درمان بیماری ها

چرا کودک شما ناخن خود را میخورد ؟ علت و درمان جویدن ناخن

زمان شروع جویدن ناخن  :

این اختلال احتمالا از ۴ یا ۵ سالگی شروع میشود ولی در سنین ۸ تا ۱۲ سالگی بیشتر دیده میشود . بر اساس نتایج تحقیقات  ، جویدن ناخن از ۵سالگی به شدت شروع  و در ۱۰ تا ۱۵ سالگی به شدت خود می رسد و اکثر مبتلایان به این اختلال را کودکان ۹ تا ۱۱ ساله تشکیل می دهند .

چرا کودک شما ناخن خود را میخورد ؟ علت و درمان جویدن ناخن
چرا کودک شما ناخن خود را میخورد ؟ علت و درمان جویدن ناخن

علل جویدن ناخن :

ناخن جویدن علت های مختلفی دارد که برخی از آن ها عبارتند از :

-فشار روحی و اضطراب :

این عادت روشی برای تسکین ناراحتی ها و عصبانیت هایی است که از یک موقعیت اضطراب زا  و فشار بوجود می آید زیرا دیده شده افرادی که ناخن خود را می جوند از افراد عادی مشوش ترند . این افراد در موقع صحبت کردن یا انتظار کشیدن با انگشتان خود و یا وسیله دیگری بازی می کنند یا پاهای خود را در حال نشسته پی در پی تکان می دهند . علاوه بر آن سو تغذیه و کمبود ویتامین A در بعضی افراد آنها را عصبی میکند و موجب ناخن  جویدن توسط فرد عصبی میشود .

-ترس :

این عمل بیشتر در کودکانی که والدینشان ناآگاهانه و به بهانه های مختلف در آنها ایجاد ترس میکنند زیاد دیده می شود. مثلا وقتی به کودک گفته می شود . مثلا ترساندن کودک از دکتر یا آمپول .

-تقلید:

چنانچه یکی یا هر دو والدین کودک ، عادت به ناخن جویدن داشته باشند احتمال انکه کودک آنها نیز به این عادت مبتلا شود بیشتر از کودکانی است که والدین آنها دچار این اختلال نیستند .

-هیجان پذیری پیش از حد :

عده ای ناخن جویدن را واکنشی برای تخلیه هیجانات و تمایلات نا خوداگاه فرد برای خود آزاری  می دانند و معتقدند این عمل به خاطر احساس گناهی است که فرد به وجود امده و منجر به خود تنبیهی و خودآزاری او میشود .احتمالا این عادت در افرادی که هیجان پذیر تر از دیگران هستند بیشتر دیده میشود.

 

راهکارهای درمانی :

چون جویدن ناخن ناخود آگاه و بر اثر فشار اضطراب درونی صورت میگیرد لذا با رفع علل اضطراب زا با روش های خوشایند فرد از عمل خود اگاه سازید.

شیوه های سرزنش ، تهدید، تنبیه و … نه تنها اثر درمانی ندارند ، بلکه تاثیر منفی داشته و باعث تشدید این عمل می شود .

در کودک بخاطر جویدن ناخن ایجاد ترس نکنید که باعث ایجاد اختلالات دیگری میشود .

اوقات فراغت فرد مبتلا را با فعالیت های مورد علاقه او پر کنید ، این فعالیت ها می تواند در کم کردن وترک عادت موثر باشد.

کودک را هر بار که در ترک عادت موفقیتی بدست آورد تشویق کنید .

 

سیر برای رفع خوردن ناخن در کودکان

بهترین راه حل برای این عادت بد خوردن ناخن در بچه ها، سیر است. بوی قوی سیر بچه ها را از اعتیاد به  خوردن ناخن ها متزلزل می کند. همچنین سیر یک ضد عفونی کننده طبیعی است. از این رو، تمام عفونت ناخن را رفع و ناخن ها را تقویت می کند. علاوه بر این، نه تنها کمک می کند تا عادت خوردن ناخن را از بین برود بلکه از شکستن ناخن جلوگیری و همچنین برای رشد ناخن مفید است .

نحوه استفاده از سیر برای پیشگیری از جویدن ناخن

یک حبه سیر تازه را گرفته و آن را به دو قسمت تقسیم کنید.این قطعه را بر روی پوست اطراف ناخن قراردهید اجازه بدهید آن را برای مدت زمان کوتاهی روی پوست بماند .سپس بشویید .

طعم تلخ سیر و عطر سخت می تواند از خوردن ناخن ها جلوگیری کند.شما همچنین می توانید از روغن سیر استفاده کنید و بر روی ناخن ها بمالید ،این درمان را ادامه دهید تا عادت خوردن ناخن ها متوقف شود.

آلوئه ورا برای کنترل ناخن های خوردن در کودکان

آلوئه ورا حاوی خواص ضد التهابی است و از عفونت ناخن ها جلو گیری میکند .همچنین، ژل آلوئه ورا باعث رشد ناخن ها میشود . برگ های تازه آلوئه ورا را تهیه کنید و آن را در یخچال قرار دهید. هر روز صبح ژل آلوئه ورا را روی ناخن قرار دهید و بعد از چند دقیقه بشویید.

همه ی این روشها را باید تکرار کنید تا عادت خوردن ناخن از بین برود و تنها برای یکبار به آنها اکتفا نکنید.

 

بیشتر بخوانید :

تکنیک ها و روش های خانگی موثر برای درمان شب ادراری کودکان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا