درمان بیماری هاسلامتی

روش های درمان میگرن ؛ چطور از شر سردردهای میگرنی خلاص شویم

میگرن یکی از شدیدترین سردردهای ممکن است که هنوز هم برای آن درمان قطعی یافت نشده. اگرچه در زمان میگرن می توان راههایی را امتحان کرد تا درد را تسکین داد اما بهتر است به دنبال روشی باشیم که به کلی از شر آن خلاص شویم.

باید یک برنامه برای درمان خود تنظیم کنید

درمان میگرن

یک برنامه مشخص درمانی می تواند به شما کمک کند که زمانی که به میگرن مبتلا می شوید در زمانی که نمی توانید دیگر آن را تحمل کنید، شما را نجات دهد.

در واقع زمانی که حس می‌کنید حملات میگرن در شرف وقوع است باید دارو مصرف کنید یعنی خیلی پیش‌تر از آنکه درد، دور از جان امان‌تان را ببرد. اینکه بدانید دقیقا چه دارویی دوای دردتان است استرس شما را هنگام شروع سردردهای میگرنی کم می‌کند چون درگیر حدس و گمان‌هایی که نمی‌دانید کدامش می‌تواند درد شما را ساکت کند نمی‌شوید.

برنامه‌ی درمانی شما ممکن است شامل داروهای تجویزی یا غیر تجویزی مانند روش‌های سنتی یا ترکیبی از هر دو باشد. در هر صورت باید برای مقابله با حمله‌ی بعدی کاملا آماده باشید. درباره‌ی برنامه‌ی درمانی حتما با پزشک‌تان مشورت کنید. این کار اضطراب و نگرانی ناشی از فکر کردن به سردردهای بعدی را کم‌تر می‌کند.

سرعت در درمان و یا پیشگیری میگرن بسیار موثر است

میگرن یک نوع حمله عصبی شدید است که شاید در ۲ الی ۳ ساعت کل زندگی شما را مختل کند. حتما به یاد داشته باشید که داروی های خود را سر وقت مصرف کنید و هیچگاه نگذارید درد میگرن شما را از پا بیندازد. چون این بیماری به حدی دردناک است که حتی نمی توانید از جای خود بلند شوید.

شانس تسکین سریع‌تر سردردتان بیشتر می‌شود. پس منتظر نمانید تا یک درد شدید تمام عیار را تجربه کنید. شما که به سابقه‌ی سردردهای خود واقف هستید می‌توانید با شروع دردهای خفیف آن‌ را در نطفه نابود کنید.

دوستان عزیزم توجه داشته باشید که در این مرحله وقت‌ شناسی اهمیت خاصی دارد، مهم این است که فرد مبتلا پیش‌ درآمد سردرد میگرنی را به رسمیت بشناسد و در زمان درست اقدام کند. نگران نباشید، هرچند پیش‌ درآمد میگرن در افراد مختلف متفاوت است اما ما مهم‌ترین علائم آن را به شما خواهیم گفت:

  • حساسیت به نور یا صدا؛
  • تغییرات خلق و خو مانند تحریک‌پذیری، اضطراب یا حتی حس نشاط و سرخوشی؛
  • عدم تمرکز؛
  • پراشتهایی، مخصوصا میل به خوردن کربوهیدرات؛
  • خستگی یا خمیازه‌ کشیدن‌های مداوم.

اگر جزو کسانی هستید که مدتی است میگرن دارید، می‌توانید به راحتی علائم شروع حملات میگرنی را تشخیص داده و در زمان مناسب اقدام کنید. یادتان باشد داروهای میگرن‌تان را همیشه همراه خود داشته باشید تا بتوانید کنترل اوضاع را به دست بگیرید و زمان را از دست ندهید.

قدم سوم: تشخیص عوامل بروز میگرن

چنانچه فردِ مبتلا به سردرد‌های میگرنی عوامل ایجاد سردردهایش را بشناسد، می‌تواند قدم‌های مؤثرتری در جهت درمان بردارد. مثلا باید بدانید چون امروز فرصت نداشتید غذا بخورید و گرسنگی کشیدید دچار حمله‌ی میگرنی شدید؟ بعضی از حملات میگرنی در اثر کمبود مواد غذایی در بدن شروع می‌شوند. پایین آمدن قند خون یا هیپوگلیسمی سردردهای میگرنی را تحریک می‌کند. اگر فکر می‌کنید که گرسنگی عامل بروز سردردهایتان است بهتر است همیشه خوردنی‌های سبکی که معده را اذیت نکند مثل بیسکوییت‌های شورمزه همراه خود داشته باشید. رعایت این نکته همراه با مصرف داروها به آرامش فرد مبتلا کمک می‌کند. انجمن ملی میگرن معتقد است افراد مبتلا به سردردهای میگرنی در صورتی‌که قبل از شروع حملات میل به خوردن کربوهیدرات‌ دارند بهتر است در طول روز برای خود میان‌وعده در نظر بگیرند.

نور اطراف را کم کنید و در جای آرام بخوابید

درمان میگرن

یکی از نشانه های سردرد های میگرنی حساسیت به نور و صداست. این دو عامل در اکثر بیماران شایع است و می تواند تحمل درد را کمتر کند. حتما در زمان ابتلا به این درد به آرامی و عمیق از دیافراگم نفس بکشید، با هر دم بالا رفتن و با هر بازدم پایین آمدن شکم‌تان را احساس کنید. انجام این تمرین شما را آرام می‌کند.

تمرینات و ورزش‌های تنفس عمیق و تمدد اعصاب به کوتاه‌تر شدن یا از بین رفتن حملات میگرنی کمک می‌کند. این تمرینات حتی گاهی برای جلوگیری از بروز سردردهای میگرنی نیز مؤثر است.

کافئین یکی از موادی است که می تواند میگرن را تسکین دهد

درمان میگرن

یک فنجان قهوه حریف قدرتمندی برای یک حمله‌ی میگرنی است و می‌تواند آن را متوقف کند. وجود کافئین در برخی داروهای مسکن میگرن تأییدی بر این واقعیت است.

همان‌طور که می‌دانید افراط در هیچ‌چیز خوب نیست. پس حواس‌تان باشد به هوای تأثیر مطلوب کافئین بر میگرن، بیش از حد قهوه ننوشید. نوشیدن بیش از یک فنجان قهوه بدن شما را در برابر کافئین مقاوم می‌کند و دفعه‌ی بعدی که میگرن به سراغ‌تان می‌آید تأثیری روی سردردتان نخواهد داشت. افراد مبتلا به سردردهای میگرنی که بیش از سه روز در هفته قهوه می‌خورند، به کافئین وابسته می‌شوند و ممکن است سردردهای ناشی از وابستگی به خوردن قهوه هم به مشکلات میگرن‌شان اضافه شود. اعتدال رمز عملکرد درست کافئین در تسکین سردردهای میگرنی است.

سرما درمانی و یا گرما درمانی را امتحان کنید

میگرن در افراد با خو بدنی مختلف نشانه های مختلفی دارد. بنابراین می توانید اگر در زمان احساس درد به روش های گرما درمانی می روید از آن استفاده کنید و اگر به سراغ روش های سرما درمانی نیز می روید، در هگام سردرد های میگرنی این روش را اتخاب کنید. برخی افراد اگر یک کیسه‌ی یخ روی سرشان بگذارند حس بهتری دارند و آرام می‌شوند و بعضی دیگر هم مثل خود من اگر سرشان را گرم نگه‌ دارند سردردشان زودتر از بین می‌رود و البته در اکثر مواقع گرما و آفتاب برای درمان سردرد مفیدتر است.

معمولا خیلی از افراد هنگام حملات میگرنی برای تسکین سردردشان، روی سرشان کیسه‌ی آب‌گرم می‌گذارند یا دوش آب‌گرم می‌گیرند. دوستان عزیزم این روش درمانی بارها تجربه شده است و می‌تواند مکمل درمانی بسیار مؤثری باشد. پس ارزشش را دارد که در کنار درمان‌های دارویی آن را امتحان کنید.

 

منبع: Healthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا