درمان بیماری هاسلامتی

برای بهبود سلامت دندان چه مواد غذایی مصرف کنیم

سلامت دندان یکی از مهمترین مواردی است که باید در زندگی روزمره رعایت کنید. هرچه  دندان های سالم تری داشته باشید، گوارش مواد غذایی برای شما راحت تر خواهد بود و همچنین زیبایی صورت و چهره شما حفظ می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا مواد غذایی مناسب برای حفظ سلامت دندان را معرفی کنیم.

سلامت دندان

مواد غذایی باعث می شود که نوعی ماده مخرب روی دندان ها باقی بماند و لایه محافظ آن از بین برود. با از بین رفتن لایه محافظ دندان ها کم کم دچار پوسیدگی می شوند. با خوردن غذای مناسب و تغذیه مناسب می توانید از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید.

چه غذاهایی برای تقویت سلامت دندان مناسب است

شیر و ماست :

سلامت دندان

شیر و ماست از مواد غذایی بسیار مفید با اسیدیته پایین است. این مواد هم برای دستگاه گوارش مناسب است هم برای استخوان ها و هم برای دندان.شیر، منبع غنی از کلسیم است که حافظ سلامتی دندان است و همان طور که می دانیم، جزء اصلی و مهم دندان و استخوان است.

میوه جات:
میوه ها و مرکباتی که دارای ویتامین سی هستند می توانند به حفظ سلامت دندان کمک کنند. این ویتامین به منزله سیمانی است که دیواره سلول ها را محکم نگه می دارد و برای سلامتی بافت لثه از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر بدن تان به حد کافی این ویتامین را دریافت نکند، طبق نظر محققان، شبکه کلاژن در لثه های تان از هم فرو می پاشد و لثه ها مستعد پذیرش باکتری می شوند که موجب ابتلا به بیماری پریودنتال می گردد.

چای سبز :
چای سبز به خودی خود دارای یک آنتی اکسیدان خاص گیاهی است که به راجتی هم بوی بد دهان را از بین می برد و هم می تواند برای محافظت از دندان مفید باشد. چای سبز، همچنین دارای مقداری فلوراید است که مانع خراب شدن مینای دندان می شود.

سبزیجات :
کدو حلوایی ، هویج، سیب زمینی و بروکلی مملو از ویتامین A هستند و برای تشکیل مینای دندان وجود این ویتامین بسیار ضروری است علاوه بر این، سبزیجات ترد، لثه ها را تمیز کرده، باعث تحریک آن ها نیز می شوند

پیاز :
پیاز دارای ماده ای به نام سولفور یا گوگرد است که فوق العاده ضد باکتری خواهد بود. البته شاید بو  مزه جالبی نداشته باشد اما به راحتی می تواند از مینای دندان محافظت کند.
 پنیر :
پنیر با کربوهیدرات پایین ،کلسیم و فسفات بالا، فواید بسیاری برای دندان دارد. این ماده غذایی، PH دهان را متعادل می کند و به حفظ و بازسازی مینای دندان کمک می کند و با تولید بزاق، باکتری ای که باعث ایجاد حفره دندانی و بیماری لثه می شود را از بین می برد.

آب :

سلامت دندان
Close-up pouring water into glass on a blue background

با نوشیدن آب، کمک می کنیم تا لثه ها مرطوب بمانند و مواد غذایی که لای دندان ها گیر کرده و تجزیه شده و در نهایت باعثبوی بد دهان گشته اند، شسته شده و از بین بروند.
کرفس :
با خوردن این نوع سبزی چون مجبور می شویم زیاد بجویم به سلامت دندان هایمان کمک کرده ایم. کرفس موجب تولید بزاق بیشتری در دهان می شود که این سبب از بین رفتن باکتری های بد دهان می شود. کرفس موجب تمیز شدن فواصل بین دندان ها هم می شود.
دانه کنجد:
دندان های سالم نتیجه مصرف نان سفید و دانه کنجد مخصوصا برای کودکان است دانه کنجد مانع از تشکیل پلاک های دندانی شده و به ساخت عاج دندان کمک می کند. دانه کنجد همچین به دلیل اینکه سرشار از کلسیم است به حفظ تراکم استخوان و دندان هم کمک شایانی می کند.

گوشت های حیوانی:
شاید تعجب کنید اما درست خوانده اید. گوشت گوساله، جوجه و کباب ترکی و تخم مرغ حاوی فسفر فراوانی هستند. کلسیم با کمک ویتامین د و فسفر موجب تقویت استخوان ها و دندان های ما می شود این مواد معدنی با پیشگیری از پوسیدگی دندان بهسلامت دندان های ما کمک می کنند.

بیشتر بخوانید:

هفت روش موثر خانگی جهت بهبود و کاهش درد دندان عقل

چهار خوراکی طبیعی که موجب سفید کردن دندان های شما می شود و شما هرگز نمی دانستید

موثرترین راه کارهای طبیعی برای تسکین دندان درد در خانه

 

منبع: colegate

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا