زنان و زایمان

سرطان سینه چگونه به وجود می آید و چگونه از سرطان سینه جلوگیری کنیم؟

سرطان سینه چیست؟ سرطان سینه , سرطانی میباشد که در سلول های سینه شکل میگیرد و پس از سرطان پوست , سرطان سینه شایعترین سرطان در زنان ایالات متحده میباشد که میتواند زنان و مردان را تحت تاثیر قرار دهد اما زنان نسبت به مردان , این نوع سرطان را بیشتر تجربه میکنند.

خوشبختانه حمایت های مالی و آگاهی های لازم که در رابطه با سرطان پستان صورت گرفته است در تشخیص و درمان این نوع از سرطان بسیار موثر بوده است و تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان سینه به طور مداوم در حال کاهش میباشد و عمدتا این مورد به علت تشخیص زودرس و داشتن درک درست از این بیماری میباشد.

سرطان سینه

علت سرطان سینه چیست؟

به نظر شما سرطان سینه چگونه به وجود می آید و چه عواملی وجود دارند که میتوانند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم: پزشکان معتقدند که سرطان سینه هنگامی رخ میدهد که برخی از سلول های پستان شروع به رشد غیرطبیعی میکنند و این سلول ها سریع تر از سلول های سالم تقسیم میشوند و شروع به انباشته شدن و تشکیل توده میکنند همچنین سلولها ممکن است از طریق پستان به غدد لنفاوی شما یا سایر قسمت های بدن گسترش پیدا کنند(متاستاز).

علاوه بر این , محققان معتقدند که هورمونها , سبک زندگی و عوامل محیطی از عوامل خطرساز برای ابتلا به سرطان پستان محسوب میشوند اما معلوم نیست که چرا برخی از افراد با اینکه هیچگونه فاکتور خطرناکی ندارند مبتلا به سرطان سینه میشوند و چرا در برخی موارد برخی از افراد با اینکه دارای عوامل خطرساز هستند اما مبتلا به سرطان سینه نمی شوند؟

این احتمال وجود دارد که سرطان پستان ناشی از تعامل پیچیده عوامل ژنتیکی و محیطی است.

پزشکان تخمین میزنند که حدود 5 تا 10 درصد از سرطان های پستان به علت جهش های ژنی میباشد. اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه یا سرطان های دیگر دارید پزشک ممکن است از شما بخواهد تا آزمایش خون انجام دهید.

هر عاملی که باعث شود خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش یابد عامل خطر محسوب میشود اما داشتن یک یا حتی چند عامل خطر , به این معنا نیست که شما حتما به سرطان سینه مبتلا میشوید.

 

سرطان سینه

 

عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان عبارتند از:

جنسیت:
زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.

افزایش سن:
خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن , بیشتر میشود.

سابقه خانوادگی:
اگر مادر یا خواهر شما مبتلا به سرطان پستان است شما مراقبت بیشتری باید داشته باشید البته با این حال اکثر افراد مبتلا به سرطان سینه هیچ گونه سابقه خانوادگی ندارند.

ژن های ارثی:
جهش ژن های خاصی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش میدهند که میتوانند از والدین به کودکان منتقل شوند. شناخته ترین جهش های ژن , BRCA1 و BRCA2 میباشند که این ژن ها میتوانند خطر ابتلا به سرطان سینه و سایر سرطان ها را افزایش دهند.

چاقی:
چاقی یکی دیگر از عوامل خطرساز برای ابتلا به سرطان پستان است به همین دلیل توصیه میشود در صورتی که اضافه وزن زیادی دارید به فکر کاهش وزن باشید.

قاعدگی زودرس:
دخترانی که دوره های قاعدگی خود را قبل از 12 سالگی شروع میکنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

دیر باردار شدن:
زنانی که اولین فرزندشان بعد از 30 سالگی متولد شده است در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

عدم بارداری:
زنانی که هرگز باردار نشده اند باید مراقبت بیشتری داشته باشند زیرا سرطان سینه این گروه را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.

هورمون درمانی پس از یائسگی:
زنانی که پس از یائسگی به هورمون درمانی روی می آورند بهتر است بدانند یک عامل خطرساز برای ابتلا به سرطان سینه را انتخاب کرده اند.

نوشیدن الکل:
الکل یکی دیگر از مواردی میباشد که در ابتلا به سرطان سینه موثر است.

سرطان سینه

چگونه از سرطان سینه جلوگیری کنیم؟

از پزشک خود در رابطه با غربالگری سرطان پستان مشورت بگیرید و از مزایا و خطرات غربالگری مطلع شوید.

یکی از موثرترین راه ها برای تشخیص سرطان پستان , بررسی کردن سینه ها میباشد و این عامل به شما کمک میکند تا در صورتی که تغییر جدیدی در سینه هایتان به وجود آمده و یا اینکه توده ای را در سینه های خود احساس میکنید از آن مطلع شوید. در صورتی که هر گونه نشانه ی غیرمعمول در سینه های خود احساس کردید حتما به پزشک اطلاع دهید.

آیا با روش های جلوگیری از سرطان سینه آشنایی دارید؟

اکنون به بررسی برخی از روش های ساده و موثر برای جلوگیری از سرطان پستان میپردازیم:

 

سرطان سینه

 

ورزش را فراموش نکنید!
تلاش کنید حداقل 30 دقیقه در روز ورزش داشته باشید در صورتی که ورزش برای شما سخت میباشد , ابتدا از تمرینات ساده شروع کنید و سپس به تدریج تمرینات سخت تر را فرا گیرید.

وزن خود را به تعادل برسانید!
در صورتی که اضافه وزن دارید لازم است که کالری دریافتی خود را کاهش دهید.

رژیم غذایی مدیترانه ای را انتخاب کنید!

جالب است بدانید زنانی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی میکنند کمتر به سرطان پستان مبتلا میشوند. رژیم مدیترانه ای بیشتر بر غذاهای گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات و حبوبات و آجیل تمرکز دارد.

سرطان سینه

چگونه سرطان سینه درمان میشود؟

در سال های اخیر انفجاری در بهبود گزینه های درمانی سرطان به وجود آمده است که امید را برای افراد مبتلا به سرطان پستان به ارمغان آورده است.

در صورتی که سرطان سینه تشخیص داده شده است , گروه مراقبت های پزشکی گزینه های درمان را با شما در میان میگذارند و آنچه در این مرحله دارای اهمیت است این میباشد که در رابطه با تمام گزینه های درمانی با پزشک مشورت کنید تا با عوارض جانبی و یا فواید هر کدام از روش ها آشنا شوید.

اکثر زنان مبتلا به سرطان پستان , نوعی عمل جراحی برای حذف تومور انجام میدهند و بسته به نوع سرطان پستان و پیشرفت آن ممکن است به موارد دیگری از گزینه های درمانی نیاز داشته باشید.

 

درمان های اصلی برای سرطان سینه عبارتند از:

عمل جراحی
رادیوتراپی
شیمی درمانی
هورمون درمانی
درمان بیولوژیک

ممکن است به شما یکی از روش های فوق پیشنهاد شود و یا اینکه ترکیبی از روش های فوق برای شما در نظر گرفته شود و این درمان ها به این بستگی دارد که سرطان سینه چه زمانی تشخیص داده شده است و اکنون در چه مرحله ای قرار دارد.

 

2نوع عمل جراحی در رابطه با سرطان سینه وجود دارد که عبارتند از:

جراحی حفظ سینه (جراحی نگهدارنده پستان):
در این نوع جراحی , تومور سرطانی برداشته میشود و در اغلب موارد به همراه آن غدد لنفاوی زیر بغل نیز حذف میشوند.

ماستکتومی(برداشتن پستان):
در این عمل جراحی کل سینه حذف میشود از جمله نوک پستان.

 

سرطان سینه

▪در اکثر موارد جراحی سینه نگهدارنده و سپس رادیوتراپی که در مراحل اولیه انجام میشوند موفق هستند و نیازی به حذف پستان نیست.
اگر عمل جراحی سینه دارید عمل جراحی و مقدار بافتی که باید برداشته شود به موارد زیر بستگی دارد:

1/ اندازه تومور چگونه است؟
2/ تومور در کدام قسمت سینه قرار دارد؟
3/اندازه ی سینه های بیمار چگونه است؟

 

منبع:
mayoclinic.org

nhs.uk

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا