بارداریتغذیه

سندرم الکل جنینی ؛ علائم ، تشخیص و اثرات بلند مدت آن

سندرم الکل جنینی

الکل یکی از عوامل مهم خطر در دوران بارداری است. مصرف الکل در دوران بارداری ممکن است به یک عارضه نادر اما جدی به نام سندرم الکل جنینی FAS)) منجر شود. درست مانند هر سندرم، سندرم الکل جنین  نیز شامل یک گروه از نشانه ها و علائم است که با هم نشان داده می شوند.

این وضعیت با علائم منحصر به فرد نشان داده می شود. و نقایصی است که از مصرف الکل در دوران بارداری حاصل می شود. کودکان مبتلا به FAS ممکن است در مقایسه با سایر کودکان کاهش رشد داشته باشند؛ آنها ممکن است ناهنجاری های صورت و مشکلات سیستم های عصبی مرکزی (پیشرفت مغزی) از جمله عقب ماندگی ذهنی را داشته باشند.

FAS یک نگرانی جدی در ایالات متحده است، یکی از علل اصلی نقایص زایمان است و به نظر می رسد شایع ترین علت عقب ماندگی ذهنی قابل پیشگیری است. هر سال بین ۵هزار تا ۱۲هزار نوزاد آمریکایی با این وضعیت متولد می شوند. FAS گاهی اوقات سندروم سوء مصرف الکل جنین  نیز نامیده می شود

درمان این سندرم غیر قابل برگشت است ، به ویژه اگر در اوایل شناسایی شود، می تواند به کاهش بعضی علائم کمک کند. شواهد علمی نشان می دهد که هنگامی که یک زن در دوران بارداری الکل مصرف می کند، خطر ابتلا کودک  او افزایش می یابد . و خطرات ذهنی و جسمی زیادی را بوجود میاورد .حتی با درک این خطرات، بسیاری از زنان باردار الکل مصرف می کنند.

سندرم الکل جنینی ؛ علائم ، تشخیص و اثرات بلند مدت آن
سندرم الکل جنینی ؛ علائم ، تشخیص و اثرات بلند مدت آن

علائم  و نشانه های سندرم الکل جنینی

  • عقب ماندگی رشد
  • ویژگی های مشخصه چهره، مانند، چشم های کوچک با لبه های بریده بالا
  • بینی بالا وکوتاه
  • گونه های مسطح
  • فک کوچک و لب بالا نازک
  • شیار در وسط لب بالا
  • مشکلات سیستم عصبی مرکزی، از جمله عقب ماندگی ذهنی
  • تاخیر در توسعه مهارت های حرکتی ناخودآگاه مانند نشستن، خزیدن و پیاده روی
  • تاخیر در توسعه مهارت های حرکتی خوب مانند گرفتن اشیاء با انگشت دست و انتقال اشیا از یک سو به دیگر
  • اختلال در حرف زدن
  • مشکلات حافظه، قضاوت ضعیف، اختلال در رفتار، تکانشگری
  • مشکل یادگیری
  • تشنج

 

تشخیص  و اثرات بلند مدت سندرم الکل جنینی

اغلب موارد، تشخیص FAS به بزرگسالی منتقل می شود. اکثریت بچه ها با این سندروم اغلب تشخیص داده نشده و طبقه بندی نمیشوند و با رفتار ستم یا ظلم نمایش داده می شوند. آنها همچنین ممکن است در آزمون های هوشمند موفق شوند، اما نقص رفتاری آنها اغلب در توانایی آنها برای موفقیت تاثیر می گذارد. آموزش عالی برای والدین، متخصصین مراقبت های بهداشتی و معلمان که برای این بچه ها مراقبت می کند ضروری است

شواهد موجود نشان می دهد که استفاده از الکل در دوران بارداری خطرناک است، اما در مورد نوشیدنی گاه به گاه؟ مصرف چقدر الکل هنگام بارداری بیش از حد و زیانبار تلقی میشود؟

هیچ شواهدی وجود ندارد که بتواند بگوید دقیقا چه مقدار مصرف الکل باعث نقص در نوزاد میشود. مهم است که بدانیم اگرچه FAS کامل FAS ناشی از مصرف الکل مزمن در دوران بارداری است، اما ممکن است تنها با مصرف نوشیدنی گاه به گاه الکل نیز رخ دهد. از آنجا که الکل به راحتی از مانع جفتی عبور میکند و جنین برای از بین بردن الکل کمتر از مادرش مجهز است ، جنین تمایل به دریافت غلظت بالایی از الکل از بدن مادر میکند که باعث آسیب میشود.

مطالعات نشان میدهد مادرانی که در سه ماهه اول بارداری الکل نوشیدند، بچه هایی را با مشکلاتی جدی دارند؛ زیرا این زمانی است که مغز در حال رشد است. اتصالات موجود در مغز کودک هنگامی که الکل وجود دارد درست انجام نمی شود. البته، در ماه های اولیه، بسیاری از زنان حتی نمی دانند که باردار هستند. بعضی زنان در اوایل بارداری از نوشیدن الکل خودداری می کنند اما در ماه های آخر راحت الاک را مصرف میکنند اما باید یادآوری شود که برخی از پیچیده ترین مراحل رشد در مغز در دوره های دوم و سوم بارداری، زمانی که سیستم عصبی می تواند به شدت تحت تاثیر الکل قرار گیرد تشکیل میشود. حتی مصرف متوسط الکل، و به ویژه مصرف نوشیدن دوره ای، می تواند به طور جدی به سیستم عصبی در حال رشد آسیب وارد کند.

پیشگیری

اگر شما قصد مادر شدن دارید هرگز الکل مصرف نکنید.

 

بیشتر بخوانید:

دیابت در دوران بارداری ؛ با علت، علائم، خطرات و راه های درمان آن آشنا شوید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا