داروهادرمان بیماری ها

سیاه سرفه یا پرتوسیس | آشنایی با علل و عوارض و پیشگیری سیاه سرفه

سرفه های خشن , سمج و پیوسته از مشخصات بیماری سیاه سرفه و پرتوسیس است و بدین علت است که به این اسم شهرت یافته است. استمرار سرفه ها گاهی سبب کبودشدگی لب ها و صورت شده و بیمار را عذاب میدهد. طول بیماری سیاه سرفه یا پرتوسیس , حدود6تا8 هفته است.

 

سیاه سرفه یا پرتوسیس .

 

سیاه سرفه به شدت مسری است و در افرادی که استعداد این بیماری را دارند بسیار شایع است. انتقال بیماری سیاه سرفه یا پرتوسیس از راه استنشاق قطرات ریزی است که طی سرفه های شدیدِ بیمار در فضا پراکنده میشود و به افراد پیرامونِ بیمار منتقل میشود. دوره کمون بیماری حدود6روز تا 2هفته است.

در کودکان کمتر از پنج سال بیماری سیاه سرفه یا پرتوسیس از شیوع بالایی برخوردار است و بیشتر افراد سالمند به آن مبتلا میشوند. در کشورهایی چون ایران که واکسن سیاه سرفه را به طور روتین تزریق میکنند شیوع عوارض و احتمال مرگ و میر بسیار کم است.

بیماری سیاه سرفه یا پرتوسیس دارای 3مرحله است و هر مرحله دارای علائم بالینی خاصی هستند(مرحله پیش از حمله , حمله , نقاهت).

 

تظاهرات بالینی بیماری سیاه سرفه یا پرتوسیس چیست؟

▪️برونشیت
▪️روی هم خوابیدن ریه ها
▪️آبریزش بینی
▪️اشک و قرمز شدن چشم ها
▪️سرفه
▪️تب خفیف تا شدید
▪️استفراغ همراه با سرفه
▪️کبود شدن و اختلالات مغزی

تشخیص بیماری سیاه سرفه یا پرتوسیس چگونه است؟

بیماری سیاه سرفه یا پرتوسیس از طریق آزمایش خون , کشت ترشحات بینی و حلق , رنگ آمیزی فلورسنت و علائم بالینی بیمار قابل تشخیص است.

 

عوارض بیماری سیاه سرفه یا پرتوسیس چیست؟

عفونت ریه(پنومونی) , عفونت گوش , سینوزیت , خونریزی شبکیه چشم , خونریزی مغزی , فتق کشاله ران به دلیل سرفه های مکرر , تشنج , التهاب مغز , خفگی.
علت مرگ در شیرخواران زیر پنج ماه به دلیل پنومونی , خفگی و آنسفالیت است.

 

سیاه سرفه یا پرتوسیس .

 

بهترین راه درمان و پیشگیری از بیماری سیاه سرفه چیست؟

اریترومایسین به صورت شربت یا کپسول به عنوان بهترین درمان است. مصرف کورتن های ضعیف و سالبوتامول و اکسیژن گرم و مرطوب و مایعات وریدی نیز به درمان بیمار کمک میکند.

همچنین بهترین راه پیشگیری از بروز سیاه سرفه یا پرتوسیس , واکسیناسیون است که در ایران در ماه های ۱/۵ , 3 , 4/5 , 15 و در 6سالگی به صورت سه گانه تزریق میشود. و فاصله گرفتن از بیماری که مشکوک به سیاه سرفه است به شما توصیه میشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا