سلامتی

بیماری دیفتری یا خناق؛ علل، نشانه ها و روش های درمان

بیماری دیفتری یکی از بیماری هایی است که اکثرا در کودکان به وجود آمده. این بیماری به گلو و حلق آسیب وارد می کند و از نشانه های آن تورم شدید گلو و بدن درد است. در ادامه به بررسی علل،نشاه ها و روش درما بیماری دیفتری می پردازیم.

بیماری دیفتری

نشانه اصلی تشخیص این بیماری ایجاد لایه غشایی سفید رنگ در قسمت داخلی گلو و حلق است و مستقیما گلو،حلق نای و ناژه را خدف قرار می دهد.دیفتری مصونیت ایجاد نمی کند و در نتیجه ممکن است یک نفر چندین بار به بیماری دیفتری مبتلا شود.

نشانه های بیماری

در این بیماری، دمای بدن به شدت تغییر می کند و حتا تا ۳۹٫۶ درجه نیز بالا خواهد رفت. احساس درد شدید در قسمت گلو و همچنین در بدن از جمله نشانه های آن است.

گلو خیلی ورم نمی کند ولی در عین حال ممکن است لوزتین بیش از حد بزرگ شوند. در موارد حادتر غشاهای کوچک چسبنده ای به وجود می آیند و گاهی اوقات حتی تب نیز ایجاد نمی شود. موارد دیگری نیز وجود دارند که درجه حرارت به زیر سطح عادی آن می رسد ولی اینگونه موارد خصوصاً خطرناک هستند زیرا عدم وجود تب نشانه ی عدم توانایی بدن در نشان دادن واکنش می باشد.به گزارش آسان طب،به عبارت دیگر درجه حرارت به این علت پایین است که مسمومیت مستقیماً سیستم عصبی را مبتلا کرده و در نتیجه واکنش بدن در این رابطه ضعیف شده است.

اگر دیفتری در بینی، چشم ها، آلت تناسلی زنانه یا اطراف یک زخم تازه ایجاد شود به هیچ وجه نمی تواند ناراحتی ایجاد کند.

دیفتری مثل سرماخوردگی معمولی با تب،درد و تورم گلو آغاز می شود. غدد گردن بزرگ شده و رنگی خاکستری پیدا می کنند. سطح غشاهای سفید پایین تر از لوزتین پیش رفته و این غشاهای کاذب می توانند به سرعت تا نایژه ها، گوش میانی ( از طریق شیپور استاش ) سینوس های بینی و حتی گاهی اوقات معده ( از طریق مری ) گسترش پیدا کنند، زیر این غشاهای کاذب بافت مرده ای وجود دارد که در حال تجزیه شدن است.

دکتر شلتون می نویسد : « جدیداً تصمیم گرفته شده که بیمار، را از بقیه جدا کنند. زمانی که من جوان بودم، بیماران مبتلا به دیفتری غشایی را از دیگران جدا نمی کردند و کسی هم به صورت مسری به بیماری دیفتری مبتلا نمی شد. یک مورد جدا شده باعث ایجاد اپیدمی نمی شود.»

بدترین و شدیدترین نوع دیفتری، دیفتری غشایی است

علت ابتلا به بیماری دیفتری

دیفتری اکثرا در کودکان چاق تر دیده می شود. کودکانی که قسمت اعظم وقت خود را در خارج از منزل گذرانده و لباس کمی به تن دارند و در اتاقهای سرد که هوای آن به خوبی عوض میشود زندگی میکنند و پرخوری نیز نمی کنند، معمولا دچار دیفیتری نمیشوند.

از علائم دیفتری حالت عصبی (کاهش نیروی عصبی) که ترشحات و مواود دفعی را کاهش میدهد را می توان نام برد. قطع ترشح مواد دفعی ایجاد مسمومیت می کند و کاهش ترشحات منجر به پیدایش سوء هاضمه،تخمیر و گندیدگی در معده وروده ها می شود. این مسائل زمینه را در کودکانی که آمادگی ابتلا به بسیاری از بیماریهای کمابیش وخیم را دارند، آماده میسازد.

دیفتری چگونه درمان می شود؟

دیفتری یک بیماری جدی است. پس به محض مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنید  و درمان را به سرعت و شدت آغاز کنید.

اولین مرحله از درمان تزریق ضد سم است. این تزریق برای مقابله با سم تولید شده توسط باکتری انجام می شود. اگر به ضدسم حساسیت دارید این موضوع را حتما به پزشک اطلاع دهید. برای افرادی که به ضد سم حساسیت دارند معمولا کم کم و با دوز پایین ضد سم را به بدن تزریق می کنند. پزشکان ممکن است آنتی بیوتیک هایی، مانند اریترومایسین و پنی سیلین را نیز، برای کمک به درمان عفونت تجویز کنند.

پیشگیری از بیماری

با استفاده از آنتی بیوتیک و واکسن این بیماری قابل پیشگیری است. واکسن این بیماری در یک ترکیب سه گاه با واکسن سیاه سرفه و واکسن کزاز تزریق می شود. این واکسن سه گانه در سنین زیر تزریق می شود:

  • ۲ ماهگی
  • ۴ ماهگی
  • ۶ ماهگی
  • ۱۵ تا ۱۸ ماهگی
  • ۴ تا ۶ سالگی

در موارد نادر، ممکن است بدن کودک پس از تزریق واکسن، به آن واکنش آلرژیک نشان دهد. در این صورت پوست بدن کهیر زده و ممکن است کودک تشنج کند. واکسن دیفتری تنها قادر است بدن را ۱۰ سال مقاوم نگه دارد بنابراین حدود سن ۱۲ سالگی مجددا باید این واکسن تزریق شود.

برای بزرگسالان معمولا توصیه می شود که واکسن کزاز و دیفتری ترکیب شوند. به این واکسن، واکسن کزاز-دیفتری یا TD گفته می شود.

منبع: Healthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا