دسته‌بندی نشده

روزه گرفتن در بارداری /آیا روزه گرفتن برای مادر باردار و جنین ضرر دارد؟

‍ روزه گرفتن در بارداری،خانم های باردار ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنند. سپس با توجه به وضعیت خود و جنین اقدام به روزه داری کنند.

 

روزه گرفتن

بهتر است زنان بارداری که قصد روزه گرفتن در ماه رمضان دارند به این توصیه های مهم توجه کنند:

روزه‌داری در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی‌شود، اما در سه ماهه دوم و سوم در صورت سلامت جسمانی مادر، عدم ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، مصرف مایعات، فیبر و غلات می‌توان روزه گرفت.

به طور کلی توصیه می‌شود زنان باردار در سه ماهه اول به دلیل اینکه مغز جنین در حال رشد است و نیاز به گلوکز مستقیم مادر دارد، از گرفتن روزه پرهیز کنند.

در سه ماهه اول بارداری میزان کتون افزایش می‌یابد . به تبع آن کتون موجود در خون جنینی نیز بیشتر می‌شود . این عامل می‌تواند عدم رشد کافی جنین را در پی داشته باشد که در آینده موجب عدم یادگیری او می‌شود.

در سه ماهه دوم و سوم بارداری چنانچه فرد از نظر جسمی سالم باشد و به بیماری زمینه‌ای مبتلا نباشد ، می‌تواند با رعایت مواردی روزه بگیرد. توصیه می‌شود زنان بارداری که شرایط  را دارند . حدفاصل بین افطار تا سحر مایعات فراوان بنوشند و از غذاهای فیبردار مانند میوه و غلات استفاده کنند.

همچنین مصرف شیرینی‌ها و قند توصیه نمی‌شود . زیرا احتمال ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می‌دهد. بهتر است از مصرف قندهای کنستانتره مانند زولبیا و بامیه جلوگیری کرده و خرما و کشمش را نیز کمتر مصرف کنند.

زنان بارداری که در سه ماه دوم و سوم بارداری هستند . باید روزانه در ساعت‌های ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸ و ۲۰ کتون ادرار خود را آزمایش کنند.

اگر حوالی ساعت ۱۲ یا ۱۴ کتون افزایش یابد نباید روزه بگیرند . اما بالا بودن کتون ادرار حوالی ساعت ۱۸ و ۲۰ عادی است و مانعی  نیست.

بهتر است زنان از ۳۶ هفتگی به بعد روزه نگیرند .با مصرف مایعات و مواد غذایی کافی شرایط زایمان مناسب را برای خود تسهیل کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا