تغذیهداروها

چرا نباید از داروی آنتی اسید استفاده کرد؟

یکی از مشکلاتی که اکثر مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند، مشکل دستگاه گوارش است. رژیم ها و مصرف داروها می تواند در مورد این مساله مشکل ساز شود، برای درمان مشکلات دستگاه گوارش، مردم به مصرف آنتی اسید ها روی می آورند.

آنتی اسید

متأسفانه در هیچ کشوری داروهای مختلف با عوارض جانبی بالا بدون دستور پزشک به بیماران داده نمی شود در صورتی که در ایران خوددرمانی های مختلف و استفاده از انواع داروها برای مراجعه نکردن به پزشک بیشتر مورد توجه قرار دارد. بارها در این خصوص اطلاع رسانی شده است، اما باز هم اینگونه روش های درمانی ادامه دارد. یکی از رایج ترین محصولات دارویی که تقریبا در یخچال هر خانه ای می توان آن را مشاهده کرد در ارتباط با آنتی اسیدها می باشد.

رژیم غذایی نامناسب و ترشح اسید

افراد به جای آنکه با تغییر در رژیم غذایی خود سعی در رفع مشکل گوارشی خود داشته باشند ، تا هر اندازه که دوست دارند به مصرف انواع غذاهای فست فودی و چرب گرایش دارند و در نهایت با یک آنتی اسید مشکلات مربوطه را پایان می بخشند. آیا از عوارض جانبی این نوع داروها آگاهی دارید؟

معده در سیستم گوارشی ما نقش مهمی را ایفا می کند. معمولا غذا در این ناحیه تجزیه و تحلیل می شود و قسمت عمده آن جذب و درصد کمی برای دفع انتقال پیدا می کند. در برخی از افراد میزان ترشح شیره معده معمولا از حد طبیعی فراتر می رود و این اسیدی شدن با ترش شدن سر دل و دردهای ناشی از آن همراه می باشد. داروی آنتی اسید می تواند به شیوه ای مؤثر از این میزان اسید معده بکاهد و به نوعی آن را خنثی نماید.

تأثیر داروی آنتی اسید بر بدن

عوارض ناشی از مصرف هر دارویی در هر فردی متفاوت می باشد. برخی از افراد پس از مصرف داروی آنتی اسید ممکن است که به دردهای ناشی از یبوست و پاره شدن خروجی مقعد نیز دچار شوند. این مشکل در خانم ها شایع تر است. البته علل یبوست بسیار متنوع می باشد، اما در صورتی که پس از قطع دارو با فروکش شدن این علامت روبه رو می شوید به احتمال بسیار زیاد، عواقبی ناشی از استفاده طولانی مدت آنتی اسید ها می باشد.

برخی از افراد که هر روز از آنتی اسید استفاده می کنند ، میزان اسیدیته معده را کاهش می دهند، بنابراین در این شرایط هر نوع باکتری می تواند به معده شما حمله کند و عفونت ایجاد نماید. مهم ترین باکتری هلیکوباکترپیلوری نام دارد.

یک سری از داروهای آنتی اسید وجود دارند که معمولا می تواند با افزایش میزان کلسیم، میزان اسید معده را کاهش دهند. در صورتی که فردی زمینه ی لازم برای ابتلا به انواع سنگ های کلیه را داشته باشد در نهایت با افزایش سطح کلسیم و خروج آن از ادرار به این نوع از سنگ ها از جنسی کلسیمی مبتلا می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا