سلامتی

شناخت سردرد ها ، علت ها و درمان


انواع سردرد و روش درمان آنها

سردرد یکی از شایع ترین شکایت های پزشکی افراد است و اکثر مردم آن را حتی برای لحظاتی تجربه کرده اند و می تواند هر کسی را فارغ از جنس، نژاد و سن درگیر کند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش می دهد که تقریبا نیمی از بزرگسالان در سراسر جهان هر سال سردرد را تجربه می کنند.

سردرد چیست؟
سردرد یکی از رایج ترین دردها در بدن است. توصیف آن دشوار است، ولی عموما برخی از علایم آن عبارتند از خستگی، فشرده شدن بی وقفه یا متناوب سر که ممکن است شامل قسمتی از پیشانی یا جمجمه باشد ولی عموما کل سر را شامل می شود. سردرد ممکن است به فعالیت افراد ربط داشته باشد. ممکن است در شروع حاد باشد یا با گذشت زمان حاد و شدید شود. سردرد های میگرنی معمولا با تهوع و استفراغ همراه است. سردرد می تواند در هر دو طرف سر یا یک طرف آن یا قسمت مشخصی به وجود بیاید.
سردرد به عنوان درد ناشی از سر یا بالای گردن تعریف شده است. این درد ناشی از بافت ها و ساختاری است که مغز و جمجمه را احاطه کرده است. مغز خود هیچ عصبی ندارد که موجب احساس درد شود. لایه ی نازک بافتی؛ استخوان ها، عضلات روی جمجمه، سینوسها،چشم ها و گوش ها را احاطه کرده است و بافت های نازکی که سطح مغز و نخاع (مننژ)، سرخرگ ها، رگ ها و اعصاب را پوشش می دهد می توانند ملتهب شوند و باعث سردرد شوند. این دردها ممکن است خفیف، ثابت، خسته کننده، متناوب یا شدید باشند.


سردردها چگونه طبقه بندی می شوند؟
در سال ۲۰۱۳ انجمن بین المللی سردرد آخرین مدل طبقه بندی برای سردردها را منتشر کرد. از آنجایی که بسیاری از مردم از سر درد رنج می برند و درمان آن گاهی دشوار است، این انجمن امیدوار است که طبقه بندی جدید به متخصصان در تشخیص و روند درمان کمک بکند. آنها می توانند در یکی از این سه طبقه جای بگیرند: سردردهای اولیه، سردردهای ثانویه، دردهای عصبی و سردردهای پیشانی و سایر سردردها
سردردهای اولیه بیماری های مستقلی هستند که ناشی از فعالیت بیش از حد و یا مشکلات ساختاری -در افرادی که سرشان حساس است- می باشد که انواع متداول آن عبارتند از سردردهای تنشی، میگرن و سردردهای خوشه ای
درمان خانگی برای سر دردهای تنشی – که شایع ترین نوع سردرد است – عبارتند از استراحت و داروهای بدون نسخه که شامل مسکن ها می باشند.
سردردهای میگرنی اغلب زمانی که فرد در شرایط خاصی قرار می گیرد بروز می کند که این شرایط شامل نور چراغ های چشمک زن، استرس و اضطراب، کمبود خواب و به موقع نخوردن غذا، غذاهایی مانند شراب قرمز ، سس سویا، گوشت های فرآوری شده، پنیر، شکلات، کافئین و …..می باشند.از علائم آن می توان به تاری دید، تهوع و اختلالات حسی اشاره کرد. میگرن می تواند تاثیر قابل توجهی بر زندگی فرد داشته باشد.
سردرد ثانویه معمولا نشانه ی آسیب یا بیماری زمینه ای است و وقتی وضعیت دیگری باعث تحریک اعصاب حساس به درد می شود اتفاق می افتد. در واقع علت آن را می توان به موضوع دیگری ربط داد. طیف گسترده ای از دردها در این دسته جای می گیرند به عنوان مثال سردرد سینوسی که به علت افزایش فشار و یا عفونت در سینوس ها به وجود می آید، یک سردرد ثانویه در نظر گرفته می شود. دردهایی که به دلایل زیر به وجود می آیند در این دسته قرار میگیرند:
-دردی که ناشی از خوردن چیزی بسیار سرد باشد (انقباض مغزی)
– تومور مغزی
– لخته شدن خون
– خونریزی در داخل یا اطراف مغز
– کمبود آب
– ضربه محکم و ناگهانی
– آنفولانزا
– سکته مغزی
از آنجایی که سر درد می تواند نشانه ای از یک وضعیت حاد پزشکی باشد اگر با شدت، پایدار و منظم ادامه پیدا کند فرد باید حتما از مشاوره پزشکی استفاده کند. مثلا اگر یک سردرد بیشتر و شدیدتر از درد قبلی باشد و با مصرف دارو و مسکن بهبود پیدا نکند و با علائمی مانند تب، سفت شدن گردن و گیجی همراه باشد باید فورا به پزشک مراجعه کرد.
سردرد به علت مصرف بیش از حد داروهای مسکن (سردردهای ارتجاعی) وضعیتی است که در آن فرد به علت استفاده ی مکرر از داروهای ضددرد و مسکن ها به سردردهای مداوم دچار می شود. این سردردها ممکن است بعد از مصرف دارو مدتی بهبود پیدا کند و دوباره به حالت قبل برگردد (اصطلاح “سردرد برگشت پذیر “یا “سردرد مصرف مفرط دارو” در مورد آن به کار برده می شود).

درمان
-شایع ترین درمان برای سردردها استراحت و استفاده از مسکن ها است.
– داروهای ضد اضطرابی مانند (OTC) که با تجویز پزشک استفاده شود می تواند کمک کننده و کاهش دهنده ی درد باشد.
– موضوع مهم این است که برای درمان سردرد خود به پزشک مراجعه کنید. زیرا مصرف مداوم داروهای مسکن خود می تواند باعث به وجود آمدن سردردهای ارتجاعی یا برگشت پذیر شود. در موارد حاد و شدید برای تشخیص بهتر ممکن است شما چند روز در بیمارستان بستری شوید.
– طب سوزنی نیز درمانی است که ممکن است برای از بین بردن سردرد مفید باشد.
– استفاده از گیاهان دارویی
– هیپنوتیزم
– مراقبه
البته تحقیقات شواهدی را برای تأیید اینکه تمام این روش ها جواب می دهند، ارائه نکرده است.

منبع: https://www.medicinenet.com
https://www.medicalnewstoday.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا