درمان بیماری هاسلامتی

رفلاکس معده قسمت دوم؛ مواد غذایی تحریک کننده علائم رفلاکس معده

رفلاکس معده بازگشت اسید معده به مری است و در رفلاکس معده قسمت اول به مواد غذایی کاهش دهنده علائم رفلاکس معده پرداختیم، در این قسمت ۶ ماده ی غذایی که شایع‌ترین مواد غذایی تحریک‌کننده‌ی علائم رفلاکس معده هستند را آورده و در ادامه به تغییر سبک زندگی در راستای جلوگیری از این عارضه می پردازیم.

رفلاکس معده

مواد غذایی محرک علائم رفلاکس معده 

به طور کلی اینکه  کدام مواد غذایی دقیقا موجب تحریک علائم رفلاکس معده می‌شوند مشخص نیست، اما لیستی از مواد غذایی وجود دارد که در اغلب افراد موجب تحریک علائم می‌شوند.

۱. غذاهای چرب

غذاهای سرخ کردنی و چرب به این دلیل که اسفنکتر تحتانی مری را به حالت استراحت تبدیل می کنند، باعث می‌شوند که  اسید معده بیشتری به مری بازگردد. این غذاها زمان تخلیه‌ی معده را نیز به تعویق می‌اندازند. به همین دلیل با کاهش مقدار چربی مصرفی روزانه می‌توانید یکی از علت‌های تشدید علائم رفلاکس معده را کنترل کنید.

این مواد عبارتند از:

سیب‌زمینی سرخ‌شده

پیاز سوخاری

لبنیات پرچرب

تکه های پرچرب گوشت گاو یا بره، مخصوصا اگر سرخ کرده باشند

ژامبون

دسرها

اسنک‌ها مثل بستنی و چیپس

سس‌ها ی چرب

چاشنی‌های چرب

۲. گوجه‌فرنگی و مرکبات

بعضی از میوه‌های خاص، به‌ویژه میوه‌های اسیدی، باعث ایجاد یا تشدید علائم رفلاکس معده می‌شوند. اگر از مشکل رفلاکس معده مزمن در عذاب هستید، باید استفاده از مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی خود محدود کنید:

پرتقال

گریپ فروت

لیموها

آناناس

گوجه‌فرنگی

سس گوجه‌فرنگی

سس سالسا

۳. شکلات

این ماده ی غذایی به دلیل داشتن ترکیباتی به نام متیل‌گزانتین، عضله‌ی اسفنکتر تحتانی مری را به حالت استراحت درمی‌آورد و باعث تشدید علائم رفلاکس معده می‌شود.

۴. سیر، پیاز ، غذاهای تند و ادویه دار

غذاهای تند و ادویه دار و  سیر و پیاز، در بیشترافراد باعث ترش کردن می‌شوند. با وجود اینکه این مواد غذایی در همه‌ی افراد موجب تحریک علائم رفلاکس معده نمی شوند، اما اگر به مصرف زیاد سیر و پیاز یا غذاهای پرادویه عادت دارید دقت کنید که پس از مصرف این غذاها علائم رفلاکس معده در شما دیده می شود و یا خیر.

۵. کافئین

استفاده از کافئین و نوشیدن قهوه در بعضی افراد باعث تشدید علائم رفلاکس معده می‌شود، چرا که کافئین یکی از عوامل تحریک‌کننده‌ی رفلاکس معده است.

۶. نعناع

نعناع یا محصولاتی  با طعم نعناع، مثل آدامس و خوشبوکننده‌های دهان، در بعضی افراد باعث تشدید علائم رفلاکس معده می‌شود.

با انجام این راه کارها ، باعث بهبود علائم رفلاکس معده شوید:

اصلاح رژیم غذایی

استفاده از  آنتی‌اسیدها یا سایر داروهایی که باعث کاهش تولید اسید معده می‌شوند، زیر نظر پزشک

جویدن آدامس به غیر از طعم نعنا

پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های الکلی

پرهیز از دراز کشیدن حداقل تا دو ساعت پس از غذا خوردن

سه تا چهار ساعت قبل از خوابیدن، چیزی نخورید

سیگار نکشید

پرخوری نکنید

بالای تختخواب‌تان را حدود ۱۰ الی ۱۵ سانتی‌متر بلند کنید

نظر دانشمندان پیرامون رفلاکس معده

به طور کلی هیچ رژیم غذایی ویزه ای وجود ندارد که از برگشت اسید معده به مری جلوگیری کند. اما بعضی از مواد غذایی برای کاهش علائم رفلاکس معده مؤثرند. در مطالعات علمی دانشمندان نشان داده شده است که افزایش مصرف فیبر، به‌ویژه در قالب میوه‌ها و سبزیجات، تا حدودی در بهبود علائم این بیماری مؤثر است، اما پژوهشگران هنوز درمورد اینکه فیبرها چگونه از بروز علائم این بیماری جلوگیری می‌کنند، اطلاعات کافی ندارند. افزایش مصرف فیبر علاوه بر بهبود علائم رفلاکس معده در کاهش خطر ابتلا به کلسترول بالا، قند خون کنترل‌نشده و هِموروئید و سایر اختلالات روده‌ای نیز نقش زیادی دارد.

توصیه آخر

پیرامون غذاها و نوشیدنی‌هایی که احتمال می‌دهید علائم‌تان را بدتر می‌‌کنند، حتما با پزشک خود مشورت کنید. حواستان باشد گاهی غذاهایی که در یک فرد موجب کاهش علائم رفلاکس معده می‌شوند، ممکن است باعث تشدید علائم بیماری در فرد دیگری شوند، اما مشورت با یک مشاور تغذیه قطعا مفیدخواهد بود. در صورتی که از اصلاح رژیم غذایی یا تغییرات سبک زندگی نتیجه نگرفتید و هیچ بهبود قابل ملاحظه‌ای در علائم‌ خود مشاهده نکردید، به پزشک مراجعه کنید. احتمالا پزشک معالج‌ برای‌تان دارو تجویز می‌کند. پزشکان در موارد بسیار شدید، جراحی را پیشنهاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

رفلاکس معده قسمت اول؛ مواد غذایی کاهش دهنده علائم رفلاکس معده

کاهش حجم معده ؛ راههای مفید و موثر برای کاهش حجم معده و کنترل اشتها

همه چیز در مورد علائم، علت ها و روش تشخیص سرطان معده

نفخ معده و روده به چه علت به وجود می اید – روشهای پیشگیری و تشخیص

علت های اصلی معده درد و راه های درمان قطعی این عارضه

منبع: healthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا