طب سنتیگیاهان دارویی

روغن دانه کتان |خواص روغن دانه کتان- فواید روغن دانه کتان برای بدن چیست؟

روغن دانه کتان دارای مزایای زیادی میباشد و نمیتوان خواص بی نظیر این روغن را انکار کرد. دانه های کتان اولین بار توسط بابلی ها کاشته شدند و از این دانه ها در رژیم غذایی خود استفاده میکردند به همین دلیل است که دانه های کتان یکی از قدیمی ترین گیاهان کشت شده در جهان به حساب می آید.

از آنجا که این گیاه دارای کاربرد فراوانی میباشند , دانه های آن میتوانند به صورت خام خورده شوند و یا اینکه روغن آن استخراج شود و مورد استفاده قرار گیرد.

 

روغن دانه کتان

 

روغن دانه کتان یکی از بهترین منابع گیاهی سرشار از امگا‌ 3 میباشد و میتواند مورد استفاده ی افراد گیاه خوار قرار گیرد زیرا یکی از بهترین منابع امگا3میباشد و همچنین دارای مواد مغذی زیادی میباشد.

دانه کتان حاوی 50 تا60 درصد اسید آلفا لینولنیک است که یک فرم از اسیدهای چرب امگا3میباشد.

دلایل زیادی برای افزودن روغن دانه کتان به رژیم غذایی وجود دارد که در این مجله به برخی از این دلایل اشاره میکنیم.

فواید روغن دانه کتان برای بدن چیست؟

1/ اگزما را کنترل میکند:

اگزما یک بیماری پوستی میباشد که‌ سبب خشکی , التهاب و خارش پوست میشود.
پزشکان توصیه میکنند در صورتی که روزانه یک قاشق غذاخوری روغن دانه کتان بخورید التهاب پوست کاهش می یابد و سبب کشش بیشتر پوست میشود.

 

روغن دانه کتان

2/ با سرطان مبارزه میکند:

دلایل متعددی برای وقوع سلول های سرطانی در بدن انسان وجود دارد و گاهی پزشکان نمی توانند تشخیص دهند که چرا شخص به سرطان مبتلا شده است و همچنین داروهایی که برای بیماران سرطانی تجویز میشود گران و دردناک میباشند. به افرادی که مبتلا به سرطان هستند توصیه میشود با مشورت پزشک , روغن دانه کتان را به رژیم غذایی خود بیفزایند , مطالعات نشان میدهند , اسیدآلفالینولنیک موجود در روغن دانه کتان , مسیرهای سیگنالینگ را تغییر میدهد و رشد سرطان سینه را کاهش میدهد.

 

3/ برای درمان اسهال و یبوست موثر است:

اسهال یک اختلال گوارشی است که برای کلیه ها مضر میباشد و اغلب منجر به از دست دادن انرژی و موادمغذی بدن میشود. مطالعات نشان میدهند استفاده از روغن دانه کتان به کاهش اثرات اسهال و حفظ مواد غذایی بدن کمک میکند و برای درمان یبوست موثر است.

 

4/ سرشار از مواد مورد نیاز بدن میباشد:

روغن دانه‌ کتان یک منبع عالی از امگا3 میباشد و یک اونس روغن دانه کتان حاوی 8گرم فیبر , 6 گرم پروتئین , 31 درصد ویتامینB1 و 35 درصد منگز و 10درصد سلنیوم و 19درصد فسفر میباشد به همین دلیل توصیه میشود به رژیم غذایی افراد افزوده شود.

 

5/ آرتروز را کاهش میدهد:

آرتروز بسیار ناراحت کننده میباشد و سبب کاهش کیفیت زندگی فرد میشود داروهای زیادی وجود دارند که ادعا میکنند میتوانند آرتروز را درمان کنند اما روغن دانه کتان هم برای بهبود این بیماری موثر میباشد و همچنین یک روش طبیعی و بی خطر میباشد.

 

روغن دانه کتان

 

6/ روند پیری را به تأخیر می اندازد:

محصولات زیادی وجود دارند که ادعا میکنند میتوانند به صورت شما جوانی را هدیه بدهند اما باید بدانید این محصولات دارای مواد شیمیایی هستند و میتوانند به پوست شما صدمه بزنند. انتخاب روغن دانه کتان علاوه بر اینکه چین و چروک پوست را کاهش میدهد روند پیری را به تأخیر می اندازد.

 

 

7/ به کاهش وزن کمک میکند:

روغن دانه کتان به عنوان یک ملین کننده طبیعی کمک میکند و سبب دفع سموم از بدن و کاهش نفخ میشود و همچنین جهت کاهش وزن موثر میباشد.

 

منبع:
naturalfoodseries.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا