درمان بیماری ها

هفت روش موثر خانگی جهت بهبود و کاهش درد دندان عقل

به سومین گروه دندان‌های آسیاب دندان عقل گفته می‌شود که در انتهایی ترین قسمت دهان می باشد و در سن ۱۷ تا ۲۵ سالگی رشد می کند. رشد دندان عقل ممکن است  با التهاب لثه، خونریزی یا سردرد و دندان‌درد همراه باشد. روش های مختلفی برای درمان درد ناشی از رویش دندان عقل وجود دارد. در ادامه  با ۷ راهکار بهبود درد دندان عقل آشنا شوید.

۱٫ آب نمک

شستن دهان با آب‌ نمک یکی از معمول ترین روش‌های تسکین دندان درد می باشد. تحقیقات نشان می دهد که شست‌وشوی دهان با آب‌ نمک ولرم باعث افزایش سلامت لثه‌ها و نابودی باکتری‌های مضر می‌شود. در مواردی دندان‌های عقل به دیگر دندان‌ها آسیب زده و باعث کیست می‌شوند. پس دهان‌تان را تا جایی که امکان دارد از باکتری‌های مضر دور نگه دارید.

۲. نعناع از نوع فلفلی یا همان پونه کوهی

پونه کوهی

این گونه از نعناع که به نعنا فلفلی معروف است حاوی عصاره‌های روغنی مفیدی است که درد و التهاب را کاهش می دهد. پنبه ی کوچکی را به عصاره‌ی نعناع فلفلی آغشته کنید و روی قسمت‌های دردناک لثه بمالید. روش دیگر این است که روغن نعناع فلفلی را مستقیما روی دندان درد بمالید. از چای نعناع فلفلی خنک‌شده نیز می‌توانید جهت شست‌وشوی دهان مورد استفاده قرار دهید.

۳. روغن میخک

گیاه میخک دارای خواص مسکن و کاهش دهنده ی دندان‌درد است. تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده که روغن میخک بیشتر از خود آن قادر به تسکین درد است. این گیاه همچنین خواص ضدباکتریایی دارد و از بروز عفونت در دهان جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید روغن عصاره‌‌ی میخک یا جوشانده‌ی میخک را به این روش تهیه نمایید ۴ تا ۶ عدد میخک کامل را در آب بجوشانید و ان را روی قسمت‌های دردناک لثه‌ ماساژ بدهید.

۴. آلوئه‌ورا

آلوئه-ورا-

این گیاه می‌تواند به‌عنوان مسکن و کاهنده‌ی التهاب در اطراف محل رویش دندان عقل استفاده شود. وقتی که لثه در مان رویش دندان سر باز می‌کند، آلوئه‌ورا می‌تواند در التیام لثه مؤثر واقع شود. می‌توانید ژل خالص آلوئه‌ورا را روی موضع درد بمالید تا تأثیر خنک‌کنندگی آن به تسکین موقت درد دندان عقل کمک کند.

۵. روغن چای

روغن درخت چای عامل ضدباکتریایی قدرتمندی است که ثابت شده باکتری‌ها  را از بین می‌برد، اما نباید مستقیم روی دندان‌ها مالیده شود. رقیق‌کردن روغن درخت چای با روغن نارگیل که آن نیز دارای خواص ضدباکتریایی است، می‌تواند باکتری‌های لثه را از بین ببرد.حواستان باشد  که روغن درخت چای را نباید قورت بدهید. حتما بعد از انجام این روش باقی مانده  را از دهان خارج کنید و دهان‌تان را خوب آب بکشید.

۶. مخلوط سیر و زنجبیل 

تحقیقات نشان داده است که استفاده از سیر کوبیده‌شده یکی از بهترین روش‌های نابودی عوامل بیماری‌زایی است که لثه را مورد تهاجم قرار می‌دهند. محققان همچنین دریافتند که این خاصیت سیر وقتی با زنجبیل مخلوط می‌شود، افزایش می‌یابد. می‌توانید سیر خام را بکوبید تا خمیر شود و سپس زنجبیل تازه و خردشده را هم اضافه کنید و مخلوط به‌دست‌آمده را روی لثه بمالید.

۷. آسپرین

بهتر است بدانید که آسپرین علاوه بر تسکین سردرد می‌تواند در کاهش درد دندان عقل نیز مؤثر واقع شود. حتما به دستورالعمل و دز آسپرینی که می‌خواهید مصرف کنید، دقت کنید. نکته ی مهم این است که مصرف آسپرین برای تسکین هرگونه دردی باید حتما تحت نظر پزشک صورت بگیرد.

منبع : healthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا