درمان بیماری هاسلامتی

شناخت نشانه های اعتیاد به مواد مخدر، زمینه های ابتلا و عوارض آن

اعتیاد به مواد مخدر  از  مشکلات و بیماری های می باشد که درمان آن پروسه آسانی ندارد اما دچار شدن به آن براحتی اتفاق می افتد. مواد مخدر بر روی حالات روحی روانی، مغز و بدن تاثیر بسیار مخربی می گذارد که باید از آن جلوگیری کرد.

در چه شرایطی احتمال دارد به داروهای تجویزی معتاد باشید؟

  • به روشی که داروها تجویز شده اند آنها را مصرف نمی کنید. دوزهای بالاتری دریافت می کنید یا دارو را به دفعات بیشتر از آنچه تجویز شده است مصرف می کنید. یا از دارویی که دارید به شکلی که تجویز نشده استفاده میکنید مانند خرد کردن قرص ها.
  • برای گرفتن نسخه برای همان داروی یا همان مشکل، به بیش از یک دکتر مراجعه میکنید.
  • از داروهای تجویز شده برای سایر افراد استفاده می کنید.
  • از مطلع ساختن پزشک خود در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید امتناع میکنید.
  • اگر برای مشکل سلامتی مصرف دارو لازم نیست، باز هم آن را مصرف می کنید.
  • داروهای تجویزی را همراه با الکل یا داروهای دیگر مصرف می کنید.

چه افرادی زمینه و استعداد اعتیاد به مواد مخدر را دارا می باشند؟

تحقیقات نشان میدهد افرادی که به مصرف کردن موتد مخدر وابستگی  پیدا می‌کنند از نظر ژنتیکی مستعد اعتیاد  هستند و معولا در اطرفیانشان اعتیاد به مواد مخدر شایع است. البته این موضوع دلیل آن نیست که هر شخصی که در بین نزدیکانش اعتیاد به مواد مخدر وجود ندارد، از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری اعتیاد نیست؛ زیرا اولا ممکن است نزدیکان شخص از نظر ژنتیک مستعد این مشکل باشند ولی تاکنون این استعداد به ظهور نرسیده و استفاده مواد مخدر را تجربه نکرده باشند؛ ثانیاً اعتیاد به مواد مخدر فقط در زمینه ژنتیکی نیست و تیپ شخصیتی افراد نیز نقش تعیین کننده دارد.

افرادی که شخصیت‌های خودشیفته، پرخاشگر و ضد اجتماعی دارند، مستعد اعتیاد به مواد مخدر هستند؛ زیرا مصرف مواد مخدر نیازهای روانی ایشان را کاملا برطرف می‌کند. از سوی دیگر افرادی با  شخصیت های مبتلا به افسردگی و افراد با شخصیت‌های زود‌رنج و احساساتی نیز استعداد اعتیاد به مواد مخدر را دارا می باشند. زیرا در این افراد نیز مواد مخدر میتواند  نیازهای درونی و روانی را برطرف می‌کند.

در نهایت می‌توان گفت هر شخصی می‌تواند مستعد اعتیاد به مواد مخدر باشد. فرد با استفاده از مواد مخدر در قدم های اول حس سرخوشی دارد طوری که احساس می‌کند نیازهای روانی یا ژنتیکی و زندگی  او را برطرف نموده است. بدین ترتیب از نظر روانی معتاد به مواد مخدر می‌شود و به مرور با استفاده‌های مکرر از مواد به آنها وابسته می‌گردد. در این مرحله این شخص، بیماری است که به مواد مخدر معتاد شده است.

                                                                     

سایر ویژگی هایی که ممکن است نشان دهند به مواد مخدر معتاد شده اید:

  • شما نیاز بیشتر و بیشتری به ماده برای به دست آوردن اثرات مشابه احساس میکنید (این وضعیت “تحمل” نامیده میشود).
  • هنگامی که ماده مخدر را کنار میگذارید احساس عجیبی دارید.
  • ممکن است احساس لرز، افسردگی، ناراحتی معده، عرق، یا سردرد داشته باشید. همچنین ممکن است خسته یا گرسنه باشید. در موارد شدید، حتی می توانید سرگیجه، تشنج و یا تب را تجربه کنید.
  • نمی توانید استفاده از ماده مخدر را متوقف کنید، حتی اگر بخواهید.
  • حتی اگر اتفاقات بدی در زندگی شما رخ دهند، مانند مشکل با دوستان، خانواده، کار و یا قانون باز هم از آن استفاده میکنید.
  • وقت زیادی را صرف فکر کردن درباره ماده مخدر می کنید: فکر کردن در مورد اینکه چگونه می توانید بیشتر آن را مصرف کنید، چه زمانی آن را مصرف کنید، با مصرف آن چه احساس خوبی دارید یا بعد از آن چه احساس بدی دارید.
  • محدود کردن خود را دشوار می دانید.
  • ممکن است بگوئید که فقط از آن “خیلی” استفاده می کنید، اما نمیتوانید مصرف خود را متوقف کنید و استفاده دو برابر از آن مقدار ادامه میدهید. یا از دارو بیشتر از دفعاتی که تجویز شده است، استفاده می کنید.
  • علاقه به چیزهایی که قبلا برای شما دوست داشتی بوده اند را از دست داده اید.
  • در انجام کارهای روزمره معمولی مثل آشپزی یا کار کردن مشکل دارید.
  • برای خرید  و تهیه مواد مخدر پول قرض می گیرید یا دزدی می کنید.
  • مصرف مواد مخدر یا اثری که بر شما دارد را از دیگران پنهان می کنید.
  • با همکاران،  دوستان و یا اعضای خانواده دچار مشکل می شوید. آنها شکایت بیشتری درباره چگونگی رفتار یا نحوه تغییر رفتار شما دارند.
  • نسبت به قبل، بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم می خوابید. یا خیلی بیشتر یا خیلی کمتر از قبل غذا می خورید.
  • متفاوت از قبل نگاه میکنید. ممکن است دچار قرمزی چشم، نفس بدبو، لرز یا رعشه و خونریزی مکرر از بینی داشته باشید یا ممکن است کاهش وزن یا افزایش وزن را تجربه کنید.
  • دوستان جدیدی دارید که با شما مواد مخدر مصرف میکنند و با آنها به مکان های مختلف برای استفاده از مواد مخدر می روید.

نشانه های اعتیاد به مواد مخدر چیست؟

  • تغییر در شخصیت و رفتار مثل فقدان انگیزه، تحریک پذیری و آشفتگی
  • قرمزی چشم و خونریزی مکرر از بینی
  • لرز و یا مشکل در تکلم
  • تغییر در کار های روزانه
  • عدم نگرانی برای بهداشت شخصی
  • نیاز غیر عادی برای پول؛ مشکلات مالی
  • تغییرات در دوستان و فعالیت ها

   

 

زیانها وعوارض اعتیاد

از نظر فردی  عزت نفس و اراده فرد دچار آسیب جدی شده توان جسمی و جنسی  تحلیل می رود باید در نظر داشت افراد معتاد در معرض خطرات بیشتری جهت ابتلا به ایدز و هپاتیت می باشند  در همین راستا فرد  به واسطه مشکلاتی مانند طلاق ، از خانواده و حتی جامعه طرد میگردد و موقعیتهای شغلی و اجتماعی به خطر  خواهد افتاد.  احتمال مشکلات قلبی و عروقی در اشخاص معتاد بالا می رود. درصد بسیاری از معتادان در پدیده هایی مانند تجاوز و خشونت نقش دارند و بار اقتصادی زیادی را بر جامعه و خانواده تحمیل مینمایند.

 

برسی دقیق تر عوارض در انواع اعتیاد به مواد مخدر : هروئین، تریاک و مورفین (دیکلونال، متادون، پتی دین)

هروئین  از خشخاش تولید می گردد و به نوعی شکل تغییر یافته مرفین می باشد.

مصرف کنندگان هروئین معمولاً مردمک چشم‌هایشان کوچک است، کم اشتها بوده، ممکن است پرخاشگر و حساس باشند، نتوانند بخوابند و تعرق بسیار داشته باشند، اگر این ماده مخدر از راه تزریق در رگ‌ها مصرف گردد آثار سوزن در نقاطی از بدن که دسترسی به رگ‌ها آسان است دیده شده و معمولی ترین جای تزریق در ناحیه ساعد و به خصوص در زاویه داخل آرنج است. هنگامی که این رگ‌ها بر اثر تزریق بیش از اندازه صدمه ببیند معتاد از رگهای دیگر بدن استفاده می‌نماید. بعضی از معتادان که می‌دانند تزریق در رگ‌های ساعد دست بسیار متدوال است و هنگام دستگیری از این ناحیه بدن معتاد مورد بازرسی قرار می‌گیرد از آن رگ‌ها استفاده نمی‌کنند. معتادانی که وسایل تزریقی بهداشتی ندارند و یا به ضد عفونی کردن آنها آشنا نیستند غالباً دچار عفوت نقاط تزریق می‌گردند. معتادینی که از راه بینی یا به وسیله دخانیات هروئین مصرف می‌کنند ممکن است به آبریزش بینی و یا چشم مبتلا گردند. مصرف کنندگان هروئین معمولاً به یبوست، عوارض عمومی سرما خوردگی و یا لرزش دایمی در بدن دچار می‌شوند.

افراد معتاد به هروئین فقط یک هدف در زندگی دارند آن هم بدست آوردن و مصرف ماده مخدر آنها است و علاقه‌ای به هیچ چیز دیگری ندارند اگر دانش‌ٱموز باشند از مدرسه غیبت می‌کنند. اگر شاغل باشند سر کار خود حاضر نمی‌شوند از دوستان خود دوری می‌گزینند، روابط احساسی و جنسی خود را از میان می‌برند، سرگرمی‌های قدیم خود را ترک گفته غالباً مدت‌های طولانی سر جای خود می‌نشینند و هیچ کاری انجام نمی‌دهند. معمولاً علاقه به مخفی کردن اعمال خود داشته و غالباً از نظر ظاهری نامرتب، کثیف و لاابالی بوده و همواره مشکلات مالی دارند.

آنها غالباً به سبب همراه داشتن مواد مخدر و یا دزدی و گدایی برای خرید مواد مخدر، و حتی فروش مواد مخدر با پیس درگیر می‌شوند. مصرف کننده هروئین پس از مدتی از نظر جسمانی ضعفی و ناتوان و لاغر می‌شود و ممکن است دچار عفوت و یبوست گردد.

معتادان در حال ترک اعتیاد در ماهیچه‌های خود دردهایی مانند درد‌ آنفلوآنزا دارند و دچار اضطراب و سردرد، اسهال، سرگیجه، استفراغ و ضعف عمومی بدن می‌شوند.

عوارض هروئین: این ماده مخدر بسیار اعتیاد آور است، اسـتـعمال بیش از حد ، تنفس را کند و حتی متوقف  نموده و سبب مرگ می‌شود. چون با موادی همچون گچ، آرد، تالک و غیره ترکیب می‌گردد استعمال تزریقی آن سبب ایجاد حساسیت در بدن و خارش شدید می‌شود. صـــدمه به قلب و عروق خونی، عفونت، هموروئید و سوء تغذیه، آسیب به کبد و کلیه.

مرفین ماده مخدری است که از تریاک گرفته می‌شود و به دو صورت مایع و پودر مصرف می‌گردد، مصرف این مواد در بین جوانان زیاد است و ماده‌ای خواب آور و اثرات تریاک را دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا