بارداریدرمان بیماری هازنان و زایمانسلامتی

علت خروج لخته خون از واژن در زمان قاعدگی چیست ؟

اغلب خانم‌ها هر چند وقت یک بار در  دوران قاعدگی‌ لخته خون می‌بینند. این لخته‌ها ممکن است قرمز روشن یا تیره باشند و اغلب در شدیدترین روز خونریزی خارج می‌شوند. وجود این لخته‌ها باعث می‌شود خونریزی غلیظ‌تر از همیشه به نظر برسد. بدن به طور معمول برای جلوگیری از لخته شدن خون قاعدگی ، همراه با آن ماده ضد انعقاد ترشح می‌کند . اما وقتی قاعدگی شدید است و خون با سرعت زیادی خارج می‌شود، این مواد وقت کافی برای اثرگذاری پیدا نمی‌کند و به همین دلیل لخته تشکیل می‌شود. اگر میزان لخته‌ها زیاد است یا سایزشان بزرگ است باید حتما توسط پزشک معاینه شوید.حضور لخته های خون در طول قاعدگی یک امر شایع است و در اکثر موارد جدی نیست .

 

 

 قاعدگی

 

 

عملکرد انعقاد خون

انعقاد فرایندی است که خون بدون تغییر کامل و از حالت مایع به جامد تغییر می کند. به این ترتیب، هنگامی که یک رگ خونی از برخی آسیبها رنج می برد ، دیواره ها برای کاهش عبور خون با کمک پلاکت باعث بهبود آسیب می شوند. علاوه بر این، مکانیسم تشکیل یک لخته این است که به توقف خونریزی کمک کند. لخته های خون در قاعدگی عملکرد مشابهی دارند و خونریزی را متوقف می کنند. هنگامی که خون درون واژن جمع می شود، تخریب آن آسان تر است و لخته های کوچک از ۵ میلی متر و حتی لخته های بزرگ ۴ سانتی متر ممکن است شکل بگیرد. با این حال، در بیشتر موارد لخته شدن خون خطرناک نیست و سلامت زن را به خطر نمی اندازد.

 

چرا خون قاعدگی می تواند با لخته همراه باشد؟

 

عدم تعادل هورمونی

پس از زایمان یا در دوران نوجوانی و قاعدگی ، تغییرات ناگهانی در سطح پروژسترون و استروژن به وجود می آید. همچنین عدم تعادل هورمونی می تواند یکی از علائم پیش از یائسگی باشد که در آن سطح هورمونها تغییر می کند.

 

آندومتریوز

وجود لخته های خون در قاعدگی همچنین می تواند ناشی از اختلال در آندومتر باشد. آندومتر غشای عضلانی است که دیواره رحم را می پوشاند و در طول دوره قاعدگی جدا می شود.  زنانی که از این اختلال رنج می برند، این بافت خارج از رحم آنها گسترش می یابد. که می تواند باعث لخته شدن خون قاعدگی شود.

 

 قاعدگی .

 

کم خونی

کم خونی فقدان آهن در بدن است. با توجه به این که بدن به این ماده معدنی برای تولید مواد ضد انعقاد نیاز دارد، کمبود آهن می تواند باعث حضور توده های خون  در زمان قاعدگی شود.

 

کیست های رحم، پولیپ ها یا فیبروئیدها

رشد بافت داخل رحم در سالهای باروری زن شایع است. اگر چه به طور کلی خوش خیم هستند، ممکن است برخی از فیبروئید های رحم سرطانی باشند، بنابراین نباید آن را نادیده بگیرید. یکی از علائم کیست رحم، پولیپ یا فیبروئیدها، لخته شدن خون در قاعدگی است.

 

 قاعدگی

 

بیماری های دیگر

بعضی از بیماریها که باعث عفونت در اندام جنسی زن می شوند، ممکن است بر رحم، لوله های فالوپ یا تخمدان تاثیر بگذارند و مننژیت همراه با لخته های خون را ایجاد کنند. یکی از شایعترین آنها بیماری های التهابی لگن است که علائم قابل توجه آن درد شکم در لگن است.

 

سقط ناخواسته جنین

خونریزی بیشتر در طول دوره قاعدگی اتفاق می افتد که ممکن است با درد شکم همراه باشد. در این موارد، لخته شدن به دلیل قاعدگی نیست، بلکه به از دست دادن جنین در طی ۲۰ هفته اول بارداری مربوط می شود.

 

 قاعدگی

 

مواردی که باید با دکتر خود مشورت کنید:

  • خونریزی در طول قاعدگی طولانی تر از معمول است .
  • قاعدگی همراه با خستگی است .
  • لخته های خون بسیار بزرگ هستند .
  • لخته های خون بوی بدی دارد .
  • لخته های خون رنگ زرد یا خاکستری هستند .
  • جریان خون بسیار شدید است .

 

 

 

مترجم یک دکتر 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا