تغذیهدرمان بیماری هاسلامتی

برای ورم معده چه غذایی بخوریم؟

یک رژیم غذایی مناسب می تواند موجب از بین بردن ورم معده یا گاستریت شودبه طور قطع درمان دارویی مناسبی برای ورم معده وجود ندارد بنابراین باید یک رژیم غذایی سالم و مناسب برای خودتان پیدا کنید ، در ادامه به شما در پیدا کردن درمان ورم معده کمک خواهیم کرد.

گاستریت- ورم معده

انواع ورم معده

  • ورم معده‌‌ی مزمن: این بیماری به‌تدریج پیشرفت می‌کند و می‌تواند عوارض بلندمدتی داشته باشد. برخی ممکن است بعد از گذشت چند سال و زمانی که در اثر التهابات دچار مشکلات دیگری می‌شوند، متوجه‌ بیماری خود شوند. ورم معده‌‌ی مزمن، موجب نازک‌شدن دیواره‌ی معده و افزایش تدریجی التهابات می‌شود. تمام این اتفاقات می‌توانند احتمال بروز سرطان معده را افزایش بدهند.
  • ورم معده‌‌ی حاد: علائم این بیماری به‌طور ناگهانی پدیدار می‌شوند و زود برطرف می‌شوند. علائم ورم معده‌ی حاد می‌توانند شدت بیشتری داشته باشند. ظهور و ناپدید شدن علائم این بیماری، به عادات زندگی فرد و تأثیر آنها بر دستگاه گوارش بستگی دارد.
  • ورم معده‌ی آتروفیک: این بیماری نوعی ورم معده‌ی مزمن است که در آن سلول‌های معده کاهش می‌یابند و جای آنها را بافت فیبری و روده‌ای پر می‌کند. با تغییر لایه‌ی غشایی معده، احتمال کاهش جذب مواد مغذی و واکنش‌های خودایمنی افزایش می‌یابد. ورم معده‌ی آتروفیک، تولید اسید معده را کاهش می‌دهد، نتیجه‌ی این امر می‌تواند بروز کم خونی و رشد تومورها باشد.
  • همچنین ورم معده می تواند به دسته های ورم معده در بارداری ، ورم معده در کودکان و ورم معده مزمن تقسیم بندی شود.

برای ورم معده چه غذایی بخوریم؟

  1. این که برای ورم معده چه غذایی بخوریم که نتایجش ثابت شده باشد، باید یاد بگیرید که بدن انسان چگونه کار می‌کند و چگونه غذایی که می‌خورید را هضم می‌نماید. بعد از این‌که دراین مورد آگاهی پیدا کردید، خواهید فهمید که درمان چه زمانی معنا پیدا کرده و موثر واقع می‌شود. پس سعی کنید در مورد روال هضم غذا بیشتر مطالعه کنید.
  2. رژیم غذایی مناسب برای ورم معده باید به نحوی باشد که اساسا انرژی بیشتری داشته باشید چرا که در این صورت دستگاه گوارش به درستی کار می کند. تغذیه مناسب به شما کمک می‌کند احساس سبکی کنید، احساسی که مطمئنا مدتها بود نداشتید.
  3. با مواد غذایی ناسب می توانید نه تنها گاستریت را دفع کنید بلکه از وزن خود نیز بکاهید و سموم را بیرون کنید. در این حالت، متعارف این است که بعد از شروع تغذیه مناسب، دردوره کوتاهی، حدودا شش و نیم کیلو از وزن کاسته شود.
  4. نکته مهم در کارآمدی یک رژیم غذایی این است که یادتان باشد وعده‌های غذایی را چگونه ترکیب نمایید. لازم است بدانید سیستم گوارش از آنزیم‌های بسیارگوناگونی برای هضم غذایی که می‌خورید استفاده می‌کند: آلکالین و اسید.
  5. وقتی غذا می‌خورید، یادتان باشد غذاهایی را باهم ترکیب نکنید که استفاده از هر دونوع آنزیم در بدن‌تان لازم شود. این مهم است چون این دو آنزیم همدیگر را خنثی می‌کنند.
  6. اگر این اتفاق بیفتد، بدن‌تان انرژی خیلی بیشتری برای هضم غذا استفاده خواهد کرد و این وعده، مدت طولانی‌تری در معده‌تان باقی می‌ماند.

تفاوت ورم معده و زخم معده

اگرچه عواملی که موجب بروز ورم معده و زخم معده می‌شوند تا حد زیادی شبیه هستند، ولی علائم و درمان‌های آنها می‌تواند متفاوت باشد. یک تفاوت عمده بین این دو این است که التهابات ناشی از ورم معده به معده محدود می‌شود و به روده‌ی باریک گسترش نمی‌یابد درحالی‌که زخم معده تنها به معده محدود نمی‌شود و می‌تواند دوازدهه و مری را نیز تحت تأثیر قرار بدهد.

با اینکه در بعضی موارد میان زخم معده و ورم معده هم‌پوشانی وجود دارد، ولی شیوع زخم معده بیشتر از ورم معده است.

در زخم معده و ورم معده با آسیب به دیواره‌ی معده فرد احساس سوزش می‌کند. این بیماری‌ها می‌توانند منجر به کاهش اشتها، کاهش وزن و سایر مشکلات شوند. وجه شباهت ورم معده و زخم معده این است که هردو می‌توانند در اثر عفونت باکتری هلیکوباکتر پیلوری به‌وجود بیایند. همچنین هردوی آنها با رژیم غذایی بد، استرس، اختلالات خودایمنی و مصرف بی‌رویه‌ی داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بدتر می‌شوند.

منبع: یک دکتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا