست و پای شما مزمن باشد، ممکن است بخواهید مکان زندگی خود را در یک جای گرم تر انتخاب کنید. از اقدامات پزشکی اولیه آگاه باشید، در آب و هوای سرد لباس گرم بپوشید و از تکنیک های گرم شدن استفاده کنید.

منبع: healthstatus

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا