تغذیه

بهترین مواد غذایی برای بهبود سلامت دستگاه گوارش

برخی از افراد گاه و بیگاه دچار مشکلات دستگاه گوارش و یا معده می شوند. در این مقاله قصد داریم تا به شما مواد غذایی برای بهبود سلامت دستگاه گوارش را معرفی کنیم.

دستگاه گوارش

استفاده از فیبر

فیبر یکی از انواع مواد غذایی است که می تواند به درمان یبوست کمک کند. این ماده غذایی برای تصفیه معده و دستگاه گوارش بسیار مناسب است.فیبر در بسیار از مواد غذایی یافت می شود از جمله: فیبر نان سبوس دار، برنج قهوه ای، میوه ها، سبزیجات، لوبیا و دانه ها. برخی افراد متوجه شده اند که غلات و حبوبات باعث ایجاد مشکل سندروم روده ی تحریک پذیر میشوند، اگر دچار چنین مشکلی میشوید فیبر مورد نیاز خود را از میوه و سبزیجات بدست بیاورید.

مایعات بنوشید

مایعات را حتما به برنامه غذایی خود اضافه کنید. نوشیدن مایعات مخصوصا آب می تواند به بدن شما کمک کند تا غذا را بهتر هضم کند. همچنین برای بهبود سلامت دستگاه گوارش مناسب است از طرفی فیبر برای عملکرد بهتر نیاز به مایعات دارد.
راه خوب برای اینکه بفهمید به اندازه کافی مایعات مصرف میکنید این است که با هر وعده ی غذایی یک لیوان آب بیاشامید. از مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار اجتناب کنید چون باعث سوزش سر دل میشوند.

چربی را حذف کنید

غذاهایی با چربی ترانس بالا می تواند بسیار مضر باشد و حتی باعث مشکلات بعدی در معدی و روده شود. کاهش مصرف غذاهای چرب حجم کار معده را کم و گوارش را آسان میکند.
سعی کنید بیشتر گوشت بدون چربی و ماهی میل کنید، شیر کم چرب یا نیم چرب بنوشید، و غذاهای کبابی را به غذاهای سرخ کرده ترجیح دهید.

ادویه به میزان مناسب مصرف کنید

غذاهای تند و غذاهایی که با ادویه زیاد درست شده اند تمی توانند باعث سلامتی شوند. این مواد به معده آسیب رسانده و باعث به خط انداختن سلامت دستگاه گوارش می شود.
غذاهای خفیف تر اما طعم دار مانند سیر و پیاز نیز میتوانند باعث این مشکل شوند. اگر غذاهای تند باعث سوزش سر دل، معده درد و یا اسهال در شما شدند در آینده بیشتر رعایت کنید.
اگر هم قبل از استفاده مشکل سوزش سر دل و روده تحریک پذیر دارید به صورت کامل آنها را کنار بگذارید.

تحریک کننده های معده را بسنجید

بعضی از غذاها روی بعضی از افراد مشکلاتی را به وجود می آورند. به طور مثال گوجه یا ماست می تواند دستگاه گوارش را تحریک کند.
گندم و پیاز میتوانند باعث سندرم روده ی تحریک پذیر شوند و اگر نتوانید لاکتوز را هضم کنید ( قند موجود در شیر ) بعد از خوردن محصولات لبنی از جمله: خامه، پنیر، ماست و شکلات دچار نفخ و اسهال میشوید.
سعی کنید از غذاهایی که باعث تحریک دستگاه گوارشتان میشود دوری کنید، یکی از راه هایی که میتوانید بفهمید چه غذاهایی برایتان مشکل ساز میشوند این است که یک دفترچه داشته باشید و غذاهایی که میل میکنید را در آن یادداشت کنید.

نوشیدنی های درست را انتخاب کنید.

نوشیدن کافئین که در قهوه، چای، نوشابه و دیگر نوشیدنی های گازدار وجود دارد در بعضی افراد باعث بالا رفتن اسید در معده و سوزش سردل میشود.
نوشیدنی های گازدار به طور کلی باعث نفخ شکم میشوند، که میتواند به سوزش سر دل نیز منجر شود. برای کمتر کردن مشکلات گوارشی، نوشیدنی هایی انتخاب کنید که گازدار و حاوی کافئین نباشند، مانند چای های گیاهی، شیر و آب.
اگر نمیتوانید چای یا قهوه را کنار بگذارید سعی کنید مقدار استفاده از آنها را به یک یا دو فنجان در روز کاهش دهید.

ماست پروبیوتیک استفاده کنید

پروبیوتیک به عنوان یک باکتری مفید شناخته میشود که بصورت طبیعی در معده کار میکند و مزایایی برای سلامتی دستگاه گوارش دارد از جمله کمک به التیام سندروم روده ی تحریک پذیر و اسهال.
میتوانید از پروبیوتیک ها به صورت مکمل استفاده کنید ( در داروخانه ها یافت میشود ) یا میتوانید ماست های حاوی پروبیوتیک مصرف کنید.
برای اینکه تاثیر این باکتری را ببینید باید هر روز به مدت چهار هفته آن را مصرف کنید.

بیشتر بخوانید:

رفلاکس معده قسمت اول؛ مواد غذایی کاهش دهنده علائم رفلاکس معده

رفلاکس معده قسمت دوم؛ مواد غذایی تحریک کننده علائم رفلاکس معده

کاهش حجم معده ؛ راههای مفید و موثر برای کاهش حجم معده و کنترل اشتها

 

منبع: everydayhealth

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا