درمان بیماری هادسته‌بندی نشده

علل شایع گر گرفتگی بدن در زنان و روشهای درمان و مدیریت آن

گر گرفتگی بدن در زنان ، شایعترین علامت یائسگی است. بیش از دو سوم زنان امریکای شمالی که به سن یائسگی می رسند، گر گرفتگی در بدن را تجربه می کنند. همچنین زنانی که در آستانه یائسگی شیمی درمانی ، جراحی یا برداشتن تخمدان ها را انجام می دهند، نیز دچار گرگرفتگی بدن زنان می شوند.

 گر گرفتگی چیست؟گرگرفتگی بدن در زنان

گر گرفتگی یک احساس سریع از گرما است و گاهی اوقات با یک قرمزی، ناگهان خشمگین شدن و عرق کردن همراه است. علت دقیق گر گرفتگی شناخته شده نیست، اما ممکن است به تغییرات گردش خون مرتبط باشد. هنگامی که رگ های خونی در نزدیکی سطح پوست خنک و باز می شوند، گر گرفتگی اتفاق می افتد و شما عرق می کنید.در برخی از زنان با ضربان قلب سریع یا لرز همراه است.
گر گرفتگی با عرق کردن نیز می تواند در شب اتفاق بیافتد. اینها عرق شبانه نامیده می شود و ممکن است خواب را سخت تر کند. گر گرفتگی معمولا در صورت و گردن نمایان می شود.

گر گرفتگی بدن در زنان چقدر طول می کشد؟

این موضوع در زنان مختلف، متفاوت است. بعضی از زنان در طول یائسگی برای مدت زمان بسیار کوتاهی گر گرفتگی دارند. برخی دیگر از زنان ممکن است برای بقیه عمر خود درگیر گر گرفتگی باشند. به طور کلی، در طول زمان گر گرفتگی خفیف تر می شود.

آیا می توانم از گر گرفتگی جلوگیری کنم؟

برای جلوگیری از گر گرفتگی در دوران یائسگی هیچ کاری نمی توانید انجام دهید. اما شما می توانید از محرک هایی که موجب می شود گر گرفتگی های شما مکرر و یا شدیدتر شود دوری کنید. این موارد عبارتند از :
استرس
کافئین
الکل
غذاهای ادویه دار
لباس تنگ
گرما
دود سیگار

چگونه می توانم گر گرفتگی هایم را مدیریت کنم؟

برخی از زنان می توانند گر گرفتگی را تحمل کنند و نیازی به درمان ندارند. اما اگر شما از گر گرفتگی هایتان ناراحت هستید این موارد می تواند به شما کمک کند:

خنک نگهداشتن : در طول شب استفاده از یک بالشتک آبی خنک یا سایر مواد خنک کننده ممکن است به شما کمک کند. اگر در طول روز بیشتر مشکل دارید از لباس های نخی و الیاف طبیعی مانند پنبه استفاده کنید.

سعی کنید تنفس عمیق و آهسته شکمی داشته باشید (۶ تا ۸ نفس در دقیقه). تمرین تنفس عمیق را برای ۱۵ دقیقه صبح، ۱۵ دقیقه بعد از ظهر، و در شروع گر گرفتگی انجام دهید.

ورزش روزانه پیاده روی، شنا کردن، رقصیدن و دوچرخه سواری انتخاب های خوبی هستند.

طب گیاهی در گر گرفتگی

اگر از طب گیاهی استفاده می کنید برخی گیاهان می توانند کمی کمک کننده باشند. به عنوان مثال، استروژن گیاهی که در محصولات سویا یافت می شود، ممکن است تأثیرات استروژنی ضعیف داشته باشد که می تواند باعث کمتر شدن گر گرفتگی شود. پزشکان توصیه می کنند که سویای خود را از غذاها تامین کنید نه مکمل ها.  البته گیاهان دارویی ممکن است عوارض جانبی داشته باشند یا با داروهای دیگر تداخل دارویی داشته باشند. پس ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

چه درمان هایی برای گر گرفتگی بدن در زنان وجود دارد؟

شما می توانید با پزشک خود درباره مصرف هورمون جایگزین یا HRT برای مدت زمان محدود – کمتر از ۵ سال صحبت کنید. این درمان در بسیاری از زنان از گر گرفتگی جلوگیری می کند. به علاوه، این می تواند به بهبود دیگر علائم یائسگی، از جمله خشکی واژن و اختلالات خلقی کمک کند. هنگامی که شما مصرف HRT را متوقف کنید، ممکن است گر گرفتگی های شما دوباره برگردند. استفاده ی کوتاه مدت HRT نیز دارای برخی از خطرات، از جمله لخته شدن خون و التهاب کیسه صفرا است.             اگر HRT برای شما مناسب نیست، درمان های دیگری نیز وجود دارد که ممکن است تسکین دهنده ی گر گرفتگی شما باشد. مهم است قبل از مصرف هر داروی جدید (از جمله داروهای بدون نسخه) یا مکمل ها، با پزشک خود صحبت کنید.

داروهای های بدون نسخه درمان گر گرفتگی عبارتند از:
ویتامین B کمپلس
ویتامین E
ایبوپروفن

منبع: webmd

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا