بارداریدرمان بیماری ها

تپل شدن پا در حاملگی ؛ جلوگیری از احتباس آب در بدن در دوران بارداری

جلوگیری از احتباس آب در بدن در دوران بارداری

زنان اغلب در زمان بارداری شکایت های زیادی از احتباس آب در بدن و وضعیت بدن خود دارند دارند و یکی از رایج ترین آنها تپل شدن و درد در ناحیه پاهایشان می باشد . چنین شرایطی از نظر پزشکی به عنوان ادم شناخته شده است و یا احتباس آب نامیده می شود . که ممکن است به علت انباشت بیش ازحد مایع در بافت های بدن باشد.

این مشکل ممکن است حتی در قسمت های دیگر بدن نیز رخ می دهد. در حالت کلی عامل آن ممکن است شامل مصرف زیاد سدیم، گردش خون ضعیف، فقدان ورزش، کمبود ویتامین های مختلف، نارسایی وریدی، استرس، حاملگی، مشکلات قلبی، مشکل کلیه، بیماری مزمن ریوی، بیماری کبد، اختلال عملکرد تیروئید در موارد خاص دارو و حتی پیشگیری از بارداری باشد. احتباس آب عمدتا موجب تورم در اندام های بدن می شود. همچنین ممکن است باعث ایجاد سختی در مفصل، تغییر در وزن بدن، احساس نفخ و حتی افزایش فشار خون و حتی ضربان قلب شود.

در زیر چند راه حل خانگی وجود به جلوگیری از احتباس آب در بدن در دوران بارداری کمک میکند

تپل شدن پا در حاملگی ؛ جلوگیری از احتباس آب در بدن در دوران بارداری

دانه گشنیز

گشنیز غنی از پتاسیم است که به از بین بردن احتباس مایع کمک می کند.اجزای اصلی دانه های گشنیز عبارتند از ویتامین A، C و K، ریبوفلاوین، اسید فولیک، کلسیم، آهن، منیزیم ومقادیر کمی از نیاسین گشنیز همچنین غنی از ویتامین B6، فسفر و روی است. که باعث حذف سریع احتباس آب میشود.

۳ قاشق غذاخوری از دانه گشنیز را بپزید و به یک لیوان آب جوش اضافه کنید. آن را تا جایی که آب به نصف باقی بماند بجوشانید . آن را سرد کنید و دو بار در روز بنوشید.

 

پیاز

پیاز دیورتیک است همچنین از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری میکند.

پیاز خام را در چهار فنجان آب بریزید. آب را بجوشانید وکمی نمک را به آن اضافه کنید. دو یا سه فنجان از آن را برای چند روز بخاطر رفع احتباس آب بخورید.

 

قاصدک

قاصدک گیاهی است که اثر دیورتیک دارد. همچنین شامل پتاسیم است وبه کاهش سطح سدیم در بدن کمک میکند.

یک قاشق چای خوری قاصدک خشک شده را در یک فنجان آب گرم به مدت تقریبا ۱۰ دقیقه بجوشانید سپس صاف کنید. سه بار در روز مصرف کنید. شما حتی می توانید مکمل ها یا تنتور قاصدک مصرف کنید.

 

جعفری

جعفری شامل کلسیم، منیزیم است که در حین بارداری بسیار ضروری است.

دو قاشق چای خوری برگ خشک شده جعفری را در یک فنجان آب جوش بریزید و چای تهیه کنید و آن را سه باردر روز بنوشید.

 

 

آب لیمو

آب لیموباعث از بین بردن مایع اضافی و همچنین سموم از بدن کمک می کند.

دو قاشق آب لیمو را در یک فنجان آب گرم بریزید می توانید کمی عسل به آن اضافه کنید و یکبار در روز برای چند روزبنوشید.

 

گزنه

از چای تهیه شده از ریشه گزنه استفاده کنید. ریشه پودر شده گزنه را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید. اجازه بدهید ۱۰ دقیقه بجوشد این چای را سه بار در روز بنوشید تا بهبود یابید.

 

مصرف نمک خود را کاهش دهید

سدیم یک ماده معدنی ضروری برای تنظیم مقادیر مایع در بافت های بدن است . مصرف بیش از حد سدیم باعث می شود که مایعات بیش از حد در بافت بدن ایجاد شود. سعی کنید از مواد غذایی حاوی مقدار زیادی نمک مانند چیپس سیب زمینی و غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید

 

آب بیشتری بنوشید

مصرف آب بیشتر می تواند مشکل احتباس آب را حل کند. نوشیدن آب بیشتر به دفع نمک بیشتری از بدن شما کمک می کند. ۸ لیوان آب را هر روز بخورید.مصرف آب باید به طور مساوی در طول روز پخش شود. نوشیدن بیش از حد آب در مدت زمان کوتاهی میتواند منجر به مسمومیت شود.

 

مقدار ویتامین B6 را افزایش دهید

موز، اسفناج، ماهی، نخود، مرغ و آووکادو غذاهای غنی از ویتامین B6 هستند.

 

ماست برای کاهش احتباس آب

ماست مقدار زیادی پروتئین و مواد مغذی دارد. کمبود پروتئین علت اصلی احتباس آب است، بنابراین مقدار پروتئین را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. منابع پروتئین عبارتند از پنیر، ماهی، شیر

 

سیر برای حفظ آب

سیر کمک می کند تا بدن آب اضافی را آزاد کرده و سموم بدن از بین بروند. ۲ تا ۳ دانه سیرخام را صبح و شب بخورید یا آنرا به تمام وعده های غذایی خود اضافه کنید.

 

بیشتر بخوانید :

مراقبت های دوران بارداری در طول دوره، قبل و پس از آن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا