درمان بیماری ها

اطلاعات درباره سرطان پروستات

سرطان پروستات

سرطان پروستات سرطانی میباشد که در غده پروستات اتفاق می افتد( غده پروستات، غده ای کوچک به اندازه ی یک گردو می باشد که مایع منی تولید می کند) و این سرطان شایع ترین نوع سرطان در مردان می باشد و معمولا به آرامی رشد می کند. همچنین بهتر است بدانید که هر چه سریع تر تشخیص داده شود شما شانس بیشتری برای درمان سرطان دارید.

سرطان پروستات از ایجاد سلول های سرطانی در پروستات که میتواند موجب مسدود شدن در دستگاه ادراری یا متاستاز به دیگر قسمت های بدن شود به وجود می آید.

عوامل خطر برای ابتلا به سرطان پروستات

عواملی وجود دارند که میتوانند خطر ابتلا را افزایش دهند که عبارتند از:

سن

خطر ابتلا به سرطان با افزایش سن، بیشتر میشود.

نژاد

به دلایل مشخص نشده، مردان سیاه پوست نسبت به نژادهای دیگر، بیشتر سرطان  را تجربه می کنند و همچنین در مردان سیاه پوست، سرطان پروستات بیشتر احتمال دارد که پیشرفته یا تهاجمی باشد.

سابقه خانوادگی

اگر یکی از اعضای خانواده شما(پدر یا برادر) مبتلا به سرطان میباشد خطر ابتلا به این نوع از سرطان در شما افزایش می یابد.

چاقی

مردان چاق، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پیشرفته قرار میگیرند.

علائم سرطان پروستات

ممکن است در مراحل اولیه هیچ گونه علائمی نداشته باشد و با پیشرفت این بیماری، نشانه های زیر ممکن است ایجاد شوند:

  • مشکل در ادرار کردن
  • خون در مایع منی
  • ناراحتی در ناحیه لگن
  • درد استخوان ها
  • اختلال در نعوظ

عوارض جانبی سرطان پروستات

بهتر است بدانید که اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود به احتمال زیاد درمان میشود و هیچگونه عوارضی را به بار نخواهد آورد اما اگر در درمان این سرطان کوتاهی شود میتواند شما را با مشکلاتی روبه رو سازد.

گسترش یافتن سرطان(metastasizes)

سرطان میتواند به اندام های مجاور مانند مثانه، گسترش یابد و یا از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به استخوان ها یا سایر اندام ها گسترش یابد و در صورتی که استخوان ها را تحت تأثیر قرار دهد باعث درد در استخوان ها می شود.

بی اختیاری ادرار

سرطان میتواند باعث بی اختیاری ادرار شود. درمان بی اختیاری ادرار، بستگی به نوع و شدت بیماری شما دارد و گزینه های درمان ممکن است شامل دارو، کاتتر و جراحی باشد.

اختلالات نعوظ

سرطان پروستات میتواند باعث اختلالاتی در نعوظ شود. همچنین بهتر است بدانید که دستگاه هایی وجود دارند که میتوانند اختلال در نعوظ را درمان کنند و در برخی موارد ممکن است جراحی پیشنهاد شود.

جلوگیری از سرطان پروستات

شما میتوانید با رعایت کردن نکاتی خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید.

استفاده از غذاهای سالم

آیا میدانید که شما میتوانید با رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات از سرطان پروستات جلوگیری کنید؟ اجتناب از مصرف غذاهای چرب و جایگزین کردن میوه ها و سبزیجات میتواند به جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات کمک کند. همچنین آن چیزی که حائز اهمیت است این میباشد که بدانید , هر چند مکمل ها میتوانند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهند اما مصرف غذاهای غنی از ویتامین ها و موادمعدنی در اولویت میباشند.

ورزش

ورزش سلامت کلی شما را تضمین میکند و باعث میشود در کنترل وزن موفقیت بیشتری داشته باشید. مطالعات نشان میدهد مردانی که ورزش نمی کنند نسبت به مردانی که ورزش میکنند سطح PSA بالاتری دارند و بیشتر به سرطان پروستات مبتلا میشوند. توصیه میشود در صورتی که قبلا فعالیت فیزیکی نداشته اید ابتدا با تمرینات ملایم شروع کنید و به تدریج فعالیت های پیچیده تر را به برنامه ی ورزشی خود بیفزایید و در صورتی که وزن شما در حالت اعتدال میباشد به شما توصیه میکنیم با ورزش کردن این وزن را حفظ کنید.

نحوه تشخیص سرطان پروستات

غربالگری سرطان

برخی از پزشکان توصیه میکنند مردانی که بیشتر از 50 سال دارند و یا اینکه عوامل خطر ابتلا به سرطان پروستات را دارند غربالگری سرطان پروستات را انجام دهند (هر چند این روش مزایا و معایبی دارد و شما باید با مشورت پزشک به این نتیجه برسید که از این روش مزایای بیشتری به شما میرسد یا مضرات بیشتری؟)

معاینه انگشتی رکتوم(DRE)

در طی DRE , پزشک ابتدا دستکش میپوشد و انگشت خود را به روغن مخصوصی آغشته میکند و وارد راست روده میکند و اگر پزشک شما هر گونه اختلالی در بافت , شکل یا اندازه غده پروستات پیدا کند ممکن است نیاز به آزمایش بیشتری داشته باشید.

آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات(PSA)

در صورتی که سطح PSA بالاتر از حدمعمول باشد ممکن است عفونت , التهاب , بزرگ شدن یا سرطان پروستات را نشان دهد.

در صورتی که با DRE یا PSA پزشک به نتیجه ای نرسد ممکن است آزمایش های دیگری برای تشخیص اینکه آیا شما سرطان پروستات دارید یا خیر انجام دهد. از جمله:

سونوگرافی ترانس رکتال(TRUS)

پزشک میتواند از سونوگرافی ترانس رکتال استفاده کند تا غده پروستات شما را مورد ارزیابی قرار دهد. در این روش یک پروب کوچک وارد رکتوم میشود و میتواند با استفاده از امواج صوتی , تصاویری از پروستات تهیه کند.

جمع آوری یک نمونه از بافت پروستات( بیوپسی )

اگر نتایج ازمایش های اولیه نشان دهنده سرطان پروستات باشند پزشک ممکن است یک نمونه کوچک از بافت پروستات را در یک آزمایشگاه برای تعیین اینکه ایا سلول های سرطانی وجود دارند یا خیر مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

▪توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن
▪تصویربرداری رزونانس مغناطیسی(MRI)
▪تصویربرداری با مواد رادیواکتیو پوزیترون دهنده(PET)

درمان سرطان

درمان سرطان پروستات به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله اینکه سرطان پروستات در شما به چه مرحله ای است و شدت بیماری شما تا چه حد میباشد؟

برای مردانی که مبتلا به سرطان پروستات با خطر پایین هستند ممکن است درمان ضروری نباشد(با مشورت پزشک) اما برخی دیگر از مردان به مراقبت های ویژه نیاز دارند. در صورتی که آزمایشات نشان دهند که سرطان پروستات در شما درحال پیشرفت است ممکن است برای درمان سرطان پروستات به جراحی یا گزینه های دیگر نیاز باشد.

جراحی برای برداشتن پروستات

جراحی سرطان پروستات (پروستاتکتومی رادیکال)

پروستاتکومی رادیکال میتواند به روش های مختلفی انجام شود که در آن بخشی یا همه ی غده پروستات برداشته میشود.

پرتو درمانی

پرتودرمانی برای کشتن سلول های سرطانی انجام میشود و عوارض جانبی پرتودرمانی عبارتند از ادرار دردناک، مدفوع شل و یا درد هنگام مدفوع. همچنین اختلال در نعوظ نیز ممکن است رخ دهد.

هورمون درمانی

هورمون درمانی باعث جلوگیری از تولید هورمون های مردانه تستوسترون میشود، زیرا تستوسترون میتواند باعث رشد سلول های سرطانی شود.

شیمی درمانی

شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی و یا کاهش رشد آنها موثر است.

زمان مراجعه به پزشک

در صورتی که هر یک از علائم بالا را مشاهده کردید حتما به پزشک اطلاع دهید زیرا در صورتی که در مراحل اولیه، سرطان نادیده گرفته شود می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا