درمان بیماری هاسلامتی

بیماری سیاه سرفه و روش های درمانی آن

سیاه سرفه نوعی سرفه شدید است که می تواند به کلی بخش ریوی و دستگاه تنفسی را نابود کند. در این بخش به روش های درمانی معمولی و خانگی این بیماری می پردازیم.

بیماری سیاه سرفه نوعی بیماری مسری است که اکثرا در کودکان رخ می دهد. مرحله پنهانی بیماری سیاه سرفه به طور متوسط ۸ روز طول می کشد.

سیاه سرفه

نشانه های بیماری سیاه سرفه

در ابتدا این بیماری به صورت یک ناراحتی تنفسی مضمن برونشیتی شکل می گیرد و بدن را دچار مشکل می کند. تشخیص آن از راه «مسری بودن» ( که به هیچ وجه ثابت نشده است) و عدم ابتلا به بیماری سیاه سرفه در گذشته ممکن است عملی باشد. علاوه بر آن می توان از سینه عکس برداری کرده و خون را بررسی کرد و کشت مخاط حلق را نیز انجام داد.

دو هفته بعد از بروز بیماری سیاه سرفه، سرفه های شدید خلط آور به وجود می آید، که گاهی اوقات با بالا آوردن مواد غذایی همراه است. دوره این سرفه های شدید چهار تا پنج هفته طول می کشد.

درمان سیاه سرفه به روش معمول

در این رابطه مانند هر نزله دیگری تغذیه باید به حداقل برسد. در اوایل روزه کامل یا رژیم آب سبزیجات تازه و یا سوپ سبزیجات انجام می گیرد. تمام مواد غذایی سفت، نشاسته دار، چربی ها، پروتیدها و همچنین شیر و مشتقات آن و تخم مرغ حذف می شوند. پوشت و ماهی نیز در روزها و یا حتی هفته های اول نامناسب هستند. به گزارش آسان طب سرفه های شدید و بحران های آن در صورتی که تغذیه به حداقل خود رسیده باشد از شدت کمتری برخوردار خواهند بود. اما برعکس این نکته نیز مشاهده خواهد شد که کمترین اشکالی در رژیم غذایی باعث تشدید علائم آن می شود. طولانی شدن مدت رژیم سم زدایی نباید باعث نگرانی شما شود. و به دنبال آن می توانید از فرمول ۲۰ – ۲۰ – ۶۰ در مقادیر پایین که به تدریج افزایش می یابند استفاده کرد. از خوردن شیر نجوشیده یا ماست خودداری کنید.

پس از اولین مرحله که در طول آن بیماری باید در رختخواب و محلی گرم باقی بماند تمرینات فیزیکی در هوای آزاد مفید خواهند بود. در برخی موارد تغییر شدید آب و هوا باعث می شود که ناراحتی چند روزی تشدید شود ولی پس از آن بهبود به سرعت بازخواهد گشت.

از ضمادهای ولرم یا سرد که یک یا دو بار در روز در اطراف گردن گذاشته می شوند استفاده کنید (ضمن آن که باید مراقب باشید که این منطقه پس از چند دقیقه مجدداً گرم شود). در غیر اینصورت ضماد را برداشته و از کمپرس آب گرم استفاده کنید، در آن می توان اسانسهای گیاهی مانند پونه، اکلیل کوهی، اکالیپتوس و کاج را به کار برد.

 درمان سیاه سرفه به روش خانگی و گیاهی

+در طول ۲۴ ساعت سه بار و هر بار ده قطره تنطور پیچک محلول در آب را بنوشید.

+هر روز دو قاشق سوپ خوری شربت گل هلو: ۵۰ گرم گل خشک شده هلو را در نیم لیتر آب به مدت ده دقیقه بجوشانید سپس مخلوط را صاف کنید و به اندازه وزنش به آن عسل اضافه کرده و آن را در ظرفی از آب جوش بپزید تا شربت آن به دست آید.

+جوشانده برگ اکالیپتوس (۲۰ گرم در لیتر )

برای درمان گیاهی سیاه سرفه مدام مایعات گرم بنوشید. اجازه ندهید قفسه سینه تان یخ بکند. حتی حوله گرمی داخل لباس خود بگذارید. سوپ داغ بدون ادویه اند را فراموش نکنید.

همچنین برای درمان سیاه سرفه شیرین بیان راه حل خوبی است. عسل را برای درمان سیاه سرفه فراموش نکنید.

سیر و پیاز هم برای درمان خانگی و درمان گیاهی سیاه سرفه مفید هستند.

منبع: medicinenet

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا