تغذیه

سلنیوم |منابع غذایی سلنیوم_کدام مواد غذایی سرشار از سلنیوم هستند؟

سلنیوم برای عملکرد مناسب تیروئید بسیار مهم است. پزشکان اعلام کرده اند افرادی که کم کاری تیروئید دارند , نیاز بیشتری به دریافت این ماده دارند. دقت داشته باشید باید در حد تعادل دریافت شود زیرا در صورتی که به مقدار کم جذب بدن شود بر تیروئید شما اثرات مخرب میگذارد و در صورتی که به مقدار زیاد جذب شود سبب مسمومیت میشود.

 

سلنیوم

 

طبق نظر پزشکان افراد بزرگسال روزانه به 55 میکروگرم و کودکان و نوجوانان , روزانه به 30 تا 45 میکروگرم سلنیوم نیاز دارند و این مقدار سلنیوم در مادران باردار به 60میکروگرم افزایش می یابد.

این ماده ی معدنی به طور گسترده در بسیاری از منابع غذایی وجود دارد اما با این حال اگر از رژیم گیاه خواری پیروی میکنید ممکن است کمبود آن را تجربه کنید , در این مجله به معرفی غذاهایی میپردازیم که میتوانند نیاز بدن شما به سلنیوم را تامین کنند.

 

کدام مواد غذایی سرشار از سلنیوم هستند؟

1/ برنج قهوه ای:

عده ای کم از افراد از مزایای برنج قهوه ای آگاه هستند ,
برنج قهوه ای پخته میتواند نیاز بدن به سلنیوم را تأمین کند , بهتر است برنج قهوه ای را در کنار گوشت بوقلمون میل کنید.

سلنیوم

2/ دانه های آفتابگردان:

دانه های آفتابگردان  را به رژیم غذایی خود اضافه کنید شما میتوانید دانه های آفتابگردان را بر روی سالاد بپاشید و یا اینکه تعداد انگشت شماری از دانه های آفتابگردان را به عنوان میان وعده میل کنید اما دقت داشته باشید از مصرف زیاد دانه های آفتابگردان اجتناب کنید زیرا سبب التهاب میشود.

3/ تخم مرغ:

مصرف تخم مرغ به هر شکلی میتواند سلنیوم مورد نیاز بدن شما را تأمین کند اما در خوردن تخم مرغ تعادل را رعایت کنید زیرا در صورتی که به صورت زیاد خورده شود کلسترول شما را افزایش میدهد.

 

سلنیوم

 

4/ قارچ:

شما میتوانید قارچ را به سالاد خود بیفزایید و یا اینکه با فلفل , بروکلی , پیاز و گوجه فرنگی ترکیب کنید و به عنوان میان وعده بخورید تا کمبود این مواد را بدنتان  جبران کنید.

 

5/ پنیر:

دلایل زیادی برای افزودن پنیر به رژیم غذایی وجود دارد یکی از این دلایل این میباشد که پنیر میتواند نیاز بدن به سلنیوم را تامین کند و تراکم استخوان ها را افزایش دهد.

 

6/ صدف:

سلنیوم موجود در صدف کمک فوق العاده ای به تنظیم مسائل مربوط به تیروئید میکند. همچنین صدف حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین B12میباشد.

 

7/ آجیل برزیلی:

آجیل برزیلی یک گزینه ی عالی برای گیاه خواران میباشد و میتواند در افزایش سلنیوم دریافتی بدن بسیار موثر باشد. اما دقت داشته باشید در خوردن آجیل برزیلی افراط نکنید زیرا امکان دارد موجب مسمومیت شما شود.

سلنیوم

8/ جو:

به علت تاثیر مثبتی که جو بر سلامت قلب و عروق میگذارد به طور گسترده مصرف میشود و همچنین جوپ خته باعث کاهش کلسترول میشود و میتواند سلنیوم مورد نیاز بدنتان را تأمین کند.

9/ غذاهای غنی شده:

غلات , ماکارونی و نان گندم سرشار از سلنیوم میباشند و میتوانند 35 درصد موردنیاز روزانه شما را تامین کنند.

 

 

منبع:
naturalfoodseries.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا