دسته‌بندی نشدهسلامتی

عوامل موثر بر قرمز شدن چشم و روش های کاهش و درمان آن

قرمز شدن چشم ها

دلایل قرمز شدن چشم ها و درمان آن

همه ما چشم های برافروخته و قرمز را گاهی اوقات تجربه کرده ایم. قرمزی چشم ناشی از التهاب عروق خونی داخل چشم می باشد. قرمز شدن چشم در یک یا هر دو چشم رخ می دهد و ممکن است با درد چشم، خارش، ترشحات چشم، چشم های متورم یا اختلالات بینایی نظیر تاری دید رخ دهد. در برخی موارد، ممکن است قرمز شدن چشم هیچ علائمی ایجاد نکند. قرمز شدن چشم ها ممکن است ناگهانی اتفاق بیافتد یا به طور تدریجی پیش بیاید. معمولا در آسیب چشمی و آلرژی این قرمزی ناگهانی پیش می آید. اگر فکر می کنید که قرمز شدن چشم های شما می تواند یک مورد اورژانسی باشد، باید به دیدن چشم پزشک بروید.

قرمزی چشم چیست؟

“قرمزی چشم” یک اصطلاح عمومی است که برای توصیف چشم قرمز و تحریک شده به کار می رود. همچنین ممکن است اشاره به موقعیت های زیر نیز داشته باشد:

  • هنگامی که رگ های خونی روی سطح چشم گسترش و توسعه می یابند، قرمز شدن چشم ها رخ می دهد.
  • خونریزی زیرپوستی یا شکسته شدن رگ های خونی در ناحیه صلبیه چشم
  • متورم شدن چشم ها
  • گل مژه یا یک ضربه محکم به چشم
  • تاثیر استفاده از لنز و ایجاد “خراش” که منجر به قرمز شدن چشم ها می شود.

قرمز شدن چشم ها معمولا توسط عواملی از قبیل آلرژی، خستگی چشم، استفاده از لنز یا عفونت های چشمی مانند ورم ملتحمه ایجاد می شود. با این حال، قرمزی چشم گاهی اوقات می تواند نشان دهنده ی وضعیت بیماری ای مانند کوری تدریجی یا همان آب سیاه باشد. اگر قرمزی چشم شما همچنان ادامه دارد یا بدتر شد، لازم است که حتما پزشک چشمان شما را معاینه کند.

قرمز شدن چشم

علل رایج قرمز شدن چشم‌ها

ورم ملتحمه:

این مشکل که به نام ” چشم صورتی” نیز نام برده می شود یکی از شایع ترین (و مسری) عفونتهای چشم است، به ویژه در میان کودکان در مدرسه. این مشکل زمانی رخ می دهد که ملتحمه – که غشایی نازک و  به طور معمول شفاف است که پوشش صلبیه و خطوط پلک ها را تشکیل می دهد – آلوده  و عفونی می شود. وقتی که ملتحمه آلوده می شود، عروق خونی درون آن تحریک و متورم می شوند، و چشم به صورت قرمز یا صورتی دیده می شود. در واقع، چشم صورتی مایل به قرمز نشانه ای از علامت ورم ملتحمه است. انواع مختلفی از ورم ملتحمه و راه های مختلفی برای درمان آن وجود دارد – بنابراین مطمئن شوید همیشه که از چشم پزشک با مهارتی برای تشخیص صحیح بهره ببرید-

خشکی چشم:

سندرم خشکی چشم زمانی اتفاق می افتد که غده های اشک چشم شما، اشک کافی یا با کیفیت مناسب چشم شما که بتواند به آسانی چشم شما را تغذیه کند، تولید نمی کنند. خشکی مزمن چشم می تواند باعث ایجاد التهاب در سطح چشم و قرمز شدن چشم ها شود. سندرم خشکی چشم ممکن است درمان نشود، اما آن را می توان مدیریت کرد. درمان خشکی چشم شامل استفاده از ” اشک مصنوعی” است که به صورت قطره می باشد.

آلرژی:

قرمز شدن چشم ها اغلب به “آلرژی چشمی” ربط داده می شود. به این دلیل که قرمزی چشم یک شاخص رایج از یک واکنش آلرژیک است. هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما به یک ماده خارجی مانند گرده گل ها، موی حیوانات، گرد و غبار یا برخی مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایش و یا تماس با لنز واکنش نشان می دهد، بدن شما هیستامین را به عنوان بخشی از پاسخ التهابی برای “مبارزه با” آلرژی زا های مجرم منتشر می کند. در نتیجه، هیستامین باعث بزرگ شدن عروق خونی در چشمان شما می شود و چشم هایتان قرمز و اشکبار می شوند. اجتناب از آلودگی های شناخته شده ای که به آن که حساس هستید یا مصرف داروهایی که پزشک شما توصیه می کند مانند قطره های چشمی آنتی هیستامین می تواندبه رفع آلرژی چشم کمک کند، خصوصا در فصل های آلرژی.

لنزهای چشمی:

یکی از مجرمان اصلی قرمز شدن چشم  استفاده کردن بیش از حد یا به درستی مراقبت نکردن از لنزهای چشمی خود است که می تواند باعث ایجاد و رسوب آلودگی و میکروب در سطح چشم شما بشود. چشم های قرمز با پلک های ملتهب ممکن است نشانه عفونت جدی چشم مانند کراتیت یا عفونت های قارچی باشد.

آسیب چشمی یا تروما:

تروما یا آسیب دیدگی چشم به دلایلی از جمله جراحی زیبایی پلک می تواند ایجاد شود که باعث ایجاد چشمهای قرمز، خونریزی چشمی و گاهی اوقات همراه با خونریزی ملتحمه می باشد.

سایر دلایل قرمز شدن ها چشم ها عبارتند از : زخم قرنیه، تبخال چشمی، التهاب لایه میانی چشم، سرماخوردگی و آنفولانزا، بارداری، سیگار کشیدن، مصرف الکل، عوامل محیط محل کار مانند گرد و غبار، کمبود خواب، شنا کردن و استفاده ی زیاد از کامپیوتر.

راه های جلوگیری از قرمز شدن چشم ها

  • چشمانتان را مالش ندهید. تحریک کردن چشم با دست و انگشتانتان می تواند باعث قرمزی و تحریک بیشتر شود. به علاوه می تواند باعث خراش قرنیه شود.
  • هنگام استفاده از لنزهای چشمی، بهداشت را خوب رعایت کنید. لنزها می توانند به عنوان یک زمینه پرورش برای باکتری های مضر عمل کنند، بنابراین مهم است که دستورالعمل چشم پزشک خود را در مورد پاک کردن و جایگزینی لنزهای خود در نظر داشته باشید.
  • در مورد داروهای آلرژی برای کمک به کم کردن آلرژی با دکتر خود صحبت کنید.
  • هنگام کارکردن با کامپیوتر دستورالعمل ۲۰-۲۰-۲۰ را دنبال کنید: هر ۲۰ دقیقه کار با کامپیوتر به شیئی در دوردست(۲۰ فوت فاصله) به مدت ۲۰ ثانیه خیره شوید.
  • استفاده بیش از حد از قطره های “سفید کننده” چشم می تواند در طول زمان منجر به قرمزی چشم شود.

درمان قرمز شدن چشم

درمان قرمزی چشم بسته به علت آن متفاوت است. در هر زمانی که چشم های قرمز و ناراحت کننده ای دارید با چشم پزشک تماس بگیرید تا تشخیص و درمان مناسب داشته باشید.

اگر از لنزهای چشمی استفاده می کنید و با مشکل قرمز شدن چشم ها مواجه هستید، برای همیشه استفاده از لنزهای چشمی را کنار بگذارید.

درمان قرمزی چشم می تواند از استراحت، استفاده از کمپرس سرد روی چشم و استفاده از قطره های آنتی بیوتیک یا حتی در صورت لزوم جراحی چشم را در بر بگیرد.

به یاد داشته باشید اگر قرمزی چشم شما همراه با درد چشم، حساسیت به نور، تورم یا تاری دید باشد، فورا چشم پزشک خود را برای درمان فوری ملاقات کنید.

منبع: allaboutvision

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا