زیبایی

لیزر پوست ؛کاربردها، مزایا و عوارض استفاده از آن در پوست

لیزر پوست

لیزر پوست

اگر افزایش سن، آکنه یا بیش از حد در معرض نور خورشید قرار گرفتن چهره شما را دچار لک، جای سوختگی، چین و چروک و یا دچار خطوط کرده است، لیزر پوست ممکن است بتواند کمک کند که شما جوان تر و سرحال به نظر برسید. لیزر پوست تجمعات پوست را با دقت لایه به لایه بر می دارد. سلول های جدید پوستی که در طول بهبود ایجاد می شوند، پوست را به صورت سطحی سفت و جوان می کنند. این روش می تواند به تنهایی یا همراه با سایر جراحی های صورت انجام شود.

آماده سازی برای لیزر

برای پیدا کردن یک مشاور یا جراح پلاستیک یا متخصص پوست ماهر تحقیقات خود را انجام دهید.

اگر تبخال سرماخوردگی یا تاول دارید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر شما تصمیم به استفاده از لیزر دارید، پزشک از شما می خواهد هر گونه دارو یا مکمل مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ویتامین E را از ۱۰ روز قبل از جراحی مصرف نکنید. زیرا می تواند در روند لخته شدن خون ایجاد مشکل کند.

اگر سیگار می کشید، باید دو هفته قبل و بعد از عمل، سیگار کشیدن را متوقف کنید، زیرا می تواند روند بهبود را طولانی تر کند.

اگر در معرض ابتلا به تبخال قرار داشته باشید، پزشک شما ممکن است قبل از عمل لیزر داروهای آنتی بیوتیک را برای جلوگیری از عفونت های باکتریایی و همچنین داروهای ضد ویروسی تجویز کند.

در طول عمل چه اتفاقی می افتد؟

لیزر پوست توسط جراح پلاستیک یا متخصص پوست انجام می شود. این روش سرپایی است و نیاز به بستری شدن در بیمارستان را ندارد.

پزشک شما ممکن است چروک های اطراف چشم ها، دهان یا پیشانی را به صورت جداگانه یا کل صورت را لیزر کند. برای قسمت های کوچک، پزشک مناطق تحت درمان را با بیهوشی موضعی درمان می کند و همچنین به شما آرامبخش می دهد. اگر کل صورتتان در حال لیزر باشد، ممکن است بیهوشی عمومی انجام شود.

اگر لیزر فقط برای قسمت هایی از صورت انجام شود حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان می برد. لیزر کامل صورت تا دو ساعت ممکن است طول بکشد.

بعد از لیزر چه باید کرد؟

بعد از انجام لیزر، پزشک آن مناطق را باند پیچی می کند، بعد از ۲۴ ساعت، شما باید هر روز ۴ تا ۵ بار آن منطقه را تمیز کنید و از پماد یا ژلی استفاده کنید که پزشک تجویز می کند تا مانع از ماندن جای لیزر شود.

تورم پس از لیزر پوست طبیعی است. پزشک شما ممکن است استروئید تجویز کند تا تورم اطراف چشم را کاهش دهد. استفاده از بالش بلندتر در شب نیز می تواند تورم را کاهش دهد.

ممکن است بعد از ۱۲ تا ۷۲ ساعت پس از لیزر خارش داشته باشید. ۵ تا ۷ روز پس از لیزر پوست شما خشک و پوسته پوسته می شود.

بسته به مشکلی که برای آن تحت درمان قرار گرفته اید، بهبودی معمولا ۱۰ تا ۲۱ روز طول می کشد. هنگامی که پوست بهبود می یابد می توانید از لوازم آرایش بدون چربی استفاده کنید تا قرمزی پوست به حداقل کاهش یابد که معمولا در ۲ تا ۳ ماه از بین می رود.

شما همچنین احتمالا متوجه خواهید شد که پوست شما بعد از جراحی چندان روشن نیست. این مهم است که از یک کرم ضدآفتاب مناسب استفاده کنید که اشعه ماوراء بنفش B و اشعه ماوراء بنفش A را برای محافظت از پوست عبور ندهد. هنگام انتخاب یک کرم ضد آفتاب،به (SPF) آن نگاه کنید که ۳۰ یا بالاتر باشد. زمان زیر آفتاب بودن خود را محدود کنید و از لباس های محافظ مانند لباس آستین بلند، شلوار و کلاه استفاده کنید.

مهم است که پوست جدید خود را مرطوب نگه دارید. اگر از داروهای ضد رتین یا اسید گلیکولیک استفاده می کنید، باید بعد از حدود شش هفته یا مدتی که دکتر مشخص می کند می توانید از آنها استفاده کنید.

مزایا و عوارض لیزر

اگر چه لیزر نمی تواند یک پوست کاملا جدید بوجود آورد، ولی می تواند ظاهر پوست شما را بهبود بخشد. عوارض استفاده از لیزر عبارتند از :

  • سوختگی یا آسیب های دیگر به خاطر حرارت لیزر
  • ماندن جای لیزر
  • تغییر در رنگدانه های پوست از جمله مناطق تیره تر یا نازک تر پوست
  • مجددا فعال شدن تبخال های پوستی
  • عفونت باکتریایی
  • هزینه لیزر پوست

هزینه این کار به طور گسترده ای بستگی به روش انجام کار دارد. از آنجایی که لیزر پوست به عنوان یک روش درمانی زیبایی شناخته می شود اکثر شرکت های بیمه ای آن را پوشش نمی دهند. البته ممکن است استثنائاتی هم وجود داشته باشد، مانند زمانی که شما از لیزر برای از بین بردن جای زخم یا درمان پیری زودرس استفاده می کنید.

 

منبع: webmd

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا