تغذیه

روش های بهبود حافظه با خوردن خوراکی ها

تحقیقات نشان می دهد مواد شیمیایی موجود در روغن‌های ضروری رزماری و نعناع، حافظه و یادگیری را بهبود می‌بخشند و عصاره‌های گرفته‌شده از گیاهان ممکن است اثرات مثبتی روی تغییر دوره‌ی زوال شناختی مرتبط با سن داشته باشد. در ادامه به روش های بهبود حافظه با خوراکی می پردازیم.

محققان دریافتند که دوز بالاتر از یک عصاره‌ی آنتی‌اکسیدان مربوط به ترکیبات مشتق‌شده از رزماری، در بهبود حافظه ویادگیری حیوانات در میان سه رفتار آزمایش‌شده، از همه قوی‌تر بود.

دوز پایین‌تر عصاره‌ی رزماری، حافظه را در ۲ آزمایش رفتاری بهبود بخشید – همانند ترکیب گرفته‌شده از عصاره‌ی نعناع.

علاوه بر این، نشانه‌هایی مبنی بر کاهش استرس اکسیداتیو – که به عنوان یکی از نشانه‌های زوال مرتبط با سن درنظر گرفته می‌شود – در بخشی از مغز که یادگیری و حافظه را کنترل می‌کند، وجود داشت.

 

نتایج خوب در انسان‌ها

این تحقیق توسط مرکز پزشکی VA در سنت لوئیس پشتیبانی شد و همچنین تحت حمایت صنایع Kemin که مواد تشکیل‌دهنده‌ی اختصاصی برای مکمل‌های رژیمی و ویتامین می‌سازد، حمایت شد.

این لزوما بدان معنا نیست که یافته‌ها مشکوک هستند. همچنین به این معنا نیست که شما برای بهره‌مندی از این نتایج مجبورید از عصاره‌های تهیه‌شده بصورت تخصصی استفاده کنید.

در اوایل سال جاری، دانشمندان در بریتانیا به یک گروه ۶۶ نفره از افراد، تست‌های حافظه دادند: برخی از آنها در اتاق با رایحه‌ی رزماری و بقیه در اتاق بدون رایحه بودند.

سپس به شرکت‌کنندگان، تست‌های مختلفی برای ارزیابی عملکردهای حافظه داده شد، ازجمله پیدا کردن اشیاء پنهان و دادن اشایپ خاصی به محققان در یک زمان خاص.

نتایج این مطالعه که در کنفرانس سالانه‌ی انجمن روانشناسی بریتانیا در Harrogate انگلستان ارائه شد، نشان داد افرادی که در اتاق با رایحه‌ی رزماری بودند، در تست های حافظه بهتر از آنهایی عمل کردند که در اتاق بدون رایحه بودند.

یک مطالعه‌ی انسانی دیگر در سال ۲۰۱۲ که شامل استنشاق رزماری بود، دریافت که سطوح خونی یک ترکیب در روغن رزماری به نام ۱,۸-cineole، عملکرد شناختی را مخصوصا در تست‌های سرعت و دقت بهبود بخشید و باعث بهتر شدن خلق و خو و بخصوص احساس خشنودی شد.

روغن نعناع همانند روغن‌های اوکالیپتوس، درخت چای، مریم گلی اسپانیایی، زنجبیل و برگ بو سرشار از ۱,۸-cineole است.

فواید اضافی

از آنجا که رزماری می‌تواند در بسیاری از دستورالعمل‌های پخت و پز برای طعم دادن به ماکیان یا حتی اضافه کردن عطر به خمیر نان مورد استفاده قرار گیرد، مزایای سلامتی و بهبود حافظه نیز در لیست توانایی‌های بسیار آن قرار می‌گیرد.

آن نه تنها یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضدالتهابی است بلکه می‌تواند برای درمان سوء هاضمه نیز بکار رود. مالیدن رزماری به پوست سر باعث افزایش رشد مو می‌شود و با توجه به مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲، مالیدن رزماری به گوشت گاو می‌تواند باعث کاهش عوامل سرطانزایی شود که می‌توانند در طول پخت و پز ایجاد شوند.

نعناع نیز حاوی آنتی‌اکسیدان است و برای هضم مفید می‌باشد. همچنین دارای خواص ضدقارچ و سایر ویژگی‌هایی است که می‌تواند به درمان هیرسوتیسم خفیف در زنان کمک کند.

غلات کامل

خوردن منابع کربوهیدراتی مانند برنج سفید، ماکارونی و سیب زمینی باعث احساس سیری و پری شدید و ایجاد خواب آلودگی می شوند پس بهتر است در روزهای امتحان از مصرف این مواد غذایی پرهیز و نان های سبوس دار یا برنج و ماکارونی قهوه ای که هضم سریع تر و ساده تری دارند، را جایگزین کنید.

 

شکلات تلخ

 

شکلات های تلخی که حداقل ۷۵ درصد کاکائو دارند، منبعی بسیار عالی برای دریافت انواع آنتی اکسیدان ها و فلاونوییدها محسوب می شوند. فلاونوییدها باعث افزایش قدرت تمرکز و توجه می شوند و به یادگیری و به خاطر سپردن مطالب و بهبود حافظه کمک می کنند. به همین دلیل مصرف حدود ۱۵ گرم شکلات تلخ در روزهای امتحان توصیه می شود.

 

منبع: یک دکتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا