بارداری

مراقبت های بارداری ؛ احتیاط های ایمنی برای زنان باردار

خانم های باردار باید در طول سه ماهه اول بارداری بسیار مراقب باشید.سه ماه اول زمانی است که اعضای اصلی بدن جنین در مرحله تشکیل اولیه قرار دارند. بنابراین، شما باید احتیاط لازم را در نظر بگیرید که رشد جنین بدون هیچ گونه آسیب و زیانی روند طبیعی خود را طی کند .خوردن غذای مغذی، نوشیدن آب آشامیدنی سالم، اجتناب از الکل، سیگار کشیدن، خوابیدن به مدت ۸ ساعت در هنگام شستن، اجتناب ازانجام کار دستی مانند بلند کردن وزن سنگین، سفر با اتوبوس یا ماشین، پوشیدن کفش راحت با پاشنه های صاف برای جلوگیری از افتادن،اجتناب ازمصرف داروها بدون مشاوره با پزشک، نکاتی است که حتما باید به آنها دقت کنید.

الکل

هنگام بارداری از الکل اجتناب کنید افرادی که هر روز نوشیدنی، آبجو، شراب یا مشروبات الکلی مصرف میکنند نوزاد آنها در معرض سندرم الکل جنینی میباشد که سبب کند شدن رشد ذهنی و فیزیکی نوزاد می شود. اگر کودک شما شیر مادر تغذیه کند الکل می تواند از طریق شیر مادر عبور کند. اگر از مصرف الکل خود نگران هستید، با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید.

 

کافئین

کافئین یک محرک قوی است و می تواند بر روی افراد مختلف اثر متفاوتی داشته باشد. بنابراین بهتر است در طول سه ماهه اول اجتناب شود زیرا اثر کافئین بر جنین هنوز دقیقا مشخص نیست و تحت بررسی است. گفته می شود مصرف کافئین توسط مادر باعث ایجاد زایمان زودرس و وزن نوزاد کمتر از حد طبیعی است و همچنین تعداد زیادی از نقایص زایمان را در بر می گیرد. اثرات ناگوارکافئین در زنان باردارشامل اختلالات خواب، اضطراب، تحریک پذیری، عصبانیت و ضربان قلب نامنظم است. بهتر است که نوشیدنی ها و مواد غذایی را با محتوای کافئین کاهش دهیم. همچنین داروهای بدون نسخه که دارای محتوای کافئین هستند، بیشتر از قرص هایی که برای درمان سرماخوردگی، آلرژی و سردرد استفاده می شود را اجتناب کنید.

سیگار

سیگار کشیدن در دوران بارداری مانند قرار دادن سیگار در لب های کودک است پس از کشیدن سیگار اجتناب کنید. در صورتی که سیگار می کشید، مونواکسید کربن و نیکوتین مضر به نوزاد شما منتقل می شود. همچنین از بودن در کنار افرادی که سیگار می کشند خودداری کنید.

 

سونا

استفاده از حمام های داغ و سونا در حین بارداری خطرناک هستند. درجه حرارت بالا در حقیقت رشد طبیعی جنین را تضعیف می کند.

 

اجتناب از غذاهای دریایی

ماهی و غذاهای دریایی، منابع بسیار کم چربی بسیاری از مواد مغذی و بخش مهمی از رژیم غذایی سالم هستند. نگرانی در مورد خوردن ماهی و غذاهای دریایی در طول بارداری وجود دارد، زیرا برخی از انواع  آنها ممکن است حاوی مقادیر زیادی جیوه باشند. از مصرف پنیرهای محلی و شیر، تخم مرغ خام، بپرهیزید.

 

گیاهان و داروها

برخی از گیاهان می توانند به رشد جنین آسیب برسانند و باعث سقط جنین، زایمان زودرس و انقباضات دردناک شوند. به همین ترتیب، در طول حاملگی باید از داروهای ضد حاملگی اجتناب کرد. همیشه پس از مشاوره با پزشک خود، داروها را مصرف کنید. همچنین از قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس اجتناب کنید زیرا اشعه ها به طور جدی به رشد جنین آسیب می رسانند.

 

غذاهای غنی از فیبر

غذاهای غنی از فیبر مانند میوه ها به کاهش مشکلات یبوست و تنظیم تومور معده کمک می کنند. میوه ها مانند توت فرنگی غنی از اسید فولیک  و بسیار مفید هستند .همچنین می توانید در رژیم غذایی خود از جوانه ها، غلات، اسفناج و حبوبات استفاده کنید. همیشه بهتر است که وعده های غذایی کوچک چند بار در روز در دوران بارداری داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید :

دیابت در دوران بارداری ؛ با علت، علائم، خطرات و راه های درمان آن آشنا شوید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا