درمان بیماری ها

دلایل و درمان خواب زیاد ؛ مضرات زیاد خوابیدن و راههای تشخیص، درمان و کنترل آن

خواب زیاد نه یک بیماری که نشانه وجود بیماری است. خواب زیاد مضرات بسیاری در سلامت انسان دارد. پزشکان معتقد هستند کسانی که بیش از ده ساعت میخوابند شرایط سلامتی بد تری نسبت به کسانی دارند که در شبانه روز هفت تا هشت ساعت میخوابند. در این مقاله به بررسی دلایل و درمان خواب زیاد ، مضرات ، راههای درمان و کنترل ان می پردازیم.


بنابر بر تحقیقات علمی در امریکا بیش از ۳۰% از بزرگسالان تمایل به خواب زیاد دارند. به گفته پزشکان خواب زیاد نشانه بیماری و مشکلی در سلامتی انسان است. بهترین راه درمان خواب زیاد ، درمان بیماری است که موجب اختلال خواب بیمار میشود. اما آنچه درنتایج تحقیقات دانشگاه UCLA نشان داده شده است خواب زیاد به معنای خواب بیشتر از هشت ساعت موجب ابتلا به بیماری نیز میشود.

مضرات خواب زیاد

– خواب زیاد تر از هشت ساعت در شب موجب افزایش ۳۴% احتمال ابتلا به بیماری های قلبی میشود و خطر ایست قلبی را افزایش میدهد.
زنان عموما بیشتر از مردان مبتلا به خواب زیاد هستند که این احتمال ابتلا به بیماری قلبی و خطر حمله قلبی را افزایش میدهد.

– خواب زیاد موجب افزایش وزن بدن میشود. با افزایش وزن بدن شخص کم تحرک شده و تمایل بیشتری به خوابیدن پیدا میکند و به همین ترتیب به طور زنجیره وار سلامت او به خطر می افتد.

– خواب زیاد احتمال ابتلا به بیماری دیابت را افزایش میدهد.

– خواب زیاد توانایی تمرکز ذهن را کاهش میدهد. مغز انسان را دو سال پیرتر میکند. توانایی مغز برای انجام کارهای روزانه را کاهش میدهد. کسانی که خواب زیاد دارند در انجام کارهای ذهنی اصلی خود مشکل دارند. این اشخاص در طول شب چندین بار از خواب بیدار میشوند. به عبارتی خواب عمیقی ندارند.

– تحقیقات نشان داده است کسانی که خواب زیاد دارند عمر کوتاه تری دارند.

– خواب زیاد موجب ابتلا به افسردگی میشود. کسانی که افسردگی دارند تمایل شدیدی به خواب زیاد دارند. ابتلا به خواب زیاد به طور زنجیر وار افسردگی را شدیدتر میکند.

دلایل خواب زیاد

خواب زیاد نه یک بیماری که نشانه وجود یک بیماری یا عارضه در بدن میباشد. چنانچه شخص مبتلا به خواب زیاد است باید به پزشک مراجعه کند.

بیماری ها

– عفونت ها – وجود عفونت در بدن انسان موجب احساس خستگی و خواب آلودگی و خواب زیاد میشود. سابقه عفونت قبلی و مزمن نیز خواب زیاد ایجاد میکند. عفونت دستگاه گوارشی و مجاری ادراری و کلیوی شایع ترین عامل خواب زیاد به علت عفونت است.

– کم خونی – کمبود آهن – کمبود پتاسیم یا سدیم : کم خونی و آنمی موجب کمبود اکسیژن در خون شده و فعالیت یاخته های بدن ماهیچه ها و سلول های مغز را کاهش میدهد. کم خونی عامل شایعی در ابتلا به خواب زیاد است که با آزمایش خون مشخص میشود.

– آلرژی ها – حساسیت های غذایی و فصلی موجب ابتلا به خواب زیاد میشود. همچنین داروهای که برای کاهش حساسیت استفاده میشود مانند هیستامین ها و سیتریزین بسیار خواب آور هستند که این شرایط را شدیدتر میکنند.

– اختلال هورمونی – کم کاری یا پر کاری تیرویید – اختلال هیپوفیز

– افسردگی – اشخاصی که مبتلا به افسردگی هستند تمایل کمی به تحرک دارند. این افراد دچار بی میلی شدید در میل به غذا خوردن، میل جنسی میل به حضور در اجتماع و فعالیت های جسمی هستند. افسردگی عامل شایع در ابتلا به خواب زیاد است.

– استرس

– بیماری قلبی عروقی – بیماری های ریوی و آسم – بیماری های کبدی – بیماری های عضلانی- عصبی
– سرطان ها
– هپاتیت

– دیابت – پایین بودن قند خون – ناتوانی سلول ها در شکستن گلوکز و نتیجتا کاهش انرژی بدن موجب بی حس و حالی و تمایل به خواب زیاد میشود.

سبک زندگی 

– مصرف داروهای خواب آور – آرام بخش و ضد حساسیت ، داروهای کاهش فشار خون

– اعتیاد به مواد مخدر و الکل

– رژیم غذایی نامناسب – مصرف شیرینی جات در طول روز موجب ایجاد خستگی و تمایل به خواب میشود. در مقابل خوردن صبحانه مصرف کافی غلات، سبزیجات و پروتیین متابولیسم بدن را متعادل میکند.

حفظ متابولیسم متعادل و سالم بهترین راه برای کنترل خواب زیاد است.

درمان خواب زیاد

شخص مبتلا به خواب زیاد  باید متوجه باشد که در یک حلقه زنجیروار تمایل شدید به خواب قرار گرفته است و باید شرایط را کنترل کند.

درمان طبیعی

– شخص مبتلا به خواب زیاد باید خود را موظف کند سر ساعت مشخصی از خواب بیدار شود و ساعت مشخصی بخوابد.

– نیم ساعت پیش از خواب کلیه وسایل ارتباطی مانند موبایل و لبتاب و صفحات اجتماعی را خاموش کند.

– در طی شب اتاق خواب باید تاریک باشد. از نور های مصنوعی پرهیز شود.

– تغذیه مناسب داشته باشد. از غذا های پر ادویه و چرب و سرخ کرده پرهیز کند. به میزان کافی میوه و سبزیجات مصرف کند. مکمل های غذایی مانند مولتی ویتامین ها و مواد معدنی را مصرف کند. مصرف الکل ، شکر و هیدروکربنات ها را در رژیم غذایی کنترل کند.

– به طور مرتب ورزش و پیاده روی داشته باشد.

– گردش هوای تازه در محیط را کنترل کند. هوای تازه و اکسیژن کافی محیط موجب بیدار شدن و فعال شدن مغز میشود و تمایل به خواب را کاهش میدهد.

تشخیص و درمان خواب دارویی

– با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش های لازم ابتدا بیماری که علت ابتلا به خواب زیاد است مشخص شده و سپس درمان خواب زیاد میشود.

– داروهایی مانند بروموکریپتین ، لودوپا ، کلونیدین، حتما و موکدا با تجویز و مشورت پزشک برای خواب زیاد برخی بیماران مبتلا مصرف میشود.

منبع : prevention
وب سایت یک دکتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا