پوست و مو

راهکارهای درمان خشکی پوست در فصول سرد سال

خشکی پوست که Xerosis نامیده می شود، وضعیتی می باشد که باعث می شود پوست رطوبت کافی نداشته باشد و زمینه ترک های پوستی و آلوده شدن پوست فراهم می گردد. خشکی پوست می تواند به دلایل گوناگونی از جمله حمام مکرر، استفاده از صابون های نامناسب، پیری یا برخی از شرایط خاص پزشکی رخ دهد. طیف وسیعی از درمان های خانگی وجود دارند که می توانند به درمان خشکی پوست کمک کنند اما کدام یک از این درمان ها برای رفع خشکی پوست موثرتر هستند؟

برخی از درمان هایی که برای رفع خشکی پوست توصیه می شوند، می توانند گران و یا بی اثر باشند در این مقاله به معرفی درمان های خانگی برای رفع خشکی پوست می پردازیم .

راهکارهای درمان خشکی پوست

1. روغن دانه آفتابگردان

تحقیقات سال 2013 نشان می دهد که روغن دانه آفتابگردان، می تواند به عنوان مرطوب کننده پوست عمل کند و به درمان خشکی پوست کمک کند. البته بهتر است بدانید که همه ی روغن های طبیعی برای مرطوب ساختن پوست موثر هستند.

روغن نارگیل

یکی دیگر از روغن های طبیعی که می تواند به درمان خشکی پوست کمک کند، روغن نارگیل می باشد. زیرا حاوی اسیدهای چرب اشباع شده است که خواص نرم کنندگی دارد. تحقیقات سال 2014 نشان داده است که ماساژ پوست با روغن نارگیل می تواند به طور قابل توجهی هیدراتاسیون پوست را افزایش دهد و موجب افزایش چربی سطح پوست شود.

حمام بلغور جو دو سر

یکی دیگر از مواد طبیعی که می تواند به درمان خشکی پوست کمک کند، بلغور جو دو سر می باشد زیرا دارای خواص ضد التهابی و نرم کنندگی است. شما برای استفاده از این روش کافی است که پودر بلغور جو دو سر را به آب وان حمام اضافه کنید و یا از کرم هایی استفاده کنید که حاوی بلغور جو دو سر هستند .

شیر

شیر میتواند به افزایش رطوبت پوست کمک کند اما لازم نیست آن را بر روی پوست اعمال کنید، بلکه فقط باید در رژیم غذایی خود شیر را بگنجانید و روزانه شیر بنوشید.

عسل

با توجه به تحقیقاتی که در سال 2015 صورت گرفته است عسل می تواند به درمان بسیاری از بیماری های پوستی کمک کند زیرا دارای خواص مرطوب کنندگی و ضد التهابی می باشد. شما می توانید عسل را به طور مستقیم بر روی پوست صورت بمالید و به صورت منظم این روش را تکرار کنید تا به نتیجه برسید.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا گزینه ای عالی برای درمان خشکی پوست میباشد. افرادی که پوست صورت و یا حتی پوست دست و پاهایشان دچار خشکی شده است، می توانند ژل آلوئه ورا را بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهند و سپس، آن ناحیه را با جوراب یا دستکش بپوشانند. توصیه می شود این روش را شب ها قبل از اینکه به رختخواب بروید انجام دهید.

آلوئه ورا جهت پوست خشک

چند توصیه مهم هنگام درمان

1. استفاده از مرطوب کننده

هوای سرد باعث کاهش رطوبت هوا میشود که می تواند خشکی پوست را به همراه داشته باشد به همین دلیل توصیه می شود که حتما در زمستان از مرطوب کننده استفاده کنید.

2. عدم استحمام مکرر

در صورتی که قصد دارید هر روز به حمام بروید سعی کنید مدت زمان آن بین 5 تا 10دقیقه باشد، زیرا شست و شوی بیش از حد باعث از بین رفتن لایه های چرب پوست می شود و حتی ریزش مو را به همراه دارد.

3. شست و شو فقط با آب

سعی کنید فقط با آب پوستتان را شست و شو دهید، زیرا یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد انجام می دهند این می باشد که پوست خود را با پاک کننده های خشن شست و شو می دهند که این عامل می تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد و موجب خشکی پوست شود.

4. استفاده از دستمال مرطوب

در صورتی که قصد دارید آرایش خود را پاک کنید از دستمال مرطوب استفاده کنید، در این صورت می توانید تاثیر آن را بر حفظ رطوبت پوست مشاهده کنید.

5. اطلاع از مواد تشکیل دهنده پاک کننده ها

در برخی موارد، پاک کننده ها حاوی مواد تشکیل دهنده ای هستند که می توانند باعث خشکی پوست شوند به همین دلیل مهم است که بدانید پاک کنتده که قصد استفاده از آن را دارید از چه موادی تشکیل شده است.

6. عدم استفاده از مرطوب کننده های حاوی الکل

یکی از عناصری که موجب خشک شدن پوست می شود، الکل است بنابراین در صورتی که مرطوب کننده ای که حاوی الکل است خریداری نموده اید آن را مورد استفاده قرار ندهید.

7. محافظت از پوست صورت در برابر نور خورشید

نور خورشید می‌تواند موجب خشک شدن پوست شود به همین دلیل توصیه می شود، هنگام خروج از منزل حتما از کرم های ضدآفتاب استفاده کنید.

8. نوشیدن آب زیاد

یکی از موثرترین و آسان ترین گزینه ها برای درمان خشکی پوست، نوشیدن مایعات به ویژه آب می باشد که تاثیر بسزایی در جلوگیری از خشکی پوست دارد.

9. خوردن غذاهای غنی از ویتامین

توصیه می شود غذاهای غنی از ویتامین را در رژیم غذایی خود بگنجانید، به خصوص چربی های سالم مانند اسیدهای چرب امگا3 که در روغن ماهی، آووکادو و آجیل یافت می شود.

10. عدم استفاده از سیگار

نوشیدن الکل یا استفاده از موادمخدر، سیگار کشیدن و برخی از داروها می توانند تاثیر مخربی بر پوست بگذارند و موجب خشکی پوست شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا