تغذیه

نشانه های کمبود ویتامین B12 که باید بدانید را در اینجا بخوانید.

 نشانه های کمبود ویتامین B12 : بدن شما نیاز به ویتامین B12 برای ایجاد DNA، گلبول های قرمز و اعصاب دارد.

همانطور که بدن شما عالی است، نمی تواند B12 را به تنهایی تولید کند ؛ آن را همچنین باید به منابع رژیم غذایی یا مکمل متکی می کند تا هر روز 2.4 میکروگرم مورد نیاز خود را تولید کند.

اما تقریبا 10 تا 13 درصد از بزرگسالان آمریکایی قادر به جذب B12 طبیعی از غذا نیستند. افراد بالای 50 سال نیز در معرض خطر هستند، همچنین افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک یا الکل هستند دچار کمبود ویتامین B12  میشوند.

 

نشانه های کمبود ویتامین B12

4 نشانه های کمبود B12 :

1. خستگی یکی از  نشانه های کمبود ویتامین B12 است:

ویتامین B12 بدن شما را متابولیزه می کند و به انرژی تبدیل می کند. همچنین به شما کمک می کند اکسیژن را در تمام بدن خود حمل کنید. بدون B12 این روند دشوار می شود و شما احساس خستگی و تنبلی می کنید.

 

2. فشار خون پایین :

در غیاب ویتامین B12 کافی، بدن شما قادر به تولید گلبول های قرمز کافی نیست . شما را در معرض خطر فشار خون پایین قرار می دهد که منجر به سرگیجه، غش، غلظت، بینایی تاری، افسردگی، خستگی میشود.

 

نشانه های کمبود ویتامین B12 .

 

3. هیپوتیروئیدی :

تیروئید شما مسئول تنظیم رشد و هورمون است. برای کارکردن درست نیاز به مواد مغذی دارد که یکی از آنها ویتامین B12 است. در غیاب B12 کافی، غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند و منجر به کم کاری تیروئید می شود .

اثرات هیپوتیروئیدی شامل افزایش وزن، ضربان قلب کم، ریزش مو، اختلال حافظه و آسیب پوست است.

 

 

4. ناباروری :

کمبود ویتامین B12 به ناباروری و همچنین سقط جنین منجر میشود .محققان می گویند این به این دلیل است که کمبود ویتامین B12 باعث تغییر در تخمک گذاری می شود. همچنین باعث افزایش سطح هموسیستئین می شود که یکی از دلایل اصلی از دست دادن جنین است.

5.احساس عجیبی را تجربه می کنید

برخی افراد که کمبود ویتامین B12 دارند می گویند:احساس می کنم یک جریان برق از سر تا پایم در حرکت است. دیگر مواردی که گزارش شده شامل بی حسی و سوزن سوزن شدن می شود. تمام این احساسات عجیب به دلیل آسیب وارد شدن به سیستم عصبی است، که با کاهش اکسیژن در سلول ها تحریک می شود.

6. کلید ها را در یخچال می گذارید! 

فراموش کار یا حواس پرت شدید، نام دوستتان را به خاطر نمی آورید، شاید نگران شوید که به آلزایمر زودرس مبتلا شده اید، اما گاهی کمبود B12 مقصر اصلی است. دربرخی بیماران که سنشان بالاست گاهی کمبود ویتامین B12 را با آلزایمر اشتباه می گیرند. از چنین بیمارانی تست خون گرفته می شود و همین که کمبود B12 تشخیص داده شد پزشک مکمل ویتامین B12 تجویز می کند تا نشانه ها از بین بروند.

7. احساس منگی و گیجی می کنید

 داشتن سرگیجه یکی دیگر از علام کمبود B12 است. در یک تحقیق که روی 100 نفر انجام شد ( این افراد سرگیجه مزمن داشتند ) محققان متوجه شدند 40 درصد آنها مشکل کمبود ویتامین B12 دارند. سرگیجه همیشه نمی تواند علامت کمبود ویتامین باشد و بهتر است تشخیص را به پزشک واگذار کنید.

8.پوستتان رنگ پریده شده 

اگر متوجه شدید که رنگ پوستتان رو به زردی می رود، ممکن است علتش کمبود B12 باشد. وقتی کمبود دارید سلول های قرمز بسیار شکننده و به آسانی شکسته می شوند، که باعث آزاد شدن رنگدانه های بیلی روبین و زرد شدن رنگ پوست می شود.

9.زبان صاف و قرمز می شود 

نصف کسانی که کمبود شدید B12 دارند پاپیل های – برآمدگی های ریز روی زبان — زبانشان را از دست می دهند، مخصوصا آنهایی که دور لبه ی زبان هستند. همچنین بیماران از سوزش زبان نیز شکایت می کنند، مخصوصا در پشت زبان. از آنجا که بیشتر این برآمدگی های ریز حاوی غدد چشایی هستند اگر مقدار زیادی از دست بدهید دیگر حتی غذاهای مورد علاقه تان نیز بی مزه می شوند. در واقع خانم هایی که کمبود ویتامین B12 دارند می توانند راحت تر وزن کم کنند چون غذاها دیگر برایشان طعمی ندارند، اما این اصلا روش عاقلانه ای برای کاهش وزن نیست.

 

غذاهای غنی از ویتامین B12 :

نشانه های کمبود ویتامین B12

 

  • ماهی
    شیر
    پنیر
    جگر
    کلیه
    گوشت گوساله
    بوقلمون
    جوجه
    گوشت گاو

 

 

مترجم یک دکتر

منبع : davidwolfe.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا