سلامتی

دیابت و علل آن چیست؟ انواع دیابت

دیابت بیماری ای است که در آن سطح قند خون شما خیلی زیاد است. گلوکز از غذاهایی که می خورید می آید. انسولین یک هورمون است که به گلوکز کمک می کند تا سلول های شما را به انرژی تبدیل کند. با گذشت زمان، داشتن گلوکز بیش از حد در خون شما می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. می تواند به چشم، کلیه ها و اعصاب شما آسیب برساند.  همچنین می تواند باعث بیماری قلبی، سکته مغزی شود.

آزمایش خون می تواند نشان دهد که شما دیابت دارید یا نه. یک نوع آزمایش به نام A1C وجود دارد که با آن می توانید در مورد نحوه مدیریت دیابت خود را اطلاعاتی بدست بیاورید. ورزش، کنترل وزن و داشتن برنامه غذائی مناسب می تواند به کنترل دیابت کمک کند. شما همچنین باید سطح قند خون خود را کنترل کنید و در صورت تجویز دارو مصرف کنید.

علل
انسولین یک هورمون تولید شده توسط پانکراس برای کنترل قند خون است. دیابت می تواند ناشی از انسولین کم، مقاومت در برابر انسولین یا هر دو باشد.

برای فهمیدن این بیماری ، مهم است ابتدا فرایند طبیعی را درک کنید که غذا آن را تجزیه می کند و برای بدن انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی غذا هضم می شود، چیزهایی اتفاق می افتد:

  • یک قند به نام گلوکز وارد جریان خون می شود. گلوکز یک منبع سوخت برای بدن است.
  • یک عضو به نام لوزالمعده باعث ایجاد انسولین می شود. نقش انسولین این است که گلوکز را از جریان خون به سلول های عضلانی، چربی و کبد، جایی که می توان آن را به عنوان سوخت ذخیره یا استفاده کرد منتقل کند.

افراد مبتلا به این بیماری دارای قند خون بالا هستند زیرا بدن آنها نمیتواند قند را از خون به سلولهای عضلانی و چربی انتقال دهد یا برای ذخیره انرژی و یا به دلیل اینکه کبد باعث تولید بیش از حد گلوکز و انتشار آن در خون می شود. این به این خاطر است که:

  • لوزالمعده آنها به اندازه کافی انسولین را تولید نمی کند
  • سلول های آنها به طور معمول به انسولین پاسخ نمی دهند
  • هر دو مورد

 

انواع دیابت

دو نوع از دیابت وجود دارد. علل و عوامل خطر برای هر نوع متفاوت است:

دیابت نوع ۱ می تواند در هر سنی رخ دهد، اما اغلب در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان تشخیص داده می شود. در این بیماری، بدن انسولین کم تولید می کند یا اصلا انسولین تولید نمی کند. این به این دلیل است که سلول های پانکراس که انسولین را کنترل می کنند، کار را متوقف کرده اند. تزریق روزانه انسولین ضروری است. علت دقیق ناشناخته است.
دیابت نوع ۲ بسیار شایع است. اغلب در بزرگسالان اتفاق می افتد، اما به دلیل بالا بودن میزان چاقی، کودکان و نوجوانان در حال حاضر با این بیماری درگیر هستند. برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نمی دانند که این بیماری را دارند. در دیابت نوع ۲، بدن به انسولین مقاوم است و از انسولین نمی تواند استفاده کند. بدون انسولین کافی، گلوکز در خون شما ذخیره می شود. شما همچنین می توانید پیش دیابت داشته باشید. این به این معنی است که قند خون شما بالاتر از حد طبیعی است اما به اندازه کافی بالا نیست که به آن دیابت گویند. داشتن پیش دیابت خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد.

دیابت بارداری، قند خون بالا است که در هر زمان بارداری در یک زن مبتلا به دیابت وجود دارد.

اگر والدین، برادران یا خواهر شما مبتلا به دیابت باشند، احتمال آن که شما به این بیماری مبتلا شوید بیشتر است.

روشهای درمانی

– استفاده از روشهای طب سنتی و گیاهی مانند عرق بوقناق،گزنه، … که البته باید با مشورت متخصص طب سنتی انجام پذیرد لازم به یادآوری است هنوز اثرات درمانی این روشهای سنتی در درمان به طور قطعی ثابت نشده است.
– استفاده از قرص متفوربین و … در مراحل اولیه درمان و در مراحل پیشرفته تر تزریق انسولین حتما با مشورت پزشک متخصص .
– به طور کلی در جدید ترین تحقیقات تغییر سبک زندگی و فعالیت بدنی منظم از مهمترین روشهای پیشگیری و کنترل آن می باشد.

این روشها شامل استفاده دائم از میوه ها و سبزیجات تازه پرهیز از غذاهای پر کالری،چرب و شیرین و در نظر گرفتن برنامه روزانه ورزشی می باشد.
آخرین پژوهش های علمی ثابت کرده در هفته ۱۵۰ دقیقه پیاده روی نسبتا سریع (مثلا ۵ روز در هفته و هر روز ۳۰ دقیقه پیاده روی) نقشی حیاتی و اجتناب ناپذیر در جلوگیری از ابتلا یا پیشرفت این بیماری دارد.

منبع: https://medlineplus.gov

و تحقیقات نویسنده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا