زیباییسلامتی

هورمون چاقی و روش های جلوگیری از افزایش آن

بعضی از عواملی که باعث افزایش وزن و چاقی می شوند، پرخوری و کم کردن فعالیت روزانه است. اما هورمون چاقی نیز می تواند یکی از دلایل افزایش وزن و چاقی بیش از حد باشد.

گاهی اضافه وزن هیچ ربطی به میزان کالری و تمرینات شما ندارد. اضافه وزن عده‌‌ی زیادی از افراد به خاطر اختلال در هورمون‌ها به وجود می‌آید. هرچند باید در این زمینه تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

لپتین باعث افزایش اشتها می شود

در شرایط معمولی لپتین یکی از هورمون هایی است که پیام سیری را به مغز منتقل می کند. اگر میزان کمی فروکتوز مصرف کنید مشکلی پیش نمی‌آید. اما اگر در روز بیشتر از پنج وعده میوه، همراه با مواد غذایی فرآوری شده و شکر مصرف کنید، کبد نمی‌تواند با سرعت کافی این میزان فروکتوز را بسوزاند. به جای آن، بدن این قند را به چربی تبدیل می‌کند و آن را به صورت تری‌گلیسیرید روانه‌ی جریان خون می‌کند. مابقی این چربی نیز در کبد و ناحیه شکم ذخیره می‌شود. با تبدیل هر چه بیشتر فروکتوز به چربی، سطح لپتین نیز افزایش پیدا می‌کند زیرا چربی‌ها، لپتین بیشتری تولید می‌کنند. با افزایش میزان هورمون، دیگر بدن به پیام‌ هورمون‌ها گوش نمی‌دهد. مغز به پیام لپتین توجهی نشان نمی‌دهد، شما همچنان به خوردن ادامه می‌دهید و وزن‌تان افزایش می‌یابد.

کورتیزول نیز افزایش وزن می آورد

با بالا رفتن میزان استرس، کورتیزول خون زیاد می شود و با زیاد شدن این ماده، چربی بیشتری در بدن انباشته خواهد شد و هورمون چاقی فعال می شود. انباشته شدن چربی به این صورت یکی از راه‌های بقای اجداد ما در زمان قطحی بود. اما امروزه دیگر این مشکل وجود ندارد. مسلم است کاهش استرس در زندگی سبب کنترل این هورمون می‌شود اما این مشکل دلیل دیگری نیز دارد: مصرف روزانه‌ی قهوه سبب افزایش شدید کورتیزول می‌شود، به این ترتیب بدن چربی بیشتری ذخیره می‌کند.

استروژن، عامل افزایش وزن

استروژن معمولی و به اندازه مناسب می تواند سطح قند خون را در بدن خانم ها کنترل کند. اما با زیاد شدن این ماده در خون، احتمال چاقی بیشتر به وجود می آید.

انسولین در نقش یک هدایتر قند خون عمل می کند و میزان متوسط آن برای بدن بسیار لازم است. اگر سالم باشید، پانکراس به اندازه‌ای انسولین تولید و به جریان خون وارد می‌کند که نوسان قند خون را در حد طبیعی (۷۰ تا ۸۵ میلی‌گرم بر دسیلیتر) نگه دارد. اما با افزایش سطح استروژن، سلول‌های تولیدکننده‌ی انسولین به مشکل برمی‌خورند و بدن در مقابل انسولین مقاوم می‌شود. اینجاست که انسولین میزان کمتری گلوکز را به کبد و عضلات منتقل می‌کند، بنابراین سطح قند خون بالا می‌رود و در نهایت گلوکز به عنوان چربی ذخیره می‌شود. بافت چربی می‌تواند برای ذخیره‌ی گلوکز تا ۴ برابر بزرگتر شود.

چگونگی افزایش استروژن

فیبر و استروژن دو ماده ای در بدن هستند که نسبت عکس یکدیگر را دارند. با بالا رفتن استروژن میزان فیبر کاهش پیدا می کند. خوردن گوشت  یکی از عوامل افزایش استروژن و کاهش فیبر است. اما گیاه خواری فیبر را افزایش داده و به سلامتی و کاهش وزن به صور موثری کمک خواهد کرد و هورمون چاقی را کنترل می کند.

علاوه بر این، گوشت حاوی چربی است که خود مشکلات خاصی در مورد استروژن ایجاد می‌کنند. عموما گوشت احشامی که در مزارع پرورش می‌یابند حاوی استروئید، آنتی بیوتیک ها و مواد سمی هستند که در رژیم غذایی آنها وجود دارد. با مصرف گوشت آنها، این ترکیبات به بدن شما نیز وارد می‌شوند. این مواد نیز مثل استروژن عمل می‌کنند و سبب افزایش وزن‌تان می‌شوند.

پایین آمدن تستوسترون، سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد

شما هر روز در معرض مواد سمی مختلف از جمله علف‌کش‌ها، سموم، مواد غذایی دستکاری شده‌ی ژنتیکی و شش نوع هورمون مصنوعی درون گوشت هستید. این سموم درون کرم‌های صورت، داروها، مواد غذایی فرآوری شده، رژلب، قشر داخلی کنسرو ماهی، مواد نسوز درون تشک‌ها و حتی هوایی که تنفس می‌کنید، وجود دارند. این فهرست همین‌طور ادامه دارد.

این سموم مانند آنچه در علف‌کش‌ها، پلاستیک و مواد شیمیایی وجود دارند، بعد از ورود به بدن درست مثل استروژن عمل می‌کنند. کارشناسان باور دارند تماس بیش از حد با این مواد شیمیایی، دلیل بلوغ زودرس دختران و همین‌طور افزایش ایجاد ویژگی‌های زنانه، مثل بزرگ شدن سینه‌ها، در پسران است. برای مثال زنواستروژن گونه‌ای خاصی از این سموم است که سبب افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه، سرطان تخمدان و آندومتریوز می‌شود.

این استروژن اضافی سبب کاهش اثر تستوسترون در بدن‌ می‌شود که وجود آن برای تعادل هورمونی ضروری است. تستوسترون سبب افزایش رشد عضلات و افزایش سوخت و ‌ساز می‌شود و نتایج آن را مجله‌ی Chemosphere منتشر کرده است. قرار گرفتن در معرض نوع خاصی از علف‌کش‌ها به نام ارگانوکلرید در افراد بالای پنجاه سال باعث افزایش وزن افراد تا پنج کیلو شد.

البته این تحقیق تنها به بررسی یک نوع سم پرداخته است. ریسک افزایش وزن و ابتلا به بیماری‌های ناشی از سموم می‌تواند بزرگتر از آن چیزی باشد که تصور می‌کنید. نتایج تحقیقی که مرکز مقابله با بیماری‌ها (CDC) در آمریکا منتشر کرده است نشان می‌دهد ۹۳ درصد جمعیت به بیسفنول ای (BPA)، ترکیبی شیمیایی که در رسید‌های خرید و مواد غذایی کنسروی وجود دارد و سبب اختلال در استروژن، تیروئید و هورمون آندروژن می‌شود، آلوده هستند. اختلال در غدد درون‌ریز در تولید، انتقال، و سوخت و ساز اغلب هورمون‌ها مشکلاتی به وجود می‌آورد.

منبع : prevention

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا