درمان بیماری ها

عوامل ایجاد میگرن چیست

میگرن نوعی بیماری است که سردرد، حالت تهوع، استفراغ و بی حالی را به دنبال خواهد داشت. در ادامه عوامل ایجاد میگرن و تشدید این بیماری سر را بررسی می کنیم.

در ابتدا باید به خاطر داشته باشید که میگرن نوعی بیماری سر است و با بسیاری از موارد تحریک می شود. این بیماری در افراد مختلف نشانه های مختلفی را به همراه دارد. به طور مثال فردی با سرما دچار این درد می شود، اما در فرد دیگر این درد با گرما و نور شدید به وجود می آید.

تحقیقات نشان داده‌اند که عاداتی مانند کم خوابی مفرط یا خیلی زیاد و ورزش سنگین می‌تواند محرک میگرن باشد، تفکر درباره‌ی منشا محرک‌های میگرن در خودتان بهترین راه برای کنترل و دوری از آن‌ها است. پژوهش منتشر شده در نشریه عصب‌شناسی نشان داد که کنترل عوامل میگرن تا چه حد پیجیده‌اند.

اکثر میگرن ها بر اساس عوامل محرک بو و رایه به وجود می آیند. با این حال محققان دریافتند که تنها یک نفر از هر ۱۰ نفر که میگرن رایحه‌ای را تجربه کرده‌ است بعد از قرار گرفتن در معرض تنها یک عامل به میگرن دچار می‌شود.

در ابتدا باید محرک ایجاد میگرن و عوامل ایجاد میگرن را بشناسید. پس از شناسایی این عوامل و جلوگیری از به وجود آمدن آن ها می توانید درد خود را کاهش دهید.

عوال ایجاد میگرن

لیست محرک‌های بالقوه‌ی میگرن طولانیست، و ترکیبات ممکن که می‌تواند به این لیست اضافه شود بیشتر است. اما باید به محرک‌های مختلف که به طور هم زمان می‌تواند به کنترل بهتر میگرن منجر شود، توجه نمود. ” عوامل خطر” که باید از آن‌ها آگاه بود عبارتند از:

  1. خواب خیلی زیاد یا خیلی کم
  2. زیاد غذا خوردن بیش از حد یا بیرون بودن به مدت طولانی بدون اینکه چیزی بخورید
  3. تغییر در شدت استرس
  4. کافیئن بیش از اندازه یا به شدت کاهش دادن میزانی که عادت کرده‌اید که استفاده کنید
  5. کم شدن آب بدن
  6. ورزش سنگین
  7. عادت ماهانه
  8. نوشیدن الکل
  9. خوردن غذاهای خاص
  10. سیگار کشیدن
  11. گرمای بیش از حد
  12. نور
  13. درد گردن
  14. رایحه‌های خاص مانند عطر

برخی از محرک‌ها اجتناب ناپذیرند، شما نمی‌توانید عادت ماهانه را متوقف کنید یا آب و هوا را کنترل کنید. اما اگر وقتی عادت ماهانه را سپری می‌کنید، ورزش نکنید و بیش از حد قهوه بنوشید مطمئن باشید که به میگرن مبتلا می‌شوید. گام‌هایی برای جلوگیری از محرک‌هایی که می‌توانید کنترل کنید بردارید.

دلیل کنترل میگرن‌ها بسیار چالش بر انگیز است، دکتر کانیکی توضیح می‌دهد که چندین عامل ژنتیکی میگرن و محرک‌های بالقوه‌ی زیادی وجود دارند. استرس، تغییرات هورمونی زنانه، آب ‌و هوا، تغییرات در برنامه روزانه، حساسیت به نور فلورسنت، صدای بلند، و رایحه‌های قوی همگی می‌تواند به صورتی روی سیستم عصبی ژنتیکی تاثیر بگذارد که منجر به میگرن شوند.

باید در نظر بگیرید که می توانید با تغییر سبک زندگی خود میگرن را دور نگه دارید. این درد بسیار سخت و کشنده خواهد بود.

تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از میگرن

عادات سبک زندگی سالم می‌تواند به مغز که به شدت تحریک پذیر است کمک کند. افزون بر این شناسایی الگوهای تحریک پذیر به جلوگیری از حمله‌ها کمک کند:

  • خوردن غذا و میان وعده طبق برنامه‌ی منظم
  • خوابیدن طبق برنامه منظم، از چرت زدن‌ها و خوابیدن‌های آخر هفته دوری کنید
  • آب کافی بنوشید به معنای ۱و نیم لیتر آب در روز است
  • ورزش کردن منظم

منبع: یک دکتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا