درمان بیماری هاسلامتی

همه چیز پیرامون بیماری خروسک در کودکان؛ علائم تشخیص، انواع و علت ابتلا به آن ها

بیماری خروسک بیماری است که بیشتر در کودکان بروز پیدا می کند. در این مقاله می خواهیم با انواع آن، عوامل و راه های ابتلا به خروسک آشنا شویم ، در مقاله های بعدی روش های درمان خانگی خروسک خواهیم آورد و به شما می گوییم که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

بیماری خروسک

خروسک چیست؟

بیماری خروسک، بیماری است که راه‌های هوایی بالایی را در کودک شما مورد تاثیر قرار می دهد و باعث ورم کردن آنها می‌شود؛ این بیماری باعث می‌شود کودک سرفه‌هایی شبیه صدای خروس داشته باشد و به همین دلیل این اسم بر روی آن گذاشته شده است. وقتی به دلیل شدت بیماری راه های هوایی کودک تنگ و باریک می شود طناب‌های صوتی کتحت تاثیر قرار گرفته و نفس کشیدن برای کودک‌تان دشوار می‌شود. در این صورت تنفس او پر سروصدا خواهد شد و سرفه‌هایش شبیه صدای فوک یا سگ است. صدایش نیز کلفت و گوش‌خراش می‌شود،مخصوصا وقتی گریه می‌کند. این بیماری در فصل پاییز و اوایل زمستان بیشتر است و پسرها بیشتر از دخترها به آن مبتلا می‌شوند. در این میان کودکان ۳ ماهه تا ۵ ساله، بیشتر از بقیه درمعرض خطر ابتلا به خروسک قرار دارند. این بیماری، مسری است، به‌خصوص در چند روز اول یا تا زمانی که کودک‌تان تب دارد.

انواع بیماری خروسک کدام است؟

در بیشتر موارد خروسک با یک عفونت به وجود می آید. دو نوع از این بیماری وجود دارد:

۱. خروسک ویروسی

این بیماری بوسیله ی هر ویروسی که تحریک کننده ی حنجره و نای است ایجاد می شود. به طور کلی ویروسی که اغلب باعث خروسک می‌شود، پاراآنفولانزا نام دارد. خروسک ویروسی در ابتدا شبیه سرماخوردگی است اما با گذشت زمان، فرد دچار سرفه‌هایی خواهد شد که شبیه پارس سگ هستند. همچنین شاید در هنگام تنفس، صدای گرفتگی در راه هوایی تحتانی تولید کند. صدای خروسک در راه هوایی فوقانی، صدای زمخت و بلندی است که به تنفس صدادار معروف است. ممکن است کودک‌‌تان تب خفیفی نیز داشته باشد.

۲. خروسک اسپاسمی

این بیماری به‌طور ناگهانی و معمولا در وسط شب خودش را نشان می دهد. کودک شما ممکن است در شب با نفس‌نفس زدن از خواب بیدار شود. همچنین ممکن است سینه اش خس خس کند، تنفس صدا دار و سرفه‌‌ای شبیه پارس سگ داشته باشد.

این بیماری معمولا با تب همراه نیست. پزشکان معتقد هستند که خروسک اسپاسمی ممکن است توسط یک آلرژی یا رفلاکس معده ایجاد شود. این وضعیت هنگامی اتفاق می‌افتد که محتویات معده‌ی کودک‌تان به مری او برمی‌گردد.

به طور کلی تفاوتی نمی‌کند که خروسک کودک شما از چه نوعی باشد؛ زمانی که کودک شما در هنگام استراحت دچار مشکلات تنفسی شد، رتراکسیون یعنی داخل کشیده شدن عضلات قفسه‌ی سینه در هنگام تنفس و یا تنفس صدادار داشت، فورا او را نزد پزشک ببرید. تنفس صدادار هنگام گریه، بی‌قراری یا بازی یا سرفه‌ی شبیه پارس سگ، یک وضعیت اورژانسی نیست اما اگر در این مورد نگران هستید، با پزشک کودک‌تان تماس بگیرید.

علائم بیماری خروسک : 

علائم اولیه این بیماری شبیه به سرماخوردگی است. فرزند شما ممکن است گرفتگی یا آبریزش بینی و تب داشته باشد. پس از مدت زمان کوتاهی، علائم کودک‌تان تغییر می‌کنند. اینها علائمی هستند که نشان می‌دهند کودک‌تان ممکن است خروسک داشته باشد:

سرفه هایی شبیه به پارس سگ که در هنگام شب شدیدتر می شود

صدای زمخت و گوش‌خراش

تنفس سخت و صدا دار

تب

بثورات جلدی

قرمزی در چشم ها

تورم غدد لنفاوی

اگر این علائم بعد از ۳ تا ۵ روز بهبود نیافتند یا بدتر شدند، با پزشک کودک‌تان تماس بگیرید.

علائم خطرناک تر خروسک : 

در موارد زیر فورا به پزشک مراجعه کنید:

تنفس پرسروصدا با صدای زیر

آبریزش دهان

مشکل در بلعیدن

اضطراب

نداشتن انرزی

نفس کشیدن تند

نفس کشیدن به سختی

اطراف بینی، دهان یا ناخن‌هایش خاکستری یا آبی باشد

کودک‌تان علائم کم‌آبی بدن را دارد

دچار خشکی لب یا زبان شده است

ادرار نمی‌کند

منبع : webmd

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا