سلامتی

آدنوم چیست؛ چه تفاوتی با سرطان دارد و چگونه تبدیل به سرطان می شود؟

آدنوم

آدنوم چیست؟

آدنوم یک نوع تومور غیر سرطانی یا خوش خیم است که ممکن است بر اندام های مختلف تاثیر بگذارد. این نام از کلمه “adeno” به معنای “مربوط به یک غده” گرفته شده است. هر سلول در بدن دارای یک سیستم تنظیم شده محکم است که در هنگام نیاز رشد می یابد، بالغ شده و در نهایت از بین می رود. تومورها و سرطانها زمانی اتفاق می افتد که سلول ها کنترل خود را از دست می دهند و تقسیم و تکثیر آنها یکسره می شود.

تفاوت بین تومور خوش خیم و سرطان چیست؟

تفاوت اصلی بین تومور خوش خیم و سرطان، رشد سریعتر آن و کاهش ظرفیت آن است. به عبارت دیگر، آدنومها از لحاظ رشد نسبت به آدنوکارسینوم بسیار کمتر تهاجمی هستند.

آدنوم ها از کجا می آیند؟

آدنوم یک تومور خوش خیم ناشی از بافت غدد است. بافتهای آسیب دیده بخشی از یک رده بافتی بزرگتر به نام بافت مخاطی هستند. قسمت بافت مخاطی شامل پوست، غدد، حفره های اندامی و غیره می باشد. این بافت مخاطی از اکستروم، اندودرم (درون پوستی) و مزودرم (میان پوستی) در دوران جنینی می آید.

سلول های آدنوم لزوما بخشی از غده نیستند، اما ممکن است دارای خواص ترشحی باشند.

یک آدنوم چگونه تبدیل به غده سرطانی می شود؟

آدنومها به طور کلی خوش خیم یا غیر سرطانی هستند اما دارای توانایی تبدیل شدن به آدنوکارسینوما را دارند که بدخیم یا سرطانی هستند. به عنوان رشد خوش خیم آنها می توانند تا اندازه ای رشد کنند که بر ساختارهای حیاتی اطراف خود فشار آورند و منجر به عواقب شدید شوند.

سندرم پارانوپلاستی

آدنوم های بزرگ در اندام های تولید کننده هورمون حیاتی، هورمون هایی را تولید می کند که اندام ها را تولید می کنند و منجر به عوارض جدی به نام سندرم های پارانوپلاستی می شود.

کدام اندامها تحت تاثیر آدنوم قرار می گیرند؟

این تومورها ممکن است بر اندام های مختلف تأثیر داشته باشند از جمله:

روده بزرگ

روده ها شایع ترین اندام هایی هستند که تحت تاثیر آدنوم قرار دارند و ممکن است در کولونوسکوپی تشخیص داده شود. نظارت منظم بر تومورهای روده و حذف ترجیحی این تومورها توصیه می شود زیرا آنها پتانسیل بسیار بالایی برای تبدیل شدن به سرطان روده دارند.

غده هیپوفیز

در غده هیپوفیز، به طور کلی جراحی برای برداشتن تومور پاسخ می دهد. شایع ترین نوع آن پرولاکتینوما نامیده می شود و بیشتر در میان زنان دیده می شود. درمان هورمونی و درمان با بروموکریپتین نیز توصیه می شود.

غده تیروئید

آدنومهای تیروئید به صورت برآمدگی تیروئید نشان داده می شوند. اگر آنها هورمون های اضافی را ترشح می کنند، ممکن است جراحی برای حذف آنها نیاز باشد

سینه ها

سینه ممکن است توسط فیبروآدنوم ها تحت تاثیر قرار گیرد. این معمولا در زنان جوان شایع است و باید بیوپسی شوند تا سرطان را رد کنند. جراحی برای برداشتن توده بهترین درمان ممکن است.

غدد فوق کلیوی

این آدنومها کاملا شایع هستند و به ندرت سرطانی هستند. آنها معمولا کوچک هستند و در بعضی موارد ممکن است بیش از حد هورمون های آدرنال مانند کورتیزول را ایجاد کنند که منجر به سندرم کوشینگ می شود. آنها همچنین ممکن است آلدوسترون اضافی را که منجر به سندرم کان شود، ترشح کنند. اگر این آدنوم ها هورمون های جنسی مردانه و یا آندروژن را تولید می کنند، ممکن است باعث هایپرتروانیسم شوند.

کلیه ها

آدنوم های کلیه، لوله های کلیوی را تحت تاثیر قرار می دهند و ممکن است سرطانی باشند.

آدنوم های ریزتر 

آدنوم های ریزتر شامل تومورهایی هستند که بر کبد، آپاندیس یا ریه‌ها اثر می گذارند.

درمان

روش درمان پزشک به تشخیص آدنوم در بیمار با توجه به نوع و موقعیت آدنوم و عوامل دیگر متفاوت خواهد بود. آدنوم های مختلف با سرعت متفاوت رشد می کنند، اما معمولا پزشکان می توانند میزان رشد را پیش بینی کنند، زیرا برخی از انواع آدنوم های مشترک در اکثر بیماران به طور مشابه پیشرفت می کنند. دو روش رایج برای از بین بردن آدنوم جراحی و سپس نظارت بر بیمار بر اساس دستورالعمل های تعیین شده است.

یکی از نمونه های شایع درمان توصیه شده توسط سازمان های حرفه ای تخصصی واکنش بدن پس از برداشتن پولیپ های آدنوماتوس از بیمار است. در خصوص آدنوم روده، در موارد معمول برداشتن یک یا دو مورد از این پولیپ از روده ی یک بیمار که ریسک ابتلا به سرطان را دارد، انجام می شود. پس از آن بهتر است نظارت و مراقبت مختصری صورت بگیرد و ۱۰-۵ سال بعد کولونوسکوپی برای اطمینان از به وجود نیامدن دوباره توده صورت بگیرد.

 

منبع:   news-medical.net

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا