بارداریسلامتی

تغییرات فعالیت جنسی پس از زایمان و دوران شیردهی

بسیاری از زوجین در رابطه با فعالیت جنسی پس از زایمان آگاهی ندارند . پس از زایمان اغلب اعضاء در طی ۱ تا ۷ هفته به حالت عادی بر می گردند. اندازه دیواره واژن ،فرج و سایر اعضاء پرینه به تدریج کاهش پیدا کرده و به حالت عادی بر می گردند اما بازگشت آنها به حالت پیش از بارداری، ندرتا اتفاق می افتد. در این نوشتار به فعالیت جنسی پس از زایمان و در دوران شیر دهی می پردازیم.

پارگیهای واژن و فرج نیز موجب کاهش واکنش ارگاسمی این اعضاء میگردد. محل اپی زیاتومی ، معمولا موجب نگرانی در زن و همسرش می گردد. بهبود زخم معموال ۹ هفته زمان می برد اما ممکن است یک  ماه به طول بکشد  .اغلب به زنان توصیه می شود پیش از آغاز فعالتیهای جنسی دوباره، ۱ تا ۷هفته صبر کنند، این تاخیر ،فرصتی را برای کنترل نمودن زن در هفته ۷ بعد از زایمان ایجاد می کندوتوصیه هایی در مورد بکارگیری روش موثر پیشگیری از بارداری، اغلب در همین هفته به زائو داده می شود.

با این وجود بسیاری از زوجها فعالیت جنسی خود را زودتر از این زمان و بین هفته های سوم وچهارم پس از زایمان، آغاز کنند، در تحقیقی که در کشور نیجریه به منظور بررسی فعالیت جنسی پس از زایمان انجام شده ، کوتاهترین زمان آغاز دوباره فعالیت جنسی، ۱ روز بعد از زایمان بوده است. اما اغلب روابط درمیان هفته های ۷ تا ۱۹ پس از زایمان آغاز شده اند.

آغاز زود هنگام فعالیت جنسی پس از زایمان و پیش از توقف کامل خونریزی، می تواند منجر به بروز آمبولی هوا و مرگ زن گردد.

بهترین توصیه برای والدین به تاخیر انداختن فعالیت جنسی تا توقف جریان ترشحات پس از زایمان است.در این حالت ، والدین از نظر روانی نیز آمادگی بیشتری کسب کرده و نزدیکی با مشکالت کمتری همراه خواهد بود. در شرع مقدس اسلام به تاخیر انداختن فعالیت جنسی تا توقف کامل خونریزی و پایان دوره نفاس توصیه می شود.

زمان اعلام آمادگی برای شروع فعالیت جنسی در میان افراد مختلف متفاوت می باشد. بسیاری از زنان درهفته های اول این آمادگی را کسب می نمایند، حال آنکه بسیاری دیگر آن را ترسناک و غیر معمول می دانند. بسیاری از زنان برای کسب این آمادگی به ۷ ماه وقت نیاز دارند.

مسئله کلی آمیزش جنسی در طی سه ماهه سوم بارداری و پریود پس از زایمان باید بطور انفرادی مطرح گردد. گر چه زن ممکن است در اوایل دوره پس از زایمان،از نظر فیزیولوژیکی ،توان لازم برای شروع آمیزش جنسی را داشته باشد،ولی آمادگی روانی او مشکوک است. این مسئله باید توسط پزشک به صورت انفرادی مورد بررسی قرار گیرد.

تغییرات فعالیت جنسی پس از زایمان و دوران شیردهی

علل کاهش فعالیت جنسی پس از زایمان

۱- درد موقع نزدیکی یا دیسپارونیا

در این مرحله یک معاینه واژینال برای بررسی ناراحتی های بدنی ضروری است و علل ترس و اضطراب زن را در مورد واژن و پرینه اش مشخص می سازد.

۲- شیردهی

اگر چه ثابت شده است ،شیردهی موجب ایجاد دلبستگی بین مادر و نوزاد می گردد مکیدن نوک پستان توسط نوزاد برای مادر لذت بخش بوده و موجب بروز تحریک جنسی در او می شود و به همین دلیل بسیاری از مادران احساس گناه و اضطراب راتجربه می کنند.

۳-خستگی

بارداری و زایمان موجب خستگی فوق العاده زن می گردد کسب مسئولیت بیشتر و مراقبت کودک و شب نخوابیها نیز به این خستگی اضافه می کند. اختصاص وقتی در اوایل روز و پیش از بروز خستگیها به مسائل جنسی می تواند در حل این مشکل مفید باشد.

۴-افسردگی پس از زایمان

۱۱ %از مادران جوان، دوره ای از افسردگی شدید را در اولین سال پس از زایمان تجربه می کنند. از دست دادن میل جنسی یکی از ویژگیهای شاخص این بیماری است

۵- مشکلات زنانگی

بسیاری از زنان ،زن بودن را بسیار مشکل می دانند،آنها پریودهای ماهانه، تنش پیش از قاعدگی ، یائسگی و مشکالت ناشی از روابط جنسی را تنها به عنوان بهانه ای برای بچه دار شدن فرض کرده اند دوره جنسی را پس از زایمان دیرتر آغاز خواهند کرد. این زنان ممکن است مسائل جنسی راتنها برای بچه دار شدن تحمل کرده باشند ‚اما پس از زایمان ، آن را غیر ضروری تشخیص دهند.

 

نکات مهم در شروع فعالیت جنسی بعد از زایمان

چون تولید استروژن توسط شیردهی مهار می شود، خشکی واژن و آتروفی آن ممکن است اتفاق افتد که بهتر است از ژلهای مرطوب کننده استفاده کنند.

از همسرتان بخواهید تافشار کمتری بر سینه های شما وارد کند

زوجی که تازه پدر ومادر شدن را تجربه می کنند بایستی در صورت مواجه شد ن با مشکل در زمینه روابط جنسی بایستی به مراکز مشاوره جنسی در کلینیکها مراجعه وراهنماییهای لازم را دریافت کنند.

در هر دو شیوه زایمان واژینال و سزارین بهتر است نزدیکی تا ۱ الی ۷ هفته به تاخیر بیفتد.

انجام نزدیکی را تا قطع خونریزی واژینال برای جلوگیری از نفوذ باکتریها به محل قرارگیری جفت به تعویق بیاندازید.

تهییج جنسی می تواند موجب ترشح شیر از سینه ها شود . بنابراین پیش از انجام فعالیت جنسی به بچه شیر دهید.

برای افزایش مرطوب شدن واژن ، فعالیتهای پیش از نزدیکی را طولانی تر کنید.

می توانید تا مدتی از سایر فعالیتهای صمیمانه به جای نزدیکی سود برید.

تا ۹ الی ۱ هفته پس از زایمان از نشستن در وان حین حمام کردن خودداری کنید زیرا موجب انتشارباکتریهای سایر نقاط بدن به واژن می شود.

تمرین کگل را بلافاصله  پس از زایمان آغاز نمایید.

می توان در حین فعالیت جنسی ، بچه را در اتاقی دیگر یا پشت یک پرده قرار دهید.

 

بیشتر بخوانید :

سرد مزاجی جنسی یا اختلال عملکرد جنسی؛ علائم و راهکار هایی برای درمان آن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا