درمان بیماری ها

علت ادرار دردناک و درمان آن

ادرار دردناک یک واژه گسترده است که ناراحتی را در هنگام ادرار نشان می دهد. این درد ممکن است در مثانه، مجرای ادرار یا پروینوم رخ دهد. مجرای لوله ای است که ادرار را خارج از بدن شما حمل می کند.در مردان، ناحیه شکمچه و مقعدی به نام پروینوم شناخته شده است. در زنان، پروینوم کنار مهبل (واژن) است.

ادرار دردناک بسیار رایج است. درد، سوزش یا خارش می تواند تعدادی از شرایط پزشکی را نشان دهد.

علل به وجود آمدن ادرار دردناک

ادرار دردناک ناشی از عفونت ادراری (UTI) است. یک UTI می تواند یک عفونت باکتریایی باشد. همچنین می تواند به علت التهاب دستگاه ادراری باشد.

مجرای ادرار، مثانه، قلب و کلیه ها دستگاه ادراری را تشکیل می دهند.التهاب در هر یک از این اندام ها می تواند باعث درد در هنگام ادرار شود.

عفونت های دستگاه ادراری در زنان بیشتر از مردان است.  به این دلیل است که مجرای ادرار در زنان کمتر از مردان است. یک مجرای کوتاهتر به معنای آن است که باکتری ها برای رسیدن به مثانه فاصله کوتاهتری دارند. زنان حامله یا یائسگی نیز خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری را افزایش می دهند.

سایر شرایط پزشکی می تواند باعث اسهال دردناک در مردان و زنان شود.

مردان به علت پروستات ممکن است ادرار دردناک داشته باشند. این وضعیت التهاب غده پروستات است. این یک علت اصلی سوزش ادرار، خارش و ناراحتی است.

اگر شما یک عفونت جنسی (STI) دارید، ممکن است هنگام ادرار نیز درد ایجاد شود. برخی از STI هایی که ممکن است باعث ادرار دردناک شوند عبارتند از تبخال تناسلی ، گنوره و کلامیدیا . بعضی از رفتارهای جنسی شما را در معرض خطر ابتلا به STI قرار می دهد، مانند داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم و یا رابطه جنسی با چندین شریک. هر کسی که از نظر جنسی فعال باشد باید برای STI آزمایش شود.

یکی دیگر از علل ادرار دردناک

سيستيت، يا التهاب مثانه. سيستيت بيني (IC) نيز به عنوان سندرم درد مثانه شناخته شده است. این شایعترین نوع سيستيت است.

نشانه های IC عبارتند از درد و حساسیت به لمس در ناحیه مثانه و لگن. با توجه به موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیه  (NIDDK)، پزشکان نمی دانند که علت IC چیست.

در برخی موارد، پرتودرمانی می تواند درد مثانه و ادراری را ایجاد کند. این وضعیت به عنوان کیستیتوریاسيون شناخته شده است.

اگر سنگ کلیه دارید، ممکن است دچار ادرار نشوید. سنگ کلیه توده مواد سخت شده در کلیه ها است.

گاهی اوقات ادرار دردناک به علت عفونت نیست. این نیز می تواند به دلیل محصولاتی است که شما در مناطق تناسلی استفاده می کنید. صابون ها، لوسیون ها و حمام های حباب می توانند بافت واژن را تحریک کنند. رنگ در مواد شوینده و دیگر مواد آرایشی نیز می تواند باعث تحریک و منجر به اسهال دردناک شود.

گزینه های درمان برای ادرار دردناک

پزشک شما ممکن است دارو برای درمان ادرار دردناک تجویز کند.

آنتی بیوتیک ها می توانند UTI ها، پروستاتیت باکتریایی و برخی از عفونت های منتسب به جنس را درمان کنند. پزشک شما همچنین می تواند داروهای خود را برای آرام شدن مثانه تحریک کند. داروهای مورد استفاده برای درمان IC عبارتند از داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای ، پنتوسان پلی سولفات سدیم و استامینوفن کدئین .

ادرار دردناک ناشی از عفونت باكتریال معمولا پس از شروع مصرف دارو به سرعت بهبود می یابد.

درد در ارتباط با کیستیت بینابینی ممکن است درمان طولانی تری داشته باشد.

جلوگیری از ادرار دردناک

تغییراتی که می توانید به شیوه زندگی خود بیاورید برای کمک به تسکین علائم شما وجود دارد. پاک کردن مواد شوینده و لوازم آرایشی با رایحه ای خنک برای کاهش خطر سوزش. در طول فعالیت جنسی از کاندوم استفاده کنید تا خود را از ابتلا به STI ها حفظ کنید. رژیم غذایی خود را برای از بین بردن مواد غذایی و نوشیدنی که مثانه را تحریک می کند، تغییر دهید.

برخی از شواهد نشان می دهد غذاهای خاص هستند احتمال بیشتری برای تحریک مثانه شما وجود دارد. برخی از عوامل تحریک کننده شامل الکل، کافئین، غذاهای تند، میوه های مرکبات و آبمیوه ها، محصولات گوجه فرنگی و شیرینی های مصنوعی هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا