درمان بیماری ها

علل، علائم و درمان بیماری اپی گلوتیت

بیماری اپی گلوتیت چیست؟

اپی گلوتیت التهاب و تورم اپی گلوت است و اغلب به علت عفونت ایجاد میشود اما گاهی اوقات ممکن است به علت آسیب رسیدن به گلو ایجاد شود. Epiglottitis به عنوان یک وضعیت اورژانسی در نظر گرفته شده است و میتواند عرضه اکسیژن را به ریه ها محدود کند.

در صورتی که فکر میکنید شما یا فرزندتان دچار بیماری اپی گلوتیت شده است باید سریع تر به پزشک مراجعه کنید و نباید خودتان سعی کنید که گلو را بررسی کنید زیرا خود درمانی میتواند وضعیت را بدتر کند و مهم است که آرامش خود را حفظ کنید و سعی نمایید باعث ناراحتی و وحشت شخص مبتلا به اپی گلوتیت نشوید. این بیماری میتواند مشکلات تنفسی شدید ایجاد کند و اگر راه های هوایی مسدود شوند میتواند در موارد نادر مرگ را به همراه داشته باشد. ( مرگ و میر ناشی از بیماری اپی گلوتیت نادر است و تقریبا 1مورد در هر 100 مورد را تحت تاثیر قرار میدهد).

علائم اپی گلوتیت چیست؟

علائم اپی گلوتیت معمولا به سرعت رشد میکنند. شایعترین علائم اپی گلوتیت عبارتند از:

  • گلودرد شدید
  • درد هنگام بلعیدن
  • دشواری در تنفس
  • تب
  • سیانوز ( آبی شدن رنگ پوست)

علت بیماری اپی گلوتیت چیست؟

بیماری اپی گلوتیت معمولا با باکتریHaemophilus influenzae type b Hib ایجاد میشود و حتی میتواند باعث بروز عفونت های جدی مانند پنومونی و مننژیت شود.

دیگر علل رایج اپی گلوتیت عبارتند از:

▪️عفونت های باکتریایی مانند استرپتوکوک پنومونیه (علل شایع پنومونی)

▪️عفونت های قارچی (افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در معرض این گونه عفونت هستند).

▪️عفونت های ویروسی مانند ویروس هرپس سیمپلکس

▪️تروما گلو مانند ضربه به گلو و یا سوختن گلو به وسیله نوشیدن مایعات داغ

▪️مصرف کنندگان کوکائین و کراک ممکن است مبتلا به اپی گلوتیت شوند و مشکلات تنفسی را تجربه کنند.

عوارض بیماری اپی گلوتیت چیست؟

خطرناکترین عارضه ی بیماری اپی گلوتیت این است که شخص قادر به نفس کشیدن نیست و این عامل تهدید جدی برای سلامتی محسوب میشود. در صورتی که عفونت داشته باشید ممکن است که گسترش یابد و عفونت گوش داخلی , پنومونی , مننژیت و پریکاردیت را به همراه داشته باشد.

چگونه از بیماری اپی گلوتیت جلوگیری کنیم؟

با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها CDC به طور متوسط 2562 عفونت سالانه از هر گروه سنی گزارش میشود. اپی گلوتیت ناشی از باکتری Hib میتواند با واکسن پیشگیری شود و پس از واکسیناسیون فرزند شما شانس کمتری برای ابتلا به بیماری اپی گلوتیت را دارد. کودکان زیر 12سال که هنوز سه واکسن برای Hib را تکمیل نکرده اند نسبت به این بیماری آسیب پذیر تر هستند.

اپی گلوتیت چگونه تشخیص داده میشود؟

آزمایشاتی که ممکن است برای تشخیص اپی گلوتیت انجام شوند عبارتند از:

لارنگوسکوپی: یک لوله انعطاف پذیر به همراه یک دوربین که به آن متصل است(لارنگوسکوپ) برای بررسی گلو مورد استفاده قرار میگیرد.

سواب گلو: از این روش برای تشخیص هر گونه باکتری یا ویروس استفاده میشود.

آزمایش خون: برای بررسی تعداد گلبول های سفید خون آزمایش خون ممکن است انجام شود زیرا در صورتی که گلبول های سفید در خون کاهش یابند ممکن است نشان دهنده وجود عفونت باشند.

اشعه ایکس یاCTاسکن: از این روش برای بررسی سطح تورم استفاده میشود.

توجه داشته باشید که نتیجه ای که از آزمایش های بالا به دست می آید نوع درمان را تعیین میکند.

بیماری اپی گلوتیت چگونه درمان میشود؟

مهم است که هنگامی که اولین علائم اختلال در تنفس را مشاهده کردید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید به خصوص اگر این علائم همراه با گلودرد و تب باشند.

اپی گلوتیت در بیمارستان تحت درمان قرار میگیرد و اولین کاری که تیم پزشکی انجام میدهد بررسی راه های هوایی است تا مطمئن شوند که بیمار میتواند به درستی نفس بکشد. گاهی اوقات یک ماسک اکسیژن به بیمار داده میشود و اگر کافی نباشد لوله هایی را در دهان شخص بیمار قرار میدهند که این لوله ها به منبع اکسیژن متصل است. در موارد شدید ممکن است برش هایی درون نای ایجاد شوند تا لوله ها بتوانند وارد شوند که به این روش تراکئوستومی میگویند که اجازه میدهد تا اکسیژن وارد ریه ها شود.

آنتی بیوتیک ها نیز برای درمان اپی گلوتیت تجویز میشوند و ممکن است داوهای اضافی برای کنترل تب و درد تجویز شوند. اکثر افرادی که به بیماری اپی گلوتیت مبتلا هستند شروع به بهبود در عرض 24 تا 48 ساعت میکنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا