طب سنتیگیاهان دارویی

تاماریلو | خواص تاماریلو – مزایای تاماریلو برای بدن چیست؟

تاماریلو یک میوه شیرین است که در جوامع استوایی رشد میکند و دارای دو رنگ قرمز و زرد است.

خیلی ها این میوه را شبیه گوجه فرنگی درختی می دانند .  بعضی از افراد  این میوه را به بادمجان شبیه میدانند ، درحالیکه، برخلاف گوجه‌ فرنگی و بادمجان، پوست تاماریلو  دارای مزه تلخی است به همین دلیل پیشنهاد میشود  قبل از خوردن آن را پوست بگیرید.

تاماریلو یک ماده غذایی بسیار جالب  برای چاشنی ها، سالادها و ساندویچ ها به شمار می رود. علاوه بر این، از این میوه به عنوان یک طعم دهنده برای طعم دار کردن خوراکی های شیرین از جمله کلوچه، کیک و حتی بستنی استفاده می شود. اما همه چیز فقط به همین جا ختم نمی شود و این میوه مفید می تواند در سلامتی شما نیز نقشی موثر داشته باشد

مشخصات ظاهری:

تاماریلو  درختچه ای نیمه چوبی ،با رشد بالا و  تقریبا شکننده است . ریشه ها با عمق  کم بوده و ارتفاع 3 تا 5.5 متراست. به ندرت به اندازه 7.5 متر است. برگ ها همیشه سبز ، نمایان می شود. خوشه هاي گل صورتی یا بنفش کمرنگ  می باشد.

پوست ميوه  به رنگهای بنفش ، قرمز خوني ، نارنجی یا زرد  می باشد. رنگ شکوفه ها سفید تا صورتی بوده و زمان شکوفه دهی آن اواخر بهار  و در اوایل تابستان. شاخ و برگ تاماریلو معطر و مخملی می باشد. انواع رنگ قرمز داراي کیفیت بالاتر و اندازه بزرگ تر مي باشد و بيشتر كشت مي گردند. میوه های زرد رنگ بدليل عطر و طعم فوق العاده مد نظر مي باشند.

گل درخت عموما خودگرده افشان است .تاماریلو در 1 تا 2 سالگي شروع به ميوه دهي مي كند که 5 یا 6 سال اول باردهي تجاري نيست. در زمان رشد كامل 11 تا 12 سال ميوه تجاري مي دهد. پوست ميوه محکم وسخت است، میوه را می توان در مسافت های طولانی بدون آسيب حمل كرد. میوه آن شبیه تخم مرغ است و 4 تا 10 سانتیمتر طول دارد. رنگ آن از زرد و بنفش تا قرمز و بنفش متغیر است.میوه های قرمز ترش تر هستند و میوه های زرد و نارنجی  آن شیرین تر هستند.

 

 

تاماریلو

ارزش تغذیه ای میوه تاماریلو :

▪️بیوتین:
1 میکروگرم

▪️کربوهیدرات:
8 گرم

▪️کلرید:
8 میلی گرم

▪️مس:
3 میلی گرم

▪️فیبر غذایی:
3 گرم

▪️انرژی:
31 کیلو کالری

▪️آهن:
57 میلی گرم

▪️منیزیم:
6 میلی گرم

▪️منگنز:
114 میکروگرم

▪️نیاسین:
271 میلی گرم

▪️پانتوتنات:
4 میلی گرم

▪️پروتئین:
99 گرم

▪️پتاسیم:
321 میلی گرم

▪️ریبوفلاوین:
24 میلی گرم

▪️سلنیوم:
1 میکروگرم

▪️گوگرد:
2 میلی گرم

▪️تیامین:
43 میلی گرم

▪️ویتامین A:
189 میکروگرم

▪️ویتامین B6:
198 میلی گرم

ویتامین C :
8 میلی گرم

ویتامین E :
94 میلی گرم

▪️روی:
1 میلی گرم

 

تاماریلو

 

مزایای میوه تاماریلو برای بدن چیست؟

1/ از سرطان جلوگیری میکند:

مطالعات اخیر نشان داده است که مقدار آنتی اکسیدان هایی که در تاماریلو وجود دارد میتواند به درمان سرطان کمک کند. مصرف منظم آنتی اکسیدان ها برای جلوگیری از ضررهای رادیکال های آزاد ضروری است و این میوه میتواند جهت درمان سرطان سینه موثر باشد.

 

2/ متابولیسم را افزایش میدهد:

در صورتی که سوخت و ساز بدن شما افزایش پیدا کند , شما در فرایند کاهش وزن موفق تر خواهید شد. استفاده از میوه تاماریلو میتواند متابولیسم شما را افزایش دهد. دارای آب و فیبر زیادی میباشد و میتواند سلول های چربی را در بدن شما کاهش دهد و به همین دلیل توصیه میشود میوه تاماریلو را به عنوان میان وعده فراموش نکنید.

 

4/ بینایی را تقویت میکند:

در صورتی که بینایی شما دچار ضعف شده است , انتخاب میوه تاماریلو گزینه ی خوبی میباشد زیرا سرشار از ویتامینA و کاروتنوئیدها میباشد و میتواند چشم ها را از آسیب عوامل خارجی یا داخلی حفظ کند و از ابتلا به آب مروارید جلوگیری کند. در صورتی که از عینک خسته شده اید میتوانید این میوه ی خوشمزه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

تاماریلو

 

5/ از کم خونی جلوگیری میکند:

آهن یک ماده ی معدنی ضروری برای بدن میباشد زیرا باعث تولیدگلبول های قرمز در بدن میشود و شما را از کم خونی در امان نگه میدارد. در صورتی که بدن شما نتواند به میزان کافی آهن دریافت کند به خستگی ناگهانی و یا سرگیجه دچار میشوید. در صورتی که روزانه از میوه تاماریلو استفاده کنید میتوانید از کم خونی جلوگیری کنید.

 

6/فشارخون بالا رادرمان می‌کند:

برای پایین‌آوردن سطح فشار خون‌،  این میوه را در برنامه غذایی خود قرار دهید. این میوه سرشار از مواد معدنی و پتاسیم است و به کنترل فشار خون کمک‌ می‌کند.

 

7/لوزه‌های متورم را درمان‌می‌کند:

در اکوادور، بومیان برگ‌های این میوه را میجوشانند و جهت لوزه‌های متورم استفاده می کرده اند. جذب گرمای برگ‌ها، به کاهش درد کمک‌ می‌کند. کلمبیایی‌ها، با پختن تاماریلو در زغال، از آن پمادی برای استفاده‌های درمانی خارجی درست‌ می‌کردند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا