طب سنتیگیاهان دارویی

جینسنگ و خواص دارویی آن + اثرات جانبی که شما باید بدانید

مزایای بهداشت جینسنگ عبارتند از: درمان اختلال نعوظ، پیشگیری و درمان سرطان، درمان علائم یائسگی و بهبود کیفیت زندگی.

جینسنگ یک گیاه با یک ریشه گوشتی است که می تواند بر اساس مدت زمان رشد آن طبقه بندی شود. به عنوان مثال، جینسنگ قرمز بعد از شش سال یا بیشتر برداشت میشود؛ جینسنگ سفید از بین چهار تا شش سال برداشت می شود و جینسنگ تازه قبل از چهار سال برداشت می شود.

 

جینسنگ

 

11 نوع جنسینگ وجود دارد. با این حال،  محبوب ترین انواع آن عبارتند از جینسنگ آسیایی (Panax ginseng) و جینسنگ آمریکایی (Panax quinquefolius).

در این مقاله، نگاهی دقیق تر به خواص دارویی آن ، عوارض جانبی و نحوه مصرف آن خواهیم داشت.

 

مزایای جینسنگ :

مزایای سلامتی ریشه جینسنگ به دو ترکیب مهم آن گینتونین و گینسنوزید ها مربوط می شود. همچنین شامل ترکیبات پلی فنولی، پلی استیلن ها و پلی ساکارید های اسیدی است.در این بخش، ما بسیاری از مزایای سلامت این گیاه مفید را بیان  می کنیم.

 

1. بهبود حالت و کاهش استرس :

با توجه به تحقیقات، جینسنگ به بهبود خلق و خوی شما کمک می کند و سطوح استرس را کاهش می دهد. این یک درمان بزرگ برای ترویج آرامش و درمان استرس و شرایط مزمن مانند افسردگی، اضطراب و خستگی آدرنال است.

یک مطالعه منتشر شده در مجله Human Psychopharmacology در سال 2010 نشان داد 200 میلی گرم جینسنگ باعث کاهش خلق و خوی  منفی می شود و مصرف 400 میلی گرم جینسنگ باعث آرامش و بهبود مهارت های ریاضی در طی هشت روز درمان می شود.

مطالعات دیگر منتشر شده در مجله علوم فارماکولوژی در سال 2003 نشان داد که 100 میلی گرم جینسنگ دارای خواص ضد استرس قابل توجهی هستند و از این رو می توان برای درمان اختلالات ناشی از استرس استفاده کرد.

 

جینسنگ

 

2. کاهش التهاب :

این گیاه اغلب برای کاهش التهاب به علت خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن استفاده می شود. مصرف 60 میلی گرم جینسنگ قرمز  در روز برای اثرات ثبات دهنده در سیتوکین های التهابی در کودکان مبتلا به سرطان بعد از شیمی درمانی دارد.

جینسنگ قرمز ، واکنش التهابی آلرژیک بینی را در 40 موش با رینیت آلرژیک کاهش می دهد که یک بیماری التهابی عروق بالایی است که علائم عطسه، خارش بینی و گرفتگی بینی است.

عصاره آن  سبب کاهش التهاب و افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی در سلول های پوست افراد مبتلا به اگزما می شود.

 

3. به کاهش وزن کمک می کند :

این گیاه می تواند به کاهش وزن کمک کند همچنین به عنوان یک مهار کننده طبیعی اشتها،  می تواند سوخت و ساز را افزایش دهد. در نتیجه باعث کاهش وزن می شود.

 

جینسنگ

 

4. می تواند از سرطان جلوگیری کند :

خواص ضد سرطان، آنتی اکسیدان و ضد التهاب ممکن است رشد تومور را مهار کند.

ریشه و عصاره آن دارای اثرات ضد تکثیر بر روی سلول های سرطانی  سلول های انسان مانند سلول های HCT-116 و سلول های SW-480 است.

 

5. درمان اختلال نعوظ :

جینسنگ باعث برانگیختگی جنسی می شود و اختلال نعوظ را در مردان درمان می کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله آسیایی آندرولوژی در سال 2007 نشان داد که می تواند یک جایگزین موثر در درمان اختلال نعوظ باشد.

 

جینسنگ

6. کاهش قند خون :

تعدادی از مطالعات نشان می دهد که جینسنگ ، سطح قند خون افراد مبتلا به و بدون دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. همچنین ممکن است تولید انسولین را افزایش دهد و مقاومت انسولین را بهبود بخشد.

 

 

خطرات و عوارض جانبی  :

جینسنگ اغلب بی خطر است و عوارض جانبی جدی ایجاد نمی کند؛ با این حال می تواند مانند یک محرک عمل کند و باعث بی خوابی و نگرانی  شود. دوزهای بالا یا استفاده طولانی مدت جین سنگ ممکن است موجب سردرد و سرگیجه شود.

سایر عوارض جانبی بالقوه شامل تحریک پذیری، ادم، خونریزی، واکنش های شدید پوست، خشکی دهان، کاهش ضربان قلب، دلیری، تشنج، تشنج و مشکلات گوارشی مانند اسهال است.

با داروهای دیابتی، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد خونریزی، محرک ها، مورفین و داروهای ضد سایکوتیک ارتباط برقرار می کند. کافئین ممکن است اثرات محرک این گیاه را افزایش دهد و منجر به عرق کردن، ضربان قلب سریع و بی خوابی شود.

برای کودکان و زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود.

استفاده  بیش از حد می تواند به gynecomastia (بافت پستان بزرگ در مردان)، خونریزی مجدد تناسلی، سمیت قلبی عروقی و کلیوی، آلرژی، اختلالات عاطفی، فشار خون بالا، سمیت تولید مثل و سمیت کبد (آسیب کبدی) منجر شود.

 

 

مترجم یک دکتر

منبع : .doctorshealthpress.com

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا