زیبایی

علت ایجاد پف زیر چشم چیست و چه راهکاری برای بهبود آن پیشنهاد می شود؟

پف زیر چشم

پف زیر چشم چرا ایجاد می شود؟ 

پف و ورم زیر چشم در حد کم طبیعی است. با افزایش سن بافت اطراف چشم از جمله برخی از عضلات پلک چشم ضعیف می شوند و چربی طبیعی پشت پلک ها به سمت پایین می آید و باعث پف زیر چشم می شود. همچنین ممکن است مایعات در فضای زیر چشم تجمع کند و به بیشتر شدن پف زیر چشم بیانجامد.

پف زیر چشم معمولا در هنگام آرایش اهمیت پیدا می کند و معمولا از نظر پزشکی موضوع خاصی نیست. درمان های خانگی مانند استفاده از کمپرس سرد می تواند به بهبود پف زیر چشم کمک کند. برای پف زیر چشم ماندگار و عمیق جراحی پلک نیز می تواند به عنوان یک گزینه مطرح باشد.

پف زیر چشم شامل موارد زیر می باشد:

تورم ملایم

شل بودن پوست

تیرگی دور چشم

چه هنگام باید پزشک ما را ویزیت کند؟

شاید شما خوشتان نیایید ، اما پف زیر چشم معمولا بی ضرر است و نیازی به مراقبت های پزشکی ندارد. اگر پف زیر چشم شما شدید، مداوم، دردناک و با خارش و قرمزی همراه باشد بهتر است پزشک شما را ویزیت کند. در این موقع پزشک عواملی که ممکن است منجر به پف زیر چشم شوند را مانند تیروئید، عفونت یا آلرژی را بررسی می کند و ممکن است شما را به یک چشم پزشک، جراح پلاستیک یا متخصص جراحی پلاستیک چشم ارجاع دهد.

علل ایجاد پف زیر چشم

با گذشت زمان ساختار بافتی و عضلات اطراف چشم ضعیف می شوند و پوست ضعیف و شل می شود، در نتیجه باعث می شود چربی اطراف چشم به سمت زیر چشم حرکت کند و باعث ایجاد پف زیر چشم شود . عوامل متعددی می تواند منجر به افزایش پف شود که برخی از آنها عبارتند از :

  • احتباس مایعات، به خصوص پس از بیدار شدن از خواب یا بعد از یک وعده غذای شور
  • کمبود خواب
  • آلرژی
  • سیگار کشیدن
  • وراثت – پف زیر چشم می تواند در خانواده ارثی باشد.

داروها : اگر فکر می کنید پف زیر چشم شما به علت آلرژی ایجاد شده است،می توانید از پزشک خود در مورد استفاده از داروهای آلرژی بپرسید.

درمان 

درمان های مختلف چین و چروک برای بهبود ظاهر پوسته زیر چشم نیز استفاده می شود که شامل لایه برداری با لیزر، لایه برداری های شیمیایی و پرکننده ها است که ممکن است پوست را کشیده تر کند، پوست را سخت تر کرده و ظاهر پف و التهاب زیر چشم را دوباره جوان کند.

جراحی پلک

جراحی پلک ها (blepharoplasty) بسته به نوع پف زیر چشم، ممکن است یک گزینه درمان باشد. در طول بلئوروپلاستی (BLEF-uh-roe-plas-tee)، جراح چربی بیش از حد را از طریق ایجاد برش در پلک بالا و یا داخل پلک پایین از بین می برد. سپس پوست را با سوزن های کوچک بخیه می کند. این روش معمولا به عنوان یک روش سرپایی انجام می شود.

علاوه بر پاکسازی پف زیر چشم، بلفاروپلاستی می تواند کمک کند به اصلاح  :

پف پشت چشم یا پلک بالا

پوست اضافه در پلک بالا که دید شما را با مشکل مواجه می کند

پوست اضافه در پلک های پایین

با پزشک خود درباره عوارض جانبی جراحی پلک صحبت کنید – چشم های خشک، آبریزش چشمی، درد، تورم، کبودی و تیره دیدن اشیاء می تواند از عوارض جراحی پلک باشد. عوارض نادر آن عبارتند از: از دست دادن بینایی، خونریزی، عفونت، آسیب دیدن عضلات چشم و سایش قرنیه .

انجام کارهای زیر می تواند به کاهش و یا حذف پف زیر چشم کمک کند:

از یک کمپرس خنک استفاده کنید. از دستمال مرطوب تمیز با آب سرد در حالی که نشسته اید دستمال نخی مرطوب را روی پوست زیر و اطراف چشم خود را چند دقیقه با استفاده از فشار کم استفاده کنید.

قبل از خواب مصرف مایعات را محدود کنید و مصرف نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. این باعث می شود که مایعاتی در بدن  باقی نمانند که باعث ایجاد پف های زیر چشم شوند.

سیگار نکشید،  سیگار کشیدن مشکل پف زیر چشم شما را تشدید می کند.

به اندازه کافی بخوابید. برای اکثر بزرگسالان، هفت تا نه ساعت مقدار مناسب خواب است.

هنگام خواب بالش زیر سر خود را کمی بلند تر بگذارید. یا سر تخت خود را چند سانت بالا بیاورید. این باعث می شود که کمک کند که مایعات هنگام خواب در اطراف چشم انباشته نشوند. حلقه های تیره ناشی از احتباس مایعات در پلکهای زیرین معمولا هنگامی که شما بلند می شوند، از بین می روند.

کاهش علائم آلرژی: در صورت امکان از موادی که به آن آلرژی دارید اجتناب کنید.  داروهای ضد آلرژی بدون نسخه را امتحان کنید. در صورت بروز واکنش های زیر چشم به علت رنگ مو، صابون، لوازم آرایشی و یا سایر آلرژی زا ها درباره روش های  پیشگیری و بهبود با پزشک خود صحبت کنید.

از لوازم آرایشی استفاده کنید. اگر می خواهید پف زیر چشم خود را مخفی کنید، سعی کنید از آرایش برای پوشاندن آن استفاده کنید.

 

منبع: mayoclinic

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا