درمان بیماری ها

جوش صورت و راه های درمان جوش صورت و نکات بهداشتی برای پوست مستعد جوش

جوش صورت عارضه پوستی رایجی است. اغلب مردم تا اندازه ای صورتشان جوش میزند. اما نوجوانان بیشتر مستعد جوش صورت هستند. این بخاطر تغییرات هورمونی آنها در سنین رشد و بلوغ است.


جوش صورت و راه های درمان جوش صورت و نکات بهداشتی برای پوست مستعد جوش

جوش صورت ممکن است در حد کم یعنی خیلی کوچک با تعداد کم و به ندرت به صورت برامدگی در پوست ظاهر شود. جوش صورت در مرحله متوسط به صورت بیرون زدگی های متورم و مشخص است. جوش صورت در حد شدید بصورت برامدگی های چرکی و برجسته است.درمان جوش صورت بستگی به درجه وضعیت پوست دارد.

چه چیزی موجب بیرون زدن جوش صورت میشود

جوش صورت اساسا بخاطر شرایط هورمونی یا هورمون های آندروژنیک که عموما در سالهای سنین نوجوانی فعال هستند بوجود می اید.
حساسیت به این چنین هورمونها و همچنین وجود باکتری هایی که در سطح پوست هستند و اسید های چرب که در چربی غده های چربی وجود دارند موجب ایجاد جوش صورت میشود. نواحی مستعد جوش در بدن انسان، پوست صورت، قفسه سینه ، شانه ها و کمر و باسن است. این نواحی غده های چربی دارند.

جوش یا آکنه شامل جوش های سر سفید، جوش های سر سیاه، جوش های کوچک، جوش های متورم و جوش های چرکی است.
اگر چه جوش یا آکنه یک شرایط فیزیلوژیکی معمولی است که گاهی برای انسان اتفاق می افتد اما در شرایط مشخص میتواند مشکل ساز و حاد شود. شرایطی مانند :
– تغیرات شدید سطح هورمون در دوران پریودی یا قاعدگی خانم ها
– دستکاری کردن، کندن یا تحریک جوش ها
– وضعیت پوشش به عنوان مثال کلاه سایبان یا کلاه ایمنی ورزشی یا پوشش سر

جوش یا آکنه چگونه درمان میشود

برای درمان موثر جوش سه نوع دارو به اثبات رسیده است. این سه نوع دارو به ترتیب آنتیبیوتیک ها، بنزویل پروکسید و رتینوئید هستند. بیشتر افراد بسته به میزان حاد بودن جوش یا آکنه به حداقل یک یا دو مورد از این دارو ها نیاز دارند.

Benzoyl peroxide

بنزویل پروکسید بدون تجویز پزشک هم قابل تهیه است. این دارو باکتریهای سطح پوست را که عامل اصلی ایجاد جوش و آکنه هستند هدف قرار میدهد. خشک شدن پوست صورت از عوارض رایج این دارو است. به هنگام مصرف این دارو افراد باید در شبانه روز آب فراوان میل کنند.

Retinoids

از مشتقات ویتامین ای E است. این دارو برای درمان جوش های سر سیاه و جوش های سر سفید به کار میرود. این دارو بدون تجویز پزشک هم قابل تهیه است.

Antibiotics

آنتیبیوتیک مخصوص درمان جوش ، یا مستقیما به روی پوست مالیده میشود مانند clindamycin و erythromycin. یا به صورت کپسول انتیبیوتیکی خورده میشود مانند tetracycline, ethoprim-sulfamethoxazole و مشتقات آن. آنتیبیوتیک ها باکتریهای سطح پوست را کنترل میکنند و تغیرات و التهابات سطح پوست را کاهش میدهند.

آنتیبیوتیک ها اگر با بنزوئیل پراکساید یا رتینوئید مصرف شوند بسیار موثرتر خواهند بود. مشتقات ایزوتریتینیون رتینوئید از جمله Absorica, Amnesteem, Claravis, Myorisan ، Zenatane برای افراد با جوش صورت چرکی و شرایط پوستی حاد تجویز میشود. ایزوتریتینیون سایز غدد چربی را که مکان اصلی ایجاد جوش هستند کاهش میدهد.

بدون وجود غدد چربی متورم و فعال جوش صورت کاهش می یابد. از عوارض مصرف آنتیبیوتیک های درمان جوش صورت ، خشک شدن پوست، بالا رفتن کلسترول و تریگلیسیرید و همچنین مشکلات تولید مثل است. زنان در سنین فرزند آوری باید به مدت یک سال کنترل شدیدی بر جلوگیری از بارداری،  قبل ، در حین و بعد از درمان جوش صورت با isotretinoin داشته باشند.برای  استفاده از isotretinoin نیاز حتمی به آزمایش سطح کلسترول خون و تست بارداری برای یک دوره پنج ماهه وجود دارد. برای درمان اغلب جوش ها شرط احتیاط است که از سایر درمان های غیر مرسوم پیروی نشود.

Hormone therapy

همان درمان هورمونی است. این نوع درمان برای زنانی که جوش یا آکنه دارند به خصوص به علائم و نشانه های بی نظمی عادت ماهانه ، نازک شدن مو ها و زیاد شدن هورمون مردانه آندروژن است. درمان هرمونی شامل دوز کم استروژن و پروسترون که همان قرص های بارداری است یا مصرف داروهای آنتی-آندروژن (spironolactone) می باشد.

نکات آرایشی بهداشتی برای پوست مستعد جوش

– پوست صورت را با گلاب یا محلول های شستشوی فاقد الکل بشویید.
– از ضد آفتاب هایی استفاده کنید که منافذ پوست را نمیبندند.
– صورتتان را با صابون های آنتی باکتریال بشویید.
– از لوازم آرایشی دارای الکل پرهیز کنید.
– به هیچ عنوان برای پوستتان از تونر ها و ماسک لایه بردار دارای الکل استفاده نکنید.
– به طور مرتب لوازم آرایشی تان را بشویید.
– جوش صورت را دست کاری و ملتهب نکنید. اگر جوش صورت را ترکاندید حتما آنرا شستشو داده و ضد عفونی کنید تا چرکی نشود. کمپرس آب ولرم کنید تا تورم و التهاب پوست کاهش یابد.
– اگر جوش های چرکی تان شما را اذیت میکند بسته های هیدروکرئید را از داروخانه تهیه کنید. یک ورق آنرا روی جوش بگذارید تا چرک داخل جوش را خشک کند و آنرا تخلیه کند.

سایت یک دکتر
منبع : webmd

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا