درمان بیماری هاسلامتی

راه کارهایی ساده برای درمان گرفتگی گوش به روش خانگی بدون نیاز به پزشک

باوجوداینکه ممکن است گاهی گرفتگی گوش حتی باعث درد و ناراحتی نشود، صداهای مبهم و تقلا برای شنیدن می‌تواند واقعاً آزاردهنده باشد. گوش شما ممکن است به‌صورت ناگهانی در عرض چند ساعت یا چند روز باز شود اما با دارو و درمان خانگی هم می‌توان گرفتگی گوش را فوراً درمان کرد. در ادامه راه‌کارهایی برای درمان گرفتگی گوش به روش خانگی برایتان آورده‌ایم.

 گرفتگی گوش

درمان گرفتگی گوش به روش خانگی

باوجوداینکه گرفتگی گوش یک وضعیت آزاردهنده است اما می‌شود آن را با روش‌های خانگی درمان کرد.

۱. باد کردن لپ‌ و بینی

این ترفند ساده به باز کردن لوله‌ی استاش در گوش شما کمک می‌کند. برای این کار، یک‌نفس عمیق بکشید و نوک بینی‌تان را با دو انگشت محکم بگیرید. درحالی‌که دهانتان بسته است، سعی کنید هوا را به‌آرامی از طریق بینی بیرون بدهید. این کار باید فشار کافی برای رفع گرفتگی یا باز کردن گوش‌ را ایجاد کند. برای جلوگیری از صدمه زدن به پرده‌ی گوشتان سعی کنید هوا را محکم بیرون ندهید. هنگامی‌که لوله‌ی استاش شما باز شد، بهتر است برای باز نگه‌داشتن آن آدامس بجوید یا آب‌نبات سفت بمکید.

۲. استفاده از بخارآب

به حمام بروید و دوش آب داغ را بازکنید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در حمام بنشینید. بخارآب داغ به شل کردن مخاط موجود در گوش کمک می‌کند. روش دیگر آن است که یک حوله‌ی کوچک گرم یا داغ را روی گوشتان قرار بدهید.

۳. مایع گیر افتاده در گوش را خارج کنید

ابتدا انگشت اشاره‌تان را در گوش موردنظر فروکنید و سپس آن را به‌آرامی بالا و پایین ببرید. این روش به بیرون آمدن مایع گیر افتاده کمک می‌کند. نگه‌داشتن یک سشوار با درجه‌ی حرارت پایین در فاصله‌ی چند سانتی‌متری از گوشتان نیز می‌تواند به خشک‌کردن مایع درون گوش کمک کند.

۴. داروهای بدون نیاز به نسخه 

این داروها می‌توانند گرفتگی گوش ناشی از تخلیه‌ی سینوس، سرماخوردگی یا آلرژی‌ها را برطرف کنند. از داروهای سینوس یا سرماخوردگی حاوی ترکیبات ضداحتقان یا یک آنتی‌هیستامین استفاده کنید. حتماً دستورالعمل روی برچسب دارو را به‌دقت دنبال کنید.

۵. قطره گوش

قطره برطرف‌کننده‌ی جرم گوش می‌تواند جرم گوش را نرم کند و باعث خروج آن از گوش شود. همچنین شما می‌توانید ۲ یا ۳ قطره از روغن معدنی گرم، روغن بچه یا هیدروژن پراکسید را با استفاده از یک قطره‌چکان درون گوشتان بریزید. پس از ریختن قطره‌، سرتان را چند ثانیه کج نگه‌دارید تا قطره از گوشتان خارج نشود و بتواند به‌خوبی روی جرم‌ها اثر بگذارد.

چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر تین مشکل با درمان‌های خانگی برطرف نشد، باید به پزشک مراجعه نمایید. اگر علت آن جمع شدن بیش‌ازحد جرم گوش است، ممکن است لازم باشد یک متخصص گوش، حلق و بینی برای شما شستشوی گوش انجام بدهد. پزشک در این روش از ابزارهای مخصوصی برای ایجاد حالت مکش و جدا کردن جرم از گوش استفاده می‌کند. اگر دچار انسداد لوله‌های استاش هستید، ممکن است داروهای زیر برای شما تجویز شوند:

آنتی‌بیوتیک

داروهای ضد قارچ

آنتی‌هیستامین

این مشکل ممکن است با درد همراه باشد، به‌خصوص اگر عفونت گوش داشته باشید. در این صورت می‌توانید طبق دستور پزشک‌تان از داروهای مُسکن بدون نیاز به نسخه استفاده کنید، ازجمله:

ایبوپروفن

استامینوفن

ناپروکسن سدیم

در صورت تشخیص تومور  نوروم آکوستیک  از آنجا که آن یک تومور غیرسرطانی و خوش‌خیم است،  در شرایط بسیار خاصی ممکن است پزشک‌تان فقط درصورتی‌که تومور بسیار بزرگ‌شده یا بر شنوایی شما تأثیر بگذارد، گزینه‌ی جراحی را پیشنهاد نماید.

اگر باوجود تمامی درمان‌ها مشکل شما همچنان ادامه داشت، به‌خصوص اگر با علائم دیگری مانند کاهش شنوایی، زنگ زدن گوش‌ها یا گوش‌درد همراه بود، با پزشک‌تان تماس بگیرید. ممکن است شما به قطره‌های گوش قوی و نسخه‌ای یا جرم‌گیری گوش نیاز داشته باشید.

منبع : healthline

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا