سلامتی

هورمون تستوسترون چیست، چگونه اندازه گیری می شود و چه تاثیری بر روی سلامتی دارد ؟

هورمون تستوسترون رابطه ی مستقیمی با میل جنسی اقایان دارد . همچنین بر سلامت روان، بافت استخوانی و عضلانی، ذخیره سازی چربی و تولید گلبول قرمز تاثیر می گذارد. سطوح غیرمعمول این هورمون به میزان کم و یا زیاد می تواند بر سلامت روحی و جسمی انسان اثر بگذارد. برای دریافت اطلاعات مورد نیاز در رابطه با این هورمون حیاتی به ادامه مطلب توجه کنید .

 

هورمون تستوسترون چیست ؟

هورمون تستوسترون یک هورمون موجود در انسان و همچنین در سایر حیوانات است . بیضه ها عمدتا تستوسترون را در مردان تولید می کنند. تخمدان های زنان نیز تستوسترون را ایجاد می کنند، هرچند که مقدار بسیار کم تری نسبت به مردان دارند.. تولید تستوسترون در طول بلوغ به طور قابل توجهی افزایش می یابد و بعد از سن ۳۰ سالگی شروع به کاهش سرعت روند تولید می کند . تستسترون محرک جنسی است و نقش بسیار مهمی در تولید اسپرم دارد . اما همچنین بر بافت استخوانی و عضلانی، نحوه ذخیره کردن چربی بدن و حتی تولید گلبول قرمز تاثیر می گذارد.  سطح تستوسترون مرد نیز می تواند بر خلق و خوی او تأثیر بگذارد. در ادامه به پیامد های کمبود این هورمون می پردازیم .

 

 

آزمایش تستوسترون

یک آزمایش ساده خون می تواند سطح تستوسترون را تعیین کند. محدوده طبیعی تستوسترون برای مردان بین ۲۵۰ تا ۱۱۰۰ نانوگرم برای مردان بالغ و بین ۸ تا ۶۰ نانوگرم برای زنان بالغ است . سطح غیرطبیعی تستوسترون کم می تواند نشانه ای از مشکلات غده ی هیپوفیز باشد. غده هیپوفیز هورمون سیگنال را به بیضه ها می فرستد تا تستوسترون بیشتری تولید کند. نتیجه ی آزمایش اگر نشان دهنده ی سطح پایین تستوسترون باشد می تواند نشانه ای برای عملکرد نا صحیح غده ی هیپوفیز باشد . نوجوانن با سطوح پایین تستوسترون ممکن است به سادگی بلوغی با تاخیر داشته باشد.

کم بودن سطح تستوسترون در مردان با علائمی قابل مشاهده همراه است . پسران با سطوح بالاتر تستوسترون ممکن است بلوغ زودرس را تجربه کنند . زنان با تستوسترون بیش از حد ممکن است ویژگی های مردانه را داشته باشند.

سطح غیرطبیعی تستوسترون می تواند منجر به اختلال غده فوق کلیوی یا حتی سرطان بیضه ها شود. سطوح بالا نیز ممکن است شرایط با خطرات جدی تر برای فرد ایجاد کند .هیپرپلازی مادرزادی غدد فوق کلیوی که می تواند بر روی مردان و زنان تاثیر بگذارد، یک علت نادر اما طبیعی برای افزایش تولید تستوسترون است.  اگر سطح شما بسیار زیاد باشد، پزشک شما ممکن است سایر آزمایشات را انجام دهد.

هورمون تستوسترون چیست و چه تاثیری بر روی سلامتی دارد ؟
هورمون تستوسترون چیست و چه تاثیری بر روی سلامتی دارد ؟

پایین بودن سطح تستوسترون

سطح پایین تستوسترون می تواند علائم مختلفی در مردان ایجاد کند، از جمله:

کاهش میل جنسی

کم شدن میزان انرژی

افزایش وزن

احساس افسردگی

خلق و خوی نا متعادل ( لحظه ای شاد و لحظه ی بعد غمگین)

کم شدن عزت نفس

کم شدن موهای بدن

داشتن استخوان بندی ظریف

علاوه بر آن که بالا رفتن سن سبب کاهش سطح تستوسترون می شود ، عوامل دیگری نیز می توانند در این اختلال دخیل باشند همانند آسیب به بیضه ها و درمان سرطان مثل شیمی درمانی

بیماری های مزمن و استرس همچنین می توانند تولید تستوسترون را کاهش دهد. برخی از این بیماری ها عبارتند از:

ایدز

بیماری های کلیوی

اعتیاد به مشروبات الکلی

سیروز کبدی

 

منبع : healthline

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا