پوست و مو

راه های درمان تبخال

در این مجله قصد داریم , علت به وجود آمدن تبخال و روش های درمان تبخال را مورد بررسی قرار دهیم.

تبخال زخم شایعی است که به علت ویروس هایی از خانواده هرپس ها به وجود می آید احتمال دارد افراد چندین بار این بیماری را در زندگی خود تجربه کرده باشند معمولاً تبخال در گوشه و کنار لب ها و در محل جدایی بافت پوست صورت و لبها به وجود می آید.

علل های ایجاد تبخال

  • بوسیدن
  • رابطه های جنسی ناسالم (مقعدی – دهانی – یا رابطه بدون مراقبتهای بهداشتی )
  • لمس تبخال
  • همبستر شدن همزمان با چندین نفر
  • عملهای جراحی تناسلی
  • قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش
  • تماس مستقیم با مخاط یا بزاق فرد آلوده
  • بیماری – استرس – قاعدگی وخستگی نیز به بروز تبخال کمک میکند .
  • همینطور از مادر آلوده‌در هنگام زایمان طبیعی (تبخال در نواحی واژن )به نوزاد منتقل میشود.

در تبخال های ضعیف مالیدن پماد های ضد ویروسی می‌تواند در سوزش و جلوگیری از عفونی شدن ضایعات پوستی مفید باشد اما در شرایط شدید باید از داروهای ضد ویروسی خوراکی یا تزریقی استفاده کرد که داروی “آسیلوویر” (ACICLOVIR) مشهورترین دارو برای این منظور محسوب می‌شود.

درمان تبخال با مواد طبیعی

1. وازلین

به خاطر داشتن نرم کننده های طبیعی ورود باکتری به تبخال را متوقف می کند بنابراین جلوی عفونت را میگیرد فقط برای استفاده از وازلین باید کاملا دست هایتان تمیز باشد و یک لایه نازک از وازلین رو روی تبخال بمالید هرچه دفعات استفاده بیشتر باشد سریع تر باعث درمان تبخال میشوید.

2. شیر

اگر شما در حال حاضر تبخال دارید می توانید روی یک پنبه توپی مقدار شیر بریزید و آن را برای چند دقیقه روی تبخال بگذارید و همینطور می توانید با خوردن شیر از پیشروی تبخال جلوگیری کنید زیرا شیر دارای ماده ای به نام ال لیزین است که به خشک کردن عفونت کمک میکند.

4. قهوه خالص

اگر شما داخل دهانتان تبخال زده است می ‌توانید مقداری قهوه خالص یعنی بدون شکر و افزودنی های مجاز دم کنید بگذارید خنک شود سپس مقداری از آن را داخل دهان بریزید و مدتی در دهان بچرخانید تا کاملاً دهان و لب هایتان به قهوه آغشته شود.

4. ژل آلوورا

برگ تازه آلوورا را به نصف کنید سپس مقدار از ژل را برداشته و روی تبخال قرار دهید تا خیلی زود از تبخال رهایی یابید.

5. ریشه شیرین بیان

شیرین بیان به صورت عصاره وکپسول های کوچک موجود میباشد که برای خلاصی از تبخال میتوانید 2 عدد کپسول را بخورید البته در فواصل زمانی معین اگر مشکل قلبی دارید یا باردار هستید از شیرین بیان استفاده نکنید.

6. یخ

یکی از ساده ترین روش هایی که می توانید استفاده کنید , این است که کیسه یخ را روی تبخال بگذارید و 10 دقیقه زمان بدهید تا خارش و درد آن را تسکین یابد , اگر با درد و خارش زیادی همراه است می توانید در طول روز چندین بار این کار را انجام دهید بهتر است به خاطر بسپارید که تماس طولانی یخ با اندام های تناسلی باعث آسیب رسیدن به آن نواحی می شود.

7. روغن درخت چای

اگر تبخال ها داخل دهان هستند می توانید از این روش استفاده کنید به این صورت که مقداری آب و چند قطره روغن درخت چای را مخلوط کرده و داخل دهان غرغره کنید همینطور برای تبخال های عادی مقداری روغن را روی تبخال بمالید.

8. روغن زیتون

روغن زیتون به خاطر خاصیت مرطوب کنندگی اش برای بیشتر زخم ها استفاده می شود که برای تبخال می توانید نصف فنجان روغن زیتون را روی حرارت گذاشته , سپس مقداری روغن اسطوخودوس و موم زنبور عسل به آن اضافه کنید و بگذارید مخلوط سرد شود بعد مقدار کمی از مخلوط را روی تبخال ها بمالید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا